Kallesta lisää ja homoilusta

Facebookissa eräs tuttavani (kutsun tuttavaksi, koska en ole ikinä häntä henkilökohtaisesti internetin ulkopuolella tavannut) linkitti viikon vanhan Iltalehden jutun, jossa Kalle syyttää meitä kaikkia yksilöurheilijoita homoiksi. Minä sanon: Kalle, puhu sinä vain omasta puolestasi.

Lukekaapa tämä keskustelu ajatuksella läpi:

Mekkoon pukeutunut, räikeästi meikattu Palander jättää nimet mainitsematta mutta perustelee väitettään:

– Sä rakastut niin paljon itseesi ja tulet niin hyvin toimeen itsesi kanssa. Olen sitä mieltä, että jokainen hyvin itsensä kanssa toimeen tuleva huippu-urheilija on jollain tavalla pikkaisen homo.

Cristal Snow’lla on Palanderin kuvailemalle ihmistyypille nimi valmiina.

– Mä olen keksinyt tän ja otan tästä patentin. Se on egoseksuaali, hän naulaa.

– Olet niin täynnä itseäsi ja sitä, että sua ihannoidaan, että jossain vaiheessa et enää välitä, ihannoiko sua miehet vai naiset.

Palander ihmettelee, miksi homot tulevat iskemään häntä Helsingin yössä.

– Koska sä olet ihan sairaan hyvännäköinen mies! Kenestä tahansa itsevarmuus on seksikästä, naisistakin, Cristal Snow vastaa.

En ymmärrä tätä. Samalla tavalla kuin jos Venäjä hyökkää tänne, niin emme ole venäläisiä silloin, vaan he, niin aivan samalla tavalla kuin jos homo tulee ahdistelemaan, niin ei ahdistelun kohde ole homo, vaan se hyökkääjä. Ei siis jokainen yksilöurheilija ole homo, vaikka homot ahdistelisivatkin jokaista yksilöurheilijaa. Kaikki syy on yksinomaan homoissa.

Tuosta egoseksuaalisuudesta olen vähän samaa mieltä. Tulen kyllä erinomaisesti toimeen itseni kanssa yksilöurheilijana. Ainakin useimmiten ja olen myöskin monissa asioissa parempi kuin tuntemani ihmiset ja lisäksi olen myöskin siinä mielessä onnekas, että pituuteni on täsmälleen sama kuin maailman top 100 maratoonarin keskipituus ja olen paremmannäköinen kuin näkemäni muut miehet, joten siinä mielessä itsekin olen vähän egoseksuaali ja tulen itseni kanssa hyvin toimeen. En tiedä olisiko tilanne eri jos olisin joukkueurheilija. Jos olisin esim. lätkäpelaaja, niin inhoaisinko itseäni ja ihannoisin ketjukaveriani? Emme saa koskaan tietää tähän vastausta.

Mitä tulee sitten ihannointiin, niin eikö ihannoi voi muullakin perustein kuin sukupuolen, ulkonäön tai seksuaalisuuden perusteella. Maailma tarvitsee esikuvia ja me voimme olla esikuvia, idoleita sukupuolesta riippumatta olematta millään tavalla homoja.

Kalle vetää kyllä noita johtopäätöksiä ihan hatusta. No kukaan ei ole täydellinen. Ei kukaan meistä. Jokaisessa on omat vahvuutensa ja omat heikkoutensa. Analyysien teko ei kyllä taida olla ihan Kallen vahvinta puolta.

