Minä ja Churchill

Winston Churchill sanoi aikanaan: ”you’ll never get to your destination if you stop to throw stones at every dog that barks.” Se on minunkin filosofiani nyt.

En jaksa kantaa huolta siitä, mitä marinaa minä aiheutan esim. juoksufoorumilla tai varjofoorumilla. Silloin tilanne oli eri, kun kärsin pari vuotta sairasteluista ja myöhemmin käden katkeamisesta, enkä voinut harjoitella. Tuntui, että nilkit lyövät maassa makaavaa miestä. Varjofoorumihan minulle ei ollut edes tuttu kunnes kaverit kertoivat, että siellä kirjoitellaan sikajuttuja ja kannattaisi tehdä rikosilmoitus. Jonkin verran niitä juttuja luin ja olin sitä mieltä, että Suomi24 toimii täysin edesvastuuttomasti, kun antaa ihmisten kirjoittaa roskaa ja valheita toisista ihmisistä rekisteröitymättä palstalle. Nykyään en siellä enää käy katsomassa, mitä ovat keksineet. En siis jaksa jokaista koiraa heittää kivellä kuten Chuchill sanoisi.

Juoksufoorumin suhteen tilanteeni on eri. Seppo on kehittynyt, ts. 2016 Seppo on eri Seppo kuin 2013 Seppo. Silloin hän oli katkeroitunut sohvaperuna, nyt hän on juoksija. Senpä vuoksi se naurettava leikki, johon numerolapun raiskaajat, kenttäurheilijat ja hän ryhtyivät minun ulossavustamiseksi, ei nyt pääsisi tapahtumaan. 2013 heti yksi päivä hyvin menneen HCM:n jälkeen minua alettiin vainota. Olin parantanut ennätystäni 15 minuuttia, mutta erehtynyt heidän mielestään kommentoimaan numerolapun raiskaajia, vaikka ihan oikeasti näin Mexin terassilla istuessani, kun siellä kävellä löntysteltiin. Niinpä minusta haluttiin tehdä tapauksen terroristi ja he aloittivat foorumilla minuun kohdistuneen systemaattisen vainon. Ja kun olen aiheellisesti kritisoinut Aktia cupin umpisurkeita järjestelyitä, niin kommarit eivät enää saisi minua pois foorumilta sillä, että keksivät jonkun puliukkotarinan. Vaikka en tarpeeksi halaa puliukkoja kuten en halaa Aktia cupin ala-arvoisia järjestelyjäkään niin tänä päivänä Seppo ei laittaisi minua minnekään pihalle, vaan ottaisi heiltä luulot pois kommentoimalla takaisin: suksi kuuseen, jätä Baldini rauhaan. Eikö niin? Se, mitä tapahtui siis Juoksufoorumilla johtui yksinomaan nähdäkseni Sepon sen hetkisestä huonosta vireystilasta. Hänen kuntonsa oli huono, joten hän ei jaksanut keskittyä ja meni sitten virheellisesti väärään junaan. Sen seurauksena asialliset juoksijat jättivät foorumin, koska minä olin joutunut paikan jättämään. En kanna Sepolle kaunaa ja foorumin nilkit, niin heihin pätee sama, mitä Churchill sanoi: jokaista haukkuvaa koiraa ei kannata heittää kivellä.

Teen aika paljon yksisuuntaista viestintää kuten televisiokanavatkin tekevät. Esim. kun kommentoin nyt maanantaina Oona Tolppaselle siitä Midnight Runista ja totesin, että vaikka olisi kuinka rapakuntoinen henkilö, niin kyllä kymppi pitäisi kilpailussa mennä alle 50 minuutin. Perusteluna se, että Karin Storbackan asteikolla hölkkä muuttuu juoksuksi 5min/km vauhdissa ja pitäisi olla kyllä perusteltu oletus, että juoksukilpailussa joka iikka juoksee, eikä hölkkää. En silloin vielä tiennyt, kuinka huonosti Oona Tolppanen oli suoriutunut. Myöhemmin näin facebookissa, että hän oli kommentoinut jotain takaisin, mutta en mennyt katsomaan mitä oli kommentoinut. Yksisuuntainen viestintä tarkoittaa sitä, etten kiinnitä huomiota palautteeseen. Esitin perustellun näkemyksen ja väitteen, eikä siihen ole sen enempää nokankoputtamista. Suosittelen hänelle samaa. Jos hän pyrkii esim. 40 minuutin alitukseen kympillä, niin ei kannata alkaa kiviä heittelemään kommentoijien suuntaan, vaan miettiä, kuinka siitä nykyisestä ajasta leikataan se reilut parikymmentä minuuttia pois.

Eli siis päivän opetus. Jokaista haukkuvaa koiraa kohti ei kannata heittää kiveä, se ei auta tavoitteen saavuttamista.

