Kännifillari on edelläkävijä

Vuoden kääntyessä kohti loppua on hyvä antaa tunnustusta vuoden menestyjille. Tänä vuonna menestyjä on kännifillarini, joka on todellinen edelläkävijä.

WP_20141212 (2)Joskus 2011 aloin miettiä, että olisi kätevää, jos olisi kaupunkifillari – pyörä, jolla mennä paikasta toiseen esim. beachille, baariin, terassille tai uimastadikalle, mutta jossa ei olisi lukkopolkimia ja jolla ei ajettaisi niin kovaa, että tulisi hiki. En kuitenkaan tiennyt, millainen fillari se olisi. Inhosin Jopoa kolmesta syystä: a) niitä varastettiin niin paljon, b) ne olivat niin rumia ja c) niillä oli niin huono ajaa. Asia jäi hautumaan.

Jossain vaiheessa näin Saksassa myynnissä Johnny Loco -fillareita. Innostuin Sinatra-mallista:

Sitä ei kuitenkaan myyty Suomessa, enkä tiennyt, että onko se hyvin tehty vai vain markkinoinnillisesti saatu hinta siihen johonkin 800 euroon. Ajattelin onko se sen arvoista. Mietin myös sitä, kun minulta on varastettu useita kännyköitä yöelämässä, että entä jos se viedään heti fillarikellarista tai baarin edestä pyörätelineestä, enkä saa juuri mitään vakuutuksesta. Ajatus harmitti.

2013 keväällä tuli sitten joku Bilteman mainoslehtinen himaan ja huomasin siinä tuon Cruiserin. Hinta oli poskettoman halpa. Päätin heti lähteä sinne sitä ostamaan. Broidilla oli siihen aikaan pakettiauto, kyselin ehtiskö lähteä jossain vaiheessa fillaria hakemaan. Ei oikein onnistunut, joten ajattelin että hoidan asian jollain tavalla. Tuo oli pe-iltapäivällä ja la-aamuna heräsin aikaisin ja lähdin autolla Espooseen Biltemaan. Ostin fillarin, lukon ja lokasuojat, hinta yhteensä 149,98€ eli ei tarvitse tehdä vahinkoilmoitusta, jos se varastetaan, koska jää alle omavastuun. Toin sen niin himaan, että avasin katon. Se oli pahvilaatikossa jonka laitoin etupenkkin taakse jalkatilaan pystyyn. Se törrötti siinä kätevästi pystyssä ja vaikka ulkona oli vain n. 10 astetta niin lämppäri päälle, jolloin pystyi kätevästi ajamaan katto auki. Ulkonäkö oli hieno, joten ajattelin, että ei se haittaa, jos se ei ole kestävä.

Aluksi ajelin vain paremmilla ilmoilla kun ei ollut lokasuojat kiinni. Rannat, terassit ja yleinen hengailu tuli kuitenkin tutuksi. Sitten sain kiinni siihen ne lokkarit (Bilteman lokkarit eivät menneet ilman justeerausta, sillä ne eivät olleet kai tuohon Cruiser-malliin suunniteltuja), jolloin pystyin alkamaan myös märällä kelillä liikkumaan. Talvi tuli kuitenkin ja fillari oli käyttämättä pitkälle kevääseen. Tänä vuonna olen sitten lisännyt käyttöä huomattavasti. Kesällä käytin fillaria tyyliin päivittäin. Olen jopa ottanut sitä mukaan metroonkin ja ajanut syksyllä jopa pakkaskelillä jonain lauantaina kaupunkiin. Voidaan sanoa, että jo pelkästään säästyneissä taksi jne maksuissa se on jo maksanut itsensä takaisin vaikka kuinka moneen kertaan. Lisäksi on riippumaton mistään aikatauluista tms. pohdinnoista. Lähtee vain polkemaan silloin kun huvittaa.

Tekniikkakin on pelannut toistaiseksi hyvin. Ok, onhan se raskas poljettava, jos on mäkeä, koska on vain yksi vaihde ja leveät renkaat, mutta se onkin beachcruiser, eikä urheilutykki. Sitä paitsi ei ole tarkoitus olla kiire silloin, kun lähtee cruisailemaan. Toki voihan se olla, että Bilteman fillari kestää vähemmän vuosia kuin joku muu, mutta vielä sitä ei tiedä. Tosin aivan samalla tavalla joku kalliimpi pyörä voi joutua esim. varastetuksi.

Pyörä on myös saavuttanut huomiota ja moni on tullut sanomaan, että se on kuin Venice Beachiltä Kaliforniasta. Niinpä olen tässä nyt innostunut vähän katsomaan mitä muita vastaavia fillareita on olemassa. Ensinnäkin Johnny Loco on saanut nyt maahantuojan. Toisekseen olen huomannut, että kisapyöristä tuttu Felt on alkanut myöskin valmistaa sellaisia.

Sitten on saksalainen alan erikoisyritys Electra, jonka perustaja on analysoinut Cruiser-pyörien geometriaa ja muuttanut sitä ikäänkuin takakenoisemmaksi, jotta ajoasento olisi ergonomisesti parempi kuin missään muussa polkupyörässä (voisi ajaa oikesti selkä suorana). He ovat patentoineet sen ja se näyttää olevan menestys, mallisto on laaja.

Mikä on sitten se alkuperäinen amerikkalainen cruiser, mihin tämä villitys kaikkinensa perustuu. No se on amerikkalainen Schwinn, jonka 50-60 luvun fillareita yhä esim. Kaliforniassa vielä paljon näkyy. Heiltäkin on uusi mallisto olemassa, joten vielä 2015 mallivuodelle saa kaupasta jos jonkinlaisia Schwinnin fillareita:

Aika lyhyessä ajassa minusta on siis tullut melkoinen cruiser-fillareiden fani ja puolesta puhuja. Mikäli tulee tilanne, että täytyy taas kaupunkifillari ostaa (asun esim. eri maassa tai nykyiselle käy jotain) niin sitten ostan todennäköisesti jonkin 300-400€ 1-3 vaihteisen Feltin, Electran tai Schwinnin fiilispohjalta sen mukaan, mikä on kätevästi saatavilla.

Advertisements