Siwa ja Kesko, huhhuijaa

Vaikken ole päivittäistavara-alalla, vaan muulla alalla, niin täytyy sanoa, että ammatillisessa mielessä täytyy nyt ottaa kantaa tähän Siwojen ja Valintatalojen muuttumiseksi K-Marketeiksi.

Suomessa on päivittäistavarakauppa erittäin keskittynyttä, josta seuraa suuria ongelmia kaikille. Niin teollisuudelle, viljelijöille kuin kuluttajillekin. Kaupan ottama siivu on suuri, eikä todellista kilpailua niin paljon ole. Hyvä esimerkki on siitä kaupan tekemät suuret investoinnit ja kauppiaiden korkeat tulot. Vastaavaa ei ole ulkomailla juuri missään.

Poliitikot ovat tyyliin aina antaneet parhaat kauppapaikat kahdelle suurimmalle keskusliikkeelle. Siinä on sellainen poliittinen kytkös olemassa, joka on vastenmielinen. Lisäksi Kilpailuvirasto on epäonnistunut räikeästi alan valvonnassa. Sen on annettu tarpeettomasti keskittyä.

Ihmisten käytettävissä olevista tuloista varsinkin alemmissa tuloluokissa ja keskituloisissa voidaan ajatella menevän ruokaan ja asumiseen noin 75 prosenttia. Jos halutaan saada ihmisten ostovoimaa ylös ja talouskasvua tai varaa ikäänkuin sisäiseen devalvaatioon, niin silloin tietysti pitäisi panostaa siihen, että asumisen ja ruoan hinta laskee. On toki ollut jotain halpuuttamiskampanjoita, mutta kyllä katteet ovat edelleen Suomessa kovat, jos verrataan paikkapa Ranskaan tai Saksaan. Miten sitten itse olisin ratkaissut ongelman?

Keskollahan oli ketjut K-Citymarket, K-Supermarket, K-Market, K-Extra ja SOK:lla Prisma, S-Market ja Alepa/Sale. Itse olisin Kilpailuvirastona vaatinut jonkinlaista keskusliikkeiden hajotusta a la Standard Oil tai AT&T. En menisi kuitenkaan ihan niiden rakenteiden räjäyttämisen kannalle, vaan olisin ehdottanut sellaista keinoa, että olisi vaadittu Keskoa luopumaan K-Marketeista ja SOK:ta Alepoista ja Saleista. Ne olisi myyty kansainväliselle toimijalle. Siihen kun olisi yhdistetty Siwat ja Valintatalot, niin olisi saatu jo volyymiä riittävästi ja alhaisen kustannusrakenteen kauppaliike olisi voinut jo onnistua ihan hyvin.

Samoin olisin ehdottomasti vaatinut bonus-korttijärjestelmän lakkauttamista. Se on kallis järjestelmä kuluttajille ja lisäksi todella kilpailua rajoittava monella toimialalla. Esim. alueelliset osuuskaupat kuten HOK-Elanto toimivat lähes jokaisella toimialalla. Yksi ulkomaalainen kollegani sanoi kun kävimme Turussa ja siellä oli S sitä sun tätä joka paikassa hotelleista ravintoloihin ja kauppoihin, että kyseessä on kuin Italian mafia. Itse olen verrannut järjestelmää Leninin ajatuksiin. Ehkä tuossa on lähimmäksi päästy puhdasta kommunismin ideologiaa. Yksityiset yrittäjät saadaan ajettua joka toimialalta pois, kun kaikki on ’yhteisessä omistuksessa’ ja kansa vinguttaa ’omistajan käyntikorttia’. Herregud sentään.

Näin ei kuitenkaan tapahtunut, vaan Suomen Lähikauppa myytiin Keskolle eli Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-Marketeiksi. Kilpailuvirasto hyväksyi tämänkin pelleilyn. Toki Siwat ja Valintatalot olivat skeidoja, ylihintaisia kauppoja, jotka toimivat entisen Elannon tapaan tehottomasti. Ratkaisu oli silti tolkuton. Kilpailuvirasto päätti, että Keskon pitää luopua muutamista myymälöistä ja ne sijaitsevat kunnissa, joissa ei ole tyyliin muita kauppoja lainkaan eli jos oli pienessä kunnassa Siwa ja K-kauppa niin Siwa pitää myydä nyt jollekin toiselle, koska ei voi olla tilannetta, jossa olisi vain kaksi koota, eikä muita. No kuka niitä sitten ostaisi, jos ovat pienessä kunnassa, jossa ei ole asiakkaita paljoakaan. Vaikea arvata. Tietenkin SOK. Sinne tulee joku Sale sitten, eikä kilpailu Suomessa muuten lisäänny ollenkaan. Lidliä ei laajentuminen tuollaisiin liiketiloihin kiinnosta. Hehän haluaisivat hyviltä paikoilta liiketiloja, mutta nämä muut alan toimijat ja poliittiset päättäjät mitä ilmeisimmin pyrkivät tätä kaikin keinoin jarruttamaan. Jopa Senaatti-kiinteistöt perui kummallisesti kaupan Lidlin kanssa estäen heitä saamasta yhden lisäkaupan Helsinkiin. Samaan aikaan K-Marketeja ja Alepoita syntyy kuin sieniä sateella. Pietarinkadulta loppui Siwa, koska alueella olisi kohta valtava määrä K-Marketeja, niin mikä sinne avasi viime perjantaina. Tottakai Alepa. Ja entisen Helsingin autokomppanian tiloihin tuli K-Supermarket. Kyllä se niin on, että Kesko ja SOK pitävät tiukkaa otetta päivittäistavarakaupasta ja Kilpailuvirasto on vain sätkynukke.

Yksi asia, mikä on kanssa vastenmielinen, en tiedä onko jopa rikollinen, on tämä mainonta. Nyt kun Siwoja muutetaan K-Marketeiksi niin he ovat aloittaneet voimakkaan mainoskampanjan. Rummuttavat vaikka kuinka paljon juttua muutoksista ja lisäksi luovat hintamielikuvaa aggressiivisilla tarjouksilla. Viime viikolla oli K-Marketin 99-päivät, joita mainostettiin paljon televisiossa ja internetbannereilla. Kävin ammatillisessa mielessä analysoimassa muutamia liikkeitä ihan sillä tavalla, että painoin mieleeni muutaman tuotteen, mitä mainostavat ja kävin eri kellonaikoina, eri päivinä katsomassa tuotteiden saatavuuden ja niille varatun hyllytilan. Lopputulema oli se, että saatavuus oli heikko. Valion appelsiinimehua ei ollut yhdessäkään liikkeessä minään kellonaikana, ei keskipäivällä, eikä ilta-aikaan. Hyllytilaa sille mehulle oli annettu alle 20 tölkin verran per kauppa riippumatta siitä, mikä oli kaupan koko. Banaaneja saattoi olla vähän isommissa liikkeissä kuten Autotalossa vaikka kuinka paljon, mutta pienemmissä ei lainkaan. Ei edes lappua tai paikkaa, missä niitä banaaneja kuuluisi olla. Heillä oli parissa liikkeessä myynnissä jo huonoksi menneitä 2-3 kertaa normibanaanien hintaisia luomubanaaneja. Muita tuotteita oli myöskin hyvin satunnaisesti. Toki analysoin vain neljä liikettä ja toki kauppiaiden kirjo on valtava, joten joku kauppias jossain voi olla paljon tunnollisempi ja pitää huolta siitä, että jos luodaan hintamielikuvaa ja imagoa edullisena ostospaikkana tarjouksilla, että sille on sitten jotain pohjaa oikeasti ja niitä tuotteita on asiakkaiden saatavilla.

Miksi tämä on sitten ongelma? Ryanairin tapaus on minulle tuttu, koska olen niin työskennellyt lentoalalla ja koska tutkin yliopistolla ko. toimialaa eli siinä heidät on haastettu useamman kerran tarjouskampanjoista oikeuteen väittäen, ettei lentolippuja ole ollut mahdollista ostaa kuin hyvin vähän ko. tarjoushinnoilla. Jos jotain mainostetaan niin kuluttajilla täytyy olla jonkinlainen mahdollisuus hankkia tuote sillä hinnalla. Muuten kyseessä on harhaanjohtavaa mainontaa. Kuluttaja voi ajatella esim. että jos Finnair mainostaa kesähintoja Helsinki-Lontoo edestakaisin alk. 159 euroa, niin silloin joillekin päiville niitä lippuja oikeasti olla tuolla hinnalla saatavilla, eikä niin, että kaikki maksavat alkaen esim. 300 euroa. Se olisi nimittäin kusetusta se. Samalla tavalla siis K-Marketit toimivat nyt väärin, jos kohtuudella ei voi edes olettaa jotain appelsiinimehua olevan saatavilla. Jos kaupassa on tilaa alle 20 tölkille, tarkoittaa se sitä, että heidän kuormansa on yksi laatikko tarjousmehua ja yksi asiakas saa ostaa 3 tölkkiä niin silloin se tarkoittaa sitä, että tuon tarjouksen pystyy hyödyntämään 6-7 asiakasta per päivä, jos oletetaan, että heille tulee kuorma kerran päivässä. Toki voivat puolustautua, että pienissä kaupoissa on pienet tilat, mutta minä voin sanoa siihen, että millään alalla ei ole hyllytila ns. kiveen hakattu, vaan jos on tarjouskampanja jostain tuotteesta, niin sille voidaan raivata tilaa poistamalla myynnistä vieressä olevia tuotteita. Ei missään pienessä marketissa tarvitse olla esim. 15 tai 20 erilaista appelsiinimehua. Ei ellei kauppias halua, että kun halpaa mehua ei saa, niin asiakas on sitten pakotettu ostamaan vieressä olevaa tuplahintaista mehua sen takia, kun se tarjoustuote on nyt ’harmittavasti loppu’. Minun analyysini perusteella tuotteita ei ole ollut edes tarkoitus olla saatavilla. Tämä on siis väärin ja viranomaisten pitäisi siihen puuttua.

Jännä nähdä, mitä tapahtuu jatkossa näiden K-Marketien suhteen, mutta minua koko systeemi tympii. Kannatan täysillä Lidliä ja sitten toisaalta yksityisiä toimijoita kuten halli-, torikauppiaita ja muita pieniä putiikkeja. Mikäli mahdollista pyrin välttämään Keskon ja SOK:n liikkeitä, enkä todellakaan ryhdy miksikään asiakasomistajaksi tms. Aina se toki ei ole mahdollista, vaan on pakko sitten käydä esim. K-Supermarketissa tai K-Citymarketissa tai hakea joku limu tai olut Alepasta.

Onneksi tämä ei ollut mikään toimeksianto, mistä olisi pitänyt tehdä virallisempi raportti, joten voin näin puhua suuni puhtaaksi koko alan epäterveestä tilanteesta.

Advertisements