Leijonat paita ja World Cup

World Cup oli Leijonille pelillinen katastrofi, mutta sen lisäksi Jääkiekkoliitto jätti hyödyntämättä valtavan mahdollisuuden. Itseasiassa koko jääkiekko jätti. Adidaksen toimimista vaatettajana ei osattu hyödyntää.

Tietysti kun tapahtuma oli NHL:n järjestämä, niin mentiin heidän pillinsä mukaan. Adidas maksoi NHL:lle jotain, että pääsi mukaan ja Torontossa myytiin sitten joukkueiden pelipaitoja sekä lippiksiä. Siinä kaikki, kiitos ja näkemiin.

Designilla on valtava merkitys. NHL-kolumnisti Jouni Nieminen Edmontonista kirjoitti, että P-Amerikan alle 23 vuotiaiden joukkueen tuotteet myivät kuin häkä paikallisessa urheilukaupassa. Osin designin takia, osin sen vuoksi, kun joukkue pelasi ennakkoluulottomasti ja nuoret pelaajat puhuttelivat nuorta yleisöä. Ko. paitoja voidaan verrata San Jose Sharksiin. Kun tuo organisaatio tuli laajennuksessa mukaan NHL:ään 90-luvun alussa, tuli heidän fanituotteistaan valtavan suosittuja. Pelipaitoja myytiin huikea määrä. Syynä ei ollut Piilaakson yleisön vakavaraisuus, vaan se siisti logo, hyvät värit ja jonkinlainen sopivan aggressiivinen ilme. Nuoret kannattajat, jotka eivät kannattaneet mitään joukkuetta aiemmin, saattoivat ottaa sen omakseen. Lisäksi tuohon aikaan tuollaiset turkoosin kaltaiset värit olivat muotia, joten heidän tuotteensa saattoiva tolla monella street wear käytössä, jonkinlainen statement. Olen asiasta monesti aiemminkin puhunut, mutta tällaiset asiat ovat kaupallisessa mielessä erittäin tärkeitä. Ensi viikolla julkistetaan Las Vegasin laajennusjoukkueen nimi ja logo sekä maskotti. Saa nähdä kuinka onnistunut siitä tulee. Jos tulee hitti, niin organisaatio saa lentävän lähdön; hudilla tilanne on hieman toinen, vaikka kausikorttimyynti onkin vetänyt hyvin jo ennakkoon.

Takaisin World Cupiin ja Leijoniin. Ennen kisoja valitettiin siitä, kuinka ankea, suorastaan ruma ja epäonnistunut Leijonien pelipaita on. Kieltämättä se sininen, ns. vieraspaita olikin karmea. Tyyliä haettu vanhoista Suomi-verkkareista – onnistumatta. Sen sijaan se valkoinen kotipaita oli aivan huikean hieno ja komea. Ohessa kuva, jonka otin televisioruudusta, kun Suomi-Ruotsi ottelu oli alkamassa.

DSC_2756.JPG

Näette, että siistin valkoinen, hyvin kokonaisuuteen sopiva sininen poikkiraita, jossa vaakuna ja lisäksi siniset Adidaksen kolme raitaa kyljissä. Erinomaisen näköinen. En ostaisi toki pelipaitana, koska tuollaisten suurikokoisten pelipaitojen käyttäminen on jotenkin hankalaa. Tuntuu, että on teltta päällä. Lisäksi en fanita varsinaisesti Leijonia. Mutta street wearina tuo olisi ollut hyvä t-paitaversiona. Sitä olisi voinut käyttää muutenkin kuin lätkän yhteydessä ja sitä olisi voinut ostaa muutkin kuin suomalaiset.

Adidaksen olisi pitänyt tehdä World Cup paidoista t-paidat Adidas Originals -merkin alle. Monet noista paidoista olivat vähän retrohenkisiä, joten olisivat sopineet paremmin kuin hyvin Adidas Originals merkille, joka julkaisee paljon retromateriaalia. Mm. Saksan 1990 futispaidasta on tehty t-paita ja hihaton. Monista entisajan futiskengistä on tehty tennarimalleja jne.

_20160812_162050

Viime kesänä Adidas Originals merkiltä oli ainakin Zalandossa myynnissä t-paitoja, joissa oli maan lippu ja kartta. Oheisessa kuvassa Italian paita. Tilasin sieltä sekä Saksan että Italian paidat, mutta oli niitä muitakin. Ainakin Hollanti, Englanti ja Ranska osuivat silmään. Juuri tuota tarkoitan tässä lätkäcollectionissa. Olisi pitänyt olla noita lätkäpaitoja ulkonäöllisesti muistuttavia t-paitoja. Suomen paita olisi ollut niin hieno, että se olisi myynyt kansainvälisestikin. Tre Kronor ja vaahteralehti puolestaan ovat jo logoina niin ja väritykseltään niin legendaarisia, että olisivat myyneet jne. Minusta tässä tehtiin nyt typerä virhe, kun tällaisia tuotteita ei myyty. Se olisi ollut lajin näkyvyydelle ja imagollekin hyvä juttu. Suomen värejäkin olisi näkynyt katukuvassa.

Mainokset