Älä usko puheita! Kumoan nyt virheelliset käsitykset.

Twitterissä törmäsin tänään motivointisitaattiin, joka on hyvin osuva:

If your dream seems unreachable, don’t lower your dream, raise your effort. (@MotivatedLiving)

Näinhän se on, ei pidä antaa periksi, vaan jos treenit ei kehitä, niin pitää treenata enemmän tai kovempaa. Moni saattaa menettää uskonsa tulosten paranemiseen myös siksi, että ihmiset puhuvat paskaa. Niinpä kun pääsin puolikkaalla alle 4 min/km keskariin, mikä kertoo jo kohtuullisesta kondiksesta, otan vapauden oikoa jotain virheellisiä käsityksiä, jotta uudemman tulokkaat juoksun parissa pääsisivät ikään kuin helpommalla.

1) Ei ole nopeutta

Kestävyyslajit kuten 10km, ½ maraton ja maraton eivät ole nopeuskilpailuja. Jos puhutaan esimerkiksi kilpakuntoilijan vauhdeista, niin silloin ei todellakaan ole kysymys mistään vauhdinpuutteesta, vaan kunnon puutteesta. Väittäisin, että useimmat eivät edes voi kuvitella, kuinka huonossa kondiksessa he ovat. Kaikki nämä cooper-taulukot ja vastaavat kunnon mittarit ovat suoranaista valehtelua. Mikä lukee erinomainen siellä, on oikeasti surkea kuntotaso. Pitää käydä lenkillä ja kun kunto kasvaa, niin tulokset paranevat yllättävän nopeasti. Se on hirveä fiilis, jos luulee, ettei nopeus riitä ja siitä syövän kaltaisesta ajatuksesta pitää päästä veke heti.

2) Pitää juosta hiljaa

Treenaat väärin, treenaat liian kovaa… Sama lauluu toistuu koko ajan. Aina jotkut lättäpäät keksivät ottaa pk:n lyömäaseeksi juoksijaa vastaan. Fakta on kuitenkin se, että kehitystä tulee nimen omaan silloin, kun päättää alkaa juosta kovempaa. Itse olen joku 4 kertaa lenkkeilyurani aikana tehnyt tietoisen päätöksen nostaa vauhteja. Se johtuu siitä, kun kondis on parantunut, niin pystyy harjoittelemaan kovemmilla vauhdeilla ja silti sykkeet pikemminkin laskevat. Joka kerta tämä on johtanut ennätysparannuksiiin.

Eli palauttavat lenkit voi tehdä hiljaa, mutta pitkiksiä ei pitäisi juosta liian hiljaa ja lisäksi ennen kisoja kantsii kyllä tehdä vetoja, TV-kovia tms. harjoituksia.

3) Sykkeet ovat korkeat

Jos alussa sykkeet ovat korkealla, niin se johtuu rapakunnosta. Ei pidä ryhtyä sykemittarin orjaksi, vaan suoraan sanottuna pitää viisveisata niistä sykkeistä. Kun kondis paranee, niin sykkeet laskevat. Moni ei uskalla harjoitella, kun pelkäävät mittaria. Se on aivan käsittämätöntä.

4) Pitää alentaa painoa ja tarkkailla ruokavaliota

Bullshittia. Jos ei puhuta mistään maailman kärkitasosta, niin näillä asioilla ei ole mitään merkitystä. Jos käy lenkillä, paino putoaa kuitenkin ja se riittää, että syö monipuolista ruokaa riittävän paljon. Ei sillä ole väliä, jos välillä tekee mieli vetää suklaata tai jotain leivonnaisia, yks hiton lysti: Juoksija tarvitsee paljon energiaa.

Moni myös väittää, että maratonenkka tai jonkun muun matkan enkka paranee, kun pudottaa painoa. Se ei ole näin yksselitteistä. Ei tarvita mitään 19 painoindeksiä. Itse esim. olen tänä talvena käynyt innokkaasti Body Attackista, joka on lisännyt juoksuvoimaani, mutta tuonut samalla lisää painoa, eivätkä tulokset ole huonontuneet, vaan parantuneet, vaikka painan varmaan pari kiloa enemmän kuin kesällä. Muutama kilo sinne tänne ei ole merkittävä tekijä, vaan jaloissa pitää olla jytyä juoksuun.

5) Aloitan tipattoman niin juoksu alkaa kulkea

Taas yksi humpuukiväite. Toki ei pidä vetää lärvejä koko ajan ja juhlia aamuun asti yökerhoissa koko ajan, jos haluaa keskittyä juoksutulosten parantamiseen, mutta alkoholin käytöllä, ainakaan noiden ruokajuomien kuten punaviinin ja oluen käytöllä ei ole mitään haittavaikutuksia. Pikemminkin niistä tulee hyvä mieli ja ruokakin maistuu paremmalta. Jos juoksu ei kulje, niin vika on joko päässä tai kondiksessa, ei oluessa tai punaviinissä.

Kannattaa uskoa vain itseensä ja unohtaa kaikki poppakonstit ja humpuukiväitteet. Kun treenaa, niin tulokset paranevat.

Advertisements