Kaupunkipyörät

_20160606_112909.JPGKaupunkipyörissä on järkeä. Jo vuosia olen odottanut toimivaa kaupunkipyöräsysteemiä tänne, sillä järjestelmä on toiminut niin hyvin muissakin isoissa kaupungeissa. Ne panteilla olleet fillarit, jotka varastettiin ja rikottiin, eivät olleet toimiva järjestelmä.

Kantakaupungissa tuollaisilla fillareilla voi tehdä lyhyitä matkoja kokonaisuudessaan ja toisaalta niitä voi käyttää osana reittiä, jos yhdistää julkista liikennettä ja pyöräilyä. Parhaiten ne sopivat siellä käytettäviksi, missä on laaja metroverkosto kuten esim. Barcelonassa, Pariisissa ja New Yorkissa. Fillarilla metroasemalle, nopea metromatka ja siellä toisessa päässä taas fillarilla sinne minne on menossa.

Kantakaupungissa asuva voi käyttää kaupunkifillareita ilman minkäänlaista tarvetta joukkoliikenteen käyttöön. Käytännössä joka paikkaan pääsee alle puolessa tunnissa ja kaupunkipyörien nouto-/jättöpisteitä on runsaasti. Ainoa haasta voi olla se, jos aluksi ei muista kaikkia niitä pisteitä ja jos jossain pisteessä pyörät ovat sillä hetkellä loppu, kun haluaisi noutaa tai kaikki paikat täynnä silloin, kun haluaisi palauttaa niin missä on lähin korvaava piste.

Itselleni kaupunkipyöristä ei oikein tällä hetkellä ole mitään hyötyä, koska meillä ei Lauttasaaressa pisteitä ole. Niinpä täytyy mennä joko omalla fillarilla himasta saakka tai kuljea autolla tai moottoripyörällä tai vaihtoehtoisesti maksaa joukkoliikennemaksu ja mennä dösällä. Siinä mielessä en ihan nyt tällä hetkellä kuulu kohderyhmään, enkä ole siis käyttäjäksi liittynyt.

_20160606_112325.JPG

Perjantai-iltana näin ensimmäisen kerran auton kuljettavan noita fillareita. Niitähän pitää viedä pisteestä toiseen, koska jotkut pisteet ruuhkautuvat ja joissain taas pyöriä on liian vähän. Tänä aamuna näin toisen kerran sellaisen kuljetuksen. Veivät asema-aukiolle pyöriä. Ilmeisesti aamulla ihmiset tulleet junista ja ottaneet kaikki fillarit mennessään työpaikoilleen. Tuo onkin koko järjestelmän mielenkiintoisin homma. Millä pullonkaulat poistetaan. Heidän pitää oppia tietämään, mihin kellonaikaan missäkin pisteessä pyöriä otetaan ja milloin palautetaan. Toki monissa sivupisteissä varmaan riittää, että on tyyliin aina puolet kapasiteetista. Se elää vain hieman, mutta sitten on sellaisia pisteitä, joista otetaan johonkin aikaan paljon ja toisaalta palautetaan johonkin aikaan runsaasti. Esim. kerran juoksin Skattalle niin lähellä Suokin lautan laituria oleva piste oli aivan täynnä pyöriä ja seuraavalla kerralla sama piste oli tyhjä.

Alepalla voisin antaa hieman sapiskaa. On ihan hyvä, että on sponsori, joka maksaa osan pyöristä aiheutuvista kustannuksista. Niin se on muissakin maissa. Mutta ei ole mitään syytä, minkä vuoksi pitäisi olla sallittua käyttää noita pyöriä tuolla tavalla mainonnassa. Ensinnäkin annetaan ymmärtää, että järjestelmä on Alepan, eikä kaupungin. Lisäksi niissä mainoksissa on paljon muutenkin negatiivisia piirteitä. Kuten se, että annetaan ymmärtää, että pyöräiltäisiin humalassa tai että kyytiin otettaisiin tyyppejä esim. ostoskoriin jne.

Kun en ole itse pyöriä kokeillut, niin en yhtään tiedä millaiset ajo-ominaisuudet pyörällä on, mutta siis ideana erittäin järkevä systeemi.

Mainokset