Anttilan myynnistä

Aamulla kuului uutinen, että Kesko on myynyt Anttilat, Kodin1:t ja NetAnttilan 4K Invest AG sijoitusyhtiölle. Tavallaan uutinen oli yllätys, mutta ei kuitenkaan yllätys. Faktahan on se, että ketju ei nykyisellään sopinut millään tavalla Keskon työkalupakkiin, joten siitä oli hyvä päästä eroon. Itse tosin oletin, että olisivat tehneet niinkuin Mustan Pörssin kanssa eli olisivat vain yksinkertaisesti ajaneet tavaratalot alas kovilla alaskirjauksilla ja säilyttäneet verkkokaupan. Keskollahan ei ole velkaongelmaa kuten Stockmannilla, joka myi hiljattain Seppälän. Tämä tuli nyt näin varmasti halvemmaksi, mutta mahdollistaa potentiaalisen kilpailutilanteen uuden omistajan ja Keskon muiden yksiköiden välille.

Miksi sitten Anttilalle on käynyt näin? Sehän aloitti postimyyntiliikkeenä ja ympyrä on siinä mielessä sulkeutunut, että nyt kun aika vie kuluttajat verkkokauppaan, joka on nykyajan jonkinlaista postimyyntiä, niin jos se yhä olisi edullinen, alhaisen kustannusrakenteen toimija, niin se voisi olla kannattava.

90-luvulle asti taisi kantaa olla Anttilan kulta-aika. Se oli halvempi kuin Stockmann ja niitä tavarataloja oli hyvin monilla paikkakunnilla. Ei ollut oikeastaan ulkomaalaisia kilpailijoitakaan kuten H&M, Clas Ohlson, Dressmann, IKEA, Biltema jne., vaan kansalaiset tekivät hankintansa Anttilasta, kun halusivat hieman edullisempia astioita, pyyhkeitä, lakanoita, tyynyjä, muita kodin tarvikkeita. Jotkut ostivat sieltä jopa vaatteita.

Myöhemmin tulivat paitsi nämä ulkomaalaiset kilpailijat niin lisäksi nousi kilpailija omasta leiristä eli Citymarket, joka yhdessä SOK:n Prisman kanssa sai ihmisten ostoskäyttäytymisen muuttumaan. Enää ei menty erikseen ruokakauppaan ja erikseen muille ostoksille, vaan ajettiin hypermarketin pihaan ja täytettiin kärry kaikella maan ja taivaan väliltä. Ainakin edullisempaa hintaa hakeville (eli Anttilan asiakaskunta) tämä tuli luontevaksi tavaksi tehdä ostoksia. Bonuskorteilla suorastaan yllytettiin keskittämään ostokset ja vaikka Anttilakin kuului kortin piiriin eli Keskon Plussa-järjestelmään niin jäihän se Citymarkettien jalkoihin. Hypermarketteja syntyi nimittäin kuin sieniä sateella.

Eikä se Anttila ollut enää edullinen, vaan siitä oli tullut laiskanpulska keski-ikäinen, joten kun kilpailu lisääntyi ja hintakilpailukyky meni, niin jäi epäselväksi, mikä se Anttilan olemassaolon tarkoitus enää oli. Jossain vaiheessa levy- ja valokuvausosasto Top Ten oli sellainen, joka toi valtavasti asiakkaita Anttilalle, mutta pahaksi onneksi digitalisoituminen vei sekä filmien kehittäjät, että levyjen ostajat pois.

Joku voi ajatella, että jäihän Anttilalle vielä sijainti, liiketilat keskeisillä paikoilla kävelykeskustoissa ja kauppakeskuksissa. Valitettavasti se on vain niin, että ei se sijainti meinaa mitään, jos kauppa ei ole kilpailukykyinen. Huipputehokkaat, aggressiiviset kilpailijat kuten Gigantti, XXL, H&M jne., hypermarketit ja netistä ostaminen ovat johtaneet siihen, ettei vähän epämääräiseen ja vähän nuhruiseen Anttilaan ole enää riittävästi riittävästi asiakkaita. Samaan aikaan kuitenkin kulut henkilöstöstä, liiketiloista ja varastosta ovat olleet suuret. Niinpä jotain on ollut pakko tehdä.

Miksi joku sitten ostaa tollaisen tappiopesäkkeen vaikka joka maassa puhutaan siitä, että tavarataloilla on vaikeaa ja esim. Saksan nimekäs Karstadtkin on ollut erittäin suurissa vaikeuksissa, eivätkä sijoittajat ole onnistuneet sitä saneeraamaan kannattavaksi. Yksi syy on tietysti se, että se saadaan hankituksi edullisesti ja pääomasijoittajan ei tarvitse onnistua joka casessa. Jos muutama halvalla saatu scheisse saadaan onnistumaan todella hyvin niin on varaa joissain vähän epäonnistuakin. Toinen ajatusmaailma on varmaan se, että ajatellaan, että Anttiloita on yksinkertaisesti johdettu päinhelkkaria, koska Kesko. Voidaan ajatella, että kun saneerataan oikein kunnolla ja satsataan hankintaketjuihin sillä tavalla, että saadaan myyntiin kenties jotain, mitä muilla ei ole tai saadaan tuotteita hankituksi halvemmalla tai panostetaan mainontaan agressiivisemmin niin että joka tapauksessa saadaan Anttilasta ketterämpi, nykyaikaisempi ja edullisempi niin se saadaan käännettyä voitolliseksi. Kolmas vaihtoehto on se, että kärkytään kauppapaikkoja ja osa Anttiloista onkin kohta jossain muissa väreissä. Siinä olisi moni ihmeissään, jos vaikkapa Kampissa Graniittitalon Anttila olisikin pian joku Primark, jossa ihmiset tungeksisivat kärkkymässä parin euron muotia.

Jännä nähdä kuinka käy, mutta ymmärrettävää, että Kesko niistä luopui.

Mainokset