Erinomainen lanseeraus

25.09.2016 - 17.30 - 50°56'1''N, 6°52'30''O Deutschlands Energie-Gipfel beginnt

Eilen pelattiin Bundesligaottelu 1. FC Köln – RB Leipzig. Sarjaa vähemmän seuranneille todettakoon, että leipzigilaisjoukkue on Red Bullin omistama sarjanousija RasenBallsport Leipzig. Kyseinen, vasta 2009 perustettu seura on muiden joukkueiden fanien vihaama (eilen mm. Kölnin fanit yrittivät estää Leipzigin joukkueen bussin pääsyn stadionille, minkä vuoksi peli pääsi alkamaan 15 minuuttia myöhässä), sillä seuran koetaan tulleen häiritsemään olemassaolevia rakenteita rahan avulla. Joka tapauksessa RB Leipzig on tullut huipulle ryminällä, mielestäni jäädäkseen ja muiden pitää sopeutua siihen.

_maximal_g_fc_aktion_780x360

Kölnin kotiottelussa nähtiin erikoinen vastaveto. Dosenduell eli tölkkitaisto. Paitojen rinnuksissa ei siis ollut kauppaketju REWE:n logoa, vaan heidän energiajuomansa Maximal G:n logo. Jokaisella Bundesliga-seuran pääsponsorilla on nimittäin mahdollisuus kahdessa matsissa kauden aikana korvata paidassaoleva logo jollakin vaihtoehtoisella tekstillä tai logolla. Esim. VfL Wolfsburgin paidassa on joskus nähty VW:n logon tilalla jonkun automallin mainos kuten allaolevassa kuvassa esimerkiksi UP!. Aika harvoin tätä sääntöä käytetään, mutta tässä tapauksessa REWE päätti käyttää mahdollisuuttaan.

vfl-trikot

Kyseessä on mielestäni onnistunut veto. Ensinnäkin tuo kaupan oma merkki on uusi, viime vuonna markkinoille tullut tuote, jota ei vielä tunneta. Toiseksi kaupan omat merkit jäävät helposti pelkän hinnan varaan, ts. kukaan ei osta niitä, jos ne eivät ole halvinta. Nyt tähän on mahdollisuus saada muutos. Ensinnäkin, kaikki tietävät nyt mikä on Maximal G. Toiseksi kun ne tölkit ovat siellä hyllyssä, se assosioituu monen mielessä Kölnin joukkueeseen ja myöskin Red Bullin ja RB Leipzigin vastustajaksi. Yht’äkkiä halpistuotteella on siis paljon korkeampi tunnettuus ja korkeampi profiili. Tuota sanoisin onnistuneeksi vedoksi. Yksi pieni temppu eli vaihtaa yhteen peliin paitamainokseksi tuollainen tuote, joka on vastustajan omistajan tuotteen jonkinlainen kilpailija, sai paljon aikaan.

Matsi muuten päättyi yksi yksi. 1. FC Köln on sarjassa viiden kierroksen jälkeen kolmantena, mikä on heille paras startti sitten syksyn 1987. RB Leipzigillakaan ei mene huonosti, he ovat seitsemäntenä.

Mainokset