Nössöille välikelin renkaat

Aloitan tämän blogikirjoituksen tuomitsemalla Kevan toiminnan. Ostivat Forumin parkkihallin itselleen ja tekivät ilman kilpailutusta sopimuksen Europarkin kanssa, jonka seurauksena hyvin pitkän aikaa pysäköintihallitoimintaa pyörittäneen BK-Groupin liiketoiminta meni alta. Ruma temppu, jonka seurauksena parkkihallitoimintaan tulee Suomessa niin monilta toimialoilta tuttu kahden toimijan oligopoli, joka ei tiedä hyvää pysäköinnin hinnoille. Samalla rengashotellipalvelu loppuu Forumista ja joudun vaihdattamaan renkaat jatkossa Espoossa.

Eilen siis vaihtui autoon kitkat alle. Lunta ei ole vielä näkynyt, mutta muutama päivä sitten oli joinakin päivinä pakkasta, joten nyt oli hyvä vaihdattaa. Olisin saattanut vaihdattaa jo aiemmin, mutta viime ke autoni oli akunvaihdossa ja sen jälkeen aikoja ei ollut, koska sanoivat, että kirjat ovat olleet auki kuukauden niin sen vuoksi nyt vaihtoja on vain kerran viikossa. Tämä oli vähän hämmentävä uutinen, koska minkäänlaisia talvikelejä ei ole ollut ja itseasiassa ajoin moottoripyörällä vielä viime perjantaihin saakka, joten luulin, että nyt se vaihtoaika vasta alkaa. Totuus oli kuitenkin se, että nössöillä on ollut nastat alla jo kuukauden.

Kun sain ajokortin 90 luvun alussa niin silloin ihmiset ajoivat rengasliikkeeseen vasta sitten kun lumi oli maassa. Ei ollut tällaista meteorologien ja muiden vastaavien masinoimaa liian aikaisin tapahtuvaa renkaidenvaihtohysteriaa. Silloin ei ollut myöskään mitään kunnollisia kitkarenkaita, joten nastoilla ajettiin, joten oli luonnollista, että renkaat vaihdatettiin vasta, kun oli syytä.

Nyt renkaat ovat kehittyneet, nykyajan Pohjoismaiden markkinoille suunnitellut parhaat kitkarenkaat ovat erinomaisia ja autoissa on kaikenlaisia luistonestojäjestelmiä, joten ajaminen ei ole talvellakaan vaikeata. Silti osa laittaa autoihin nastarenkaat lokakuussa. Ongelma on nimittäin se, että sulan asfaltin keliä on nykyään syksyisin ja keväisin enemmän kuin ennen, renkaat ovat parempia ennen ja autot samaten parempia kuin ennen. Silti jengi, jota kutsun nyt nössöiksi, ajavat yhä nastoilla ja kaiken lisäksi pidemmän aikaa vuodesta kuin ennen.

Tämä nastoilla jyrääminen johtaa teiden kulumiseen ja siihen, että varsinkin Helsingin tapaisissa kaupungeissa katupölyä on valtavasti ilmassa. Talviaikaan puolet katupölystä on nastarenkaiden aiheuttamaa. Se on paitsi esteettinen haitta niin myös terveydelle erittäin haitallista.

Ehdotan kahta toimenpidettä. Ensimmäinen on se, että nastarenkaiden käyttö pitää saada verolle. Aivan samalla tavalla kuin neliveto tai suurempi moottori, jotka ovat turvallisuutta itseasiassa edistäviä ominaisuuksia, ovat joutuneet verolle suuremman co2-arvon vuoksi niin samalla tavalla nastarenkaiden ostajien pitäisi maksaa veroa siitä, että ostavat nastat, eivätkä kitkat. Samoin kaupungissa esim. kadunvarsipysäköinti pitäisi olla kalliimpaa nastarenkailla kuten on ehdotettukin,

Toinen ehdotukseni on formuloista tuttu välikelin rengas. Mikäli syksyisin ja keväisin rajoitettaisiin nastarenkaiden käyttöaikaa niin, että se vaihtoikkuna olisi lyhyt niin silloin ne nössöt, jotka haluavat vaihdattaa tätä aikaisemmin, ottaisivat välikelin renkaiksi kitkarenkaat tai jotkut ympärivuotiset M+S renkaat. Pikkuhiljaa ehkä harjaantuisivat kuljettajina, jolloin nössöily vähentyisi ja luopuisivat kokonaan nastarenkaista tai ainakin vaihdattaisivat ne nastarenkaat kitkojen tilalle vasta sitten, kun on talvi, eikä joku kuukausi kaksi ennen ensimmäisiä liukkaita kelejä. Tiet ja ihmiset kiittäisivät.

Mainokset