Viihdeohjelmien selostaminen lehdissä

Oletteko huomanneet sellaista ärsyttävää, uudempaa ilmiötä kuin viihdeohjelmien selostamista lehdissä? Hyvänä esimerkkinä tästä on esimerkiksi Haluatko miljonääriksi -ohjelma, jonka jaksot Ilta-Sanomat selostaa sivuillaan. Joka jaksosta tulee varmaan viisi juttua ja vaikka ohjelmaa ei olisi katsonut tai ei olisi halunnut katsoa, on vähän vaikeata pysyä asian ulkopuolella. Nyt ymmärrän miltä heistä tuntuu, jotka vihaavat vaikkapa jääkiekkoa ja mm-kilpailut ovat käynnissä.

Tänä aamuna huomasin herättyäni, että jostain Saara Aalto -nimisestä Talent-kilpailijasta oli valtavasti ”pöhinää” Ilta-Sanomissa. Mietin, keitä oikeasti tuollainen voisi kiinnostaa. Nyt moni sanoo, että monia kiinnostaa, muuten juttuja ei tehtäisi. Väärin! Juttuja ei kirjoiteta sen takia, että ne kiinnostavat ihmisiä, vaan sen takia, että mainostetaan niitä ohjelmia, johon Sanomilla (Nelonen ja Ilta-Sanomat kuuluvat samaan konserniin) on esitysoikeudet. Eli siis tavallaan ”uutistoimitus” on valjastettu televisio-ohjelmien mainostajiksi. Tämä ei sinänsä ole mitään uutta. Maikkarin Tulosruutu on vuosikausia tehnyt ihan huuhaajuttuja Janne Ahosesta ja Kimi Räikkösestä jo tiistaina, jos kilpailut ovat olleet seuraavana viikonloppuna, koska kanavalla on oikeudet kisoihin, joten niiden lähetyksiä pitää puffata. Urheilutulokset ovat ihan toisarvoinen juttu, tärkeintä on mainostaa viikonlopun kilpailuja, jotta saadaan katsojia, kanavapaketin tilaajia ja mainosmyyntiä.

Internetin aikakaudella tämä on hyvin helppo toteuttaa, sillä ei ole mitään kiveenhakattua sivumäärää, eikä päätoimittaja siis saksi rönsyjä veke, vaan sinne nettisivuille mahtuu juttuja loputtomasti. Sisältöä pitää tuottaa paljon ja osa siitä on sitten puhtaasti mainostarkoituksessa tehtyä. Se on ikävää, mutta emme voi sille mitään.

Mainokset