Olen ½ vuotta myöhässä

Nyt kun lopettelen kauttani tässä oikeastaan edes kilpailematta, niin mietin: what if… Entäpä jos nyt olisikin maaliskuu. Entäpä jos ottaisin nyt muutaman viikon relasti ja alkaisin sitten treenata melko hyvillä pohjilla kevään ja kesän kisoihin.

Ei auta marista. Maaliskuussa 2014 tulleet terveysongelmat veivät 1,5 vuotta. Silloin kun kramppasi jalat 4km jälkeen, eikä pystynyt tekemään mitään, niin sitä ihmetteli, mikä hitto voi olla. Nyt kun luin Kuukausiliitteestä Alisa Vainiosta niin mietin oiskohan mulla ollut Mykoplasma. Mulla on kerran ilmeisesti ollut se aiemmin. 8. luokalla olin 3 kuukautta kuumeessa ja nivelet särkivät. Olin joku 5 viikkoa pois koulusta ja sen jälkeen lääkärit alkoivat epäillä leukemiaa. Olisivat halunneet eristää minut viikoksi Auroran sairaalaan. En suostunut, vaan menin kouluun. Kuume jatkui vielä pari kuukautta. Nyt ei ollut mitään kuumetta 2014 keväällä, vaan kaikki piti olla kunnossa, mutta Pariisin puolikkaan jälkeen jotain meni mönkään. Jalat eivät palautuneet. Hieronnat pahensivat tilannetta. Lääkäreiden ja hierojien mukaan kaikki piti olla kunnossa, lihakset tuntuivat hyviltä. Menin maratonille, kuuden kilometrin jälkeen jalat olivat aivan loppu ja siitä maratonista palauduin vasta vuoden ja neljän kuukauden päästä kunnolla. Sitten kun pystyin taas juoksemaan suht normaalisti, meni käsi poikki. Eli tavallaan meni vuosi ja 9 kuukautta yhtensä mönkään, joten jokainen voi kuvitella, mitä se aiheutti kunnolle, kun melkein kaksi vuotta oli harjoitelematta. Siinä mielessä olen nyt todella tyytyväinen, miten olen tämän vuoden puolella saanut kuntoa nostettua, vaikka onkin vielä puutteita lihaskunnossa, juoksuvoimassa, vauhtikestävyydessä jne. Kaikkea ei ole ehtinyt tehdä ja pieniä jumia ja vaivoja kuten pakaravamma on aiheutunut, kun yht’äkkiä lisää taas määriä. Nyt pohkeet ovat aika kipeät, samoin nilkkojen tuntumassa on kipuja, joten ns. ylimenokautta tarvitsen.

Harmin paikka tosiaan, että nyt on syksy, eikä kevät. Täytyy vain jotenkin motivoitua pääsemään talven yli. Harjoitella hyvin ja tehdä ensi vuonna kunnon tulokset. Ainoa mikä nyt huolettaa on se, että saanko riittävästi lepoa. Nukuin pitkään hyvin, mutta nyt on alkanut taas ilmetä sellaista liian aikaista heräämistä. Tänään heräsin viideltä vaikka olin mennyt myöhään nukkumaan. Unessani meritähdet muuttuivat rannalla mateleviksi madoiksi, jotka olivat valtavia ja yrittivät käydä ihmisten kimppuun. Heräsin siihen, enkä saanut uudelleen unta. Ei neljän tunnin unilla kyllä pitkälle pötkitä.

