SIM korteista eroon

Kuinka moni on ihmetellyt, miksi helkkarissa kännyköissä on SIM-kortti? Sen täytyy johtua siitä pre-Internet-ajasta. Tiedoksi: Internet on täällä, emme tarvitse SIM-korttia.

Myönnän, että vihaan SIM-kortteja. Minulla on kaksi liittymää, joissa molemmissa on Nokian Lumia WP -puhelin pienine SIM-kortteineen. En halua kuitenkaan illalla ottaa baariin tai fillarilenkille tai kesällä vaikkapa uimastadionille tai rannalle isoa, kallista puhelinta, joten olen hankkinut ns. halvat kakkospuhelimet. Yksi esimerkki niistä on Sony Xperia E -Android-puhelin. Niinpä olen joutunut lukemattomia kertoja pelaamaan SIM-kortin vaihtoleikkiä kun olen vaihtanut korttia puhelimesta toiseen valitessani puhelinta käyttötarkoituksen mukaan. Se on johtanut erikoisiin tilanteisiin.

Ensinnäkin Nokia Lumiaa ei saa sammutetuksi ilman SIM-korttia. Sen voi sammuttaa, mutta se käynnistyy automaattisesti heti uudelleen ja ilmoittaa, ettei puhelimessa ole SIM-korttia. Akkuakaan ei saa irti, kun se on jotenkin sisäänrakennettu.

Toisekseen Sonyssa on iso SIM-kortti, eikä se pieni, mikä on Lumiassa, joten se kortti pitää laittaa sellaisen kehyksen sisään. Voin kertoa, että se on todella hutera. Yhden olen jo onnistunut särkemään, vaikka olen kuinka yrittänyt laittaa varovasti.

Kolmanneksi SIM-kortit ovat aina hankalassa paikassa. Joko akun takana tai sitten niinkuin Lumiassa sen hiton luukun takana, johon pitää tökkiä piikillä. Se on suorastaan raivostuttavaa puuhaa joka kerta pohtia, kauanko pitää tökkiä ennen kuin luukku aukeaa.

Mittani on täynnä. Haluan, että esim. operaattorin sivuilta voisin ohjelmoida ja hallita puhelimiani niin että voin määritellä klikkauksella, missä puhelimessa toimii mikäkin numero ja silloin kun suljen virran puhelimesta A ja käynnistän puhelimen B, voin käyttää salasanan avulla samaa liittymää ilman mitään korttikikkailua. Meidän on kertakaikkiaan päästävä SIM-korteista eroon!

