Cola urheilujuomana

Runnersworld käsittelee asiaa, jota moni on varmaan miettinyt eli käykö cokis urheilujuomaksi. Itse en ole asiaa kauheasti miettinyt, mutta on ollut tilanteita, joissa olen cokiksen juomista kokeillut. Ensinnäkin maratonin loppuvaiheessa ja maalissa urheilujuomat maistuvat puulta, joten olen mielelläni pienen annoksen colaa ottanut silloin, kun sitä on ollut tarjolla. Toinen käyttötarkoitus on ollut pitkis.

Olen tosiaan joskus pitkiksellä pysähtynyt kioskille tai kauppaan ostamaan limun. Esimerkiksi kun juoksen Laajalahden ympäri kiertävän peruspitkislenkkini, joka on reilut 27 kilometriä, niin saatan pistäytyä 21 kilometrin jälkeen Airo-nimisessä pienessä kahvila-/elintarvikekioskissa ja ostaa 33cl limun. Joskus aiemmin jonkun muun limun kuin colan, mutta viime aikoina siellä ei juuri muuta ole ollut kuin colaa, joten olen joka kerta siellä käydessäni sitten Cokiksen ostanut ja juonut. Sama koskee Westendin aseman pizzeriaa, jonka kohdalle vajaan kolmen kympin Espoon Rantaraittia kulkeva pitkikseni osuu reilun 22km kohdalla. Siellä ei ole aina varmuutta, mitä limua on saatavilla. Joskus olen ostanut Cokiksen, joskus Jaffan, kerran 7upin ja kerran limut olivat loppu, joten jäin tyhjin käsin. Pointti on kuitenkin ollut se, että sokerilimu se on pitänyt olla, jotta siitä saisi sitä sokeria elimistöön.

Runnersworldin jutussa todetaan kaikkien hiilihydraatteja sisältävien oraalisesti nautittujen urheilujuomien, myös colan menevät äkkiä verenkiertoon ja hiilihydraattien päätyvän lihassoluihin samalla säästäen elimistöön varastoituneita hiilareita. Tässä hyvä esimerkki Rantamaraton 2009, jolloin laiminlöin juomisen, ts. en juonut oikeastaan mitään kisan aikana, en saanut hiilareita, juoksin seinään 34 km kohdalla ja meinasin sammua totaalisesti ja jäädä reitin varteen. Eli siis cokista voi käyttää samalla tavalla kuin urheilujuomiakin. Siinä on vielä sekin hyvä puoli, että se kofeiini auttaa väsymystä vastaan ja tosiaan tuo sokerimäärä auttaa loppuvaiheessa, jolloin kropan hiilarivarastot ovat tyhjät. Sattumalta olen lenkillä siis oikea-aikaisesti limun ostanut kun se on tapahtunut lenkin loppuvaiheessa. Osittain syynä ollut tietysti se näiden myymälöiden sijainti, mutta vakiintunut käytäntö on hyvä ja jos pitkiksellä juon niin jatkossakin tuohon tahtiin.

Negatiivisena puolena colan juomisessa voidaan Runnersworldin mukaan ajatella olevan se, että juoma sisältää paljon sokeria eli hypertooninen. Se aiheuttaa sen, että sokeri ei imeydy niin nopeasti verenkiertoon, koska osmoottisista syistä vettä virtaa toiseen suuntaan. Glukoosi ja natriumhan myötävaikuttavat siihen, että neste imeytyy nopeammin ohutsuolessa. Pelkkä vesi hitaasti, mutta sopivassa määrin glukoosia ja natriumia sisältävä isotooninen juoma paremmin. Isotooninen juomahan tarkoittaa sitä, että näitä ainesosia on samassa suhteessa, mitä hiessäkin.  Lisätietoja aiheesta tässä artikkelissa. Artikkelin mukaan isotooninen juoma parantaa nesteen imeytymistä jopa nelinkertaiseksi verrattuna pelkkään veteen. Juuri tämän seikan vuoksi colaa juodessa se juoma kannattaa laimentaa. Hiilihapolla sen sijaan ei ole tieteellisesti todettu olevan mitään vaikutusta. Eli jos haluaa oikean vaikutuksen, niin kannattaa ostaa sekä vettä että cokista ja vetää niitä sekaisin.

No joo, itse olen ostanut limun vain ihan peruslenkillä, jolla oikeaoppisella nesteytyksellä ei ole ollut niin suurta merkitystä. Olen ostanut sen takia, jos en ole halunnut koko lenkkiä ihan juomatta juosta. Kiva tietää, että limun juominen ei nyt ihan väärin ole ja kiva tietää sekin, että tavallinen limu on vähän liian tujua sokereiden osalta.

Mainokset