Kipinä juoksuun on palannut

Huomasin viime perjantaina ja lauantaina, että kipinä juoksemista kohtaan on palannut. Puolitoista vuotta jalkojen kanssa taistellessa on ollut nimittäin todella rankkaa. Ei ikinä tiedä, ovatko kivut pysyviä, eikä myöskään tiedä sitä, ovatko tuntemukset ongelmista johtuvia vai siitä, että jalkojen juoksuvoima tms. on heikentynyt. Sitten jos välillä kokeilee vauhdikkaampaa niin ei pääse mihinkään, mikä masentaa. Viimeksi pari viikkoa sitten yritin juosta ensimmäisen kerran kovempaa sitten tyyliin huhtikuun, jolloin edellisen kerran kokeilin muutamia kertoja ja nyt en päässyt edes tyyliin mailia puolimaratonvauhtia ja se masensi.

Viime perjantaina koin sitten uudenlaisen ahaa-elämyksen. Oli tarkoitus juosta kevyt noin kympin pyrähdys Larun ympäri. Puolessa matkassa törmäsin Ahtiin, joka tuli vastaan kiertäessään saarta toiseen suuntaan. Hän sanoi vetävänsä kevyttä viimeistelyä sunnuntain SM-kympille. Päätin lyöttäytyä mukaan eli lähdin samaan suuntaan, mistä olin tullutkin ja juoksimme Ahdin kanssa jotain 4.20-4.30min/km vauhtia. Se tuntui kivan kevyeltä. Eli opetus taitaa olla se, että on turha juosta mitään alle neljän minuutin vauhteja, kun siihen ei kerran pysty. Samoin on turha juosta pelkästään jotain viiden minuutin lönkyttelyvauhtia, vaan yksi ajatus, mikä minulle nyt heräsi, on se, että juoksenkin jatkossa välillä ehkäpä juuri jotain neljän ja puolen minuutin vauhtia ja pikkuhiljaa kokeilen nostaa siitä.

Lauantaina juoksin sitten kolmenkympin pitkiksen ja kävin illalla katsomassa Midnight Runia. En ole oikeastaan halunnut käydä mitään kisoja katsomassa, kun on ottanut päähän se, ettei itse pääse kisaamaan, mutta nyt kävin ja halut päästä lähtöviivalle heräsivät. En halua mennä, kun en ole kunnossa, mutta saattaa olla, että menen silti Kaisaniemijuoksun vitoselle. Vaikkei se menisi mitenkään niin mulla on kuitenkin Business Runin voitosta ilmainen osallistuminen. Sen voisi ehkä käyttää ja rypistää sitten sen mitä pystyy (hitaasti siis).

Pikkaisen on ehkä valoa tunnelin päässä.

Mainokset