Lämmittelyn merkitys

Luettuani Jodlaajan blogia, tekee mieli sanoa muutama sana lämmittelystä. Se on asia, joka monesti ennen kilpailua unohdetaan. Itselläni kun on ollut viime aikoina muutamia ongelmia kuten pakaravamma, niin olen joutunut lämmittelemään lihakset jo pelkästään sen takia, että pystyisin juoksemaan. Kylmällä tai sateisella säällä vaaditaan hieman enemmän. Esim. Berliinin maraton vuonna 2010 käytiin n. 10 asteen kelissä sateessa. Menin paikan päälle vähän liian myöhään, enkä löytänyt nurmikentältä minun numeroani vastaavaa vaatesäilytyspistettä. Hukkasin ehkä vartin aikaa, mikä johti siihen, etten ehtinyt lämmitellä. Kiireessä kipusin aidan yli lähtökarsinaan. Tuolla maratonilla jo vitosen kohdalla takareidessä kiristi ja tullessamme 18km kohdalla vasemmalle kääntyvään mutkaan, vieressäni juossut nainen taklasi minua, jolloin jalkani osui mukulakivikadulla kuoppaan, minkä seurauksena nilkkani vääntyi hieman ja takareisi kramppasi. Oli pakko mennä venyttelemään puuta vasten kuten Jodlaaja joutui tekemään. Venyttelin hetken ja kävin kusella miettien, mitä tehdä. Päätin lähteä köpöttelemään ja kun se jalka lämpeni, pystyin juoksemaan krampista huolimatta, vaikka se alue tuntui kovalta. Uskon, että tuolta ongelmalta olisin välttynyt lämmittelemällä. Olin silloin ajatuksessa, ettei maratonille tarvitse lämmitellä, kun matka on niin pitkä.

Kylmässä kelissä voi ihan hyvin kilpailla lyhyissä housuissa ja hihattomassa, jos on lämmitellyt hyvin. Pariisin puolikkaalla oli aamulla lähtöpaikalle mennessäni vielä nurmikko kuurassa, mutta juoksin silti noin vähissä vaatteissa. Silloin lämmittelin hyvin, tosin puolen tunnin seisoskelu ennen lähtölaukausta hieman häiritsi ja ehti jo uudelleen kylmentää lihaksia.

Viime aikoina olen pyrkinyt lämmittelemään joku 15 minuuttia sisältäen joku 3 kpl ruskoja, about 100m spurtteja. Se on varsinkin kympille ja puolikkaalle siinä mielessä tärkeätä, että kroppa olisi valmis heti alusta siihen kilpailuvauhtiin. Kylmällä ilmalla tulee tähän lisäksi juuri se lisähaaste, että lihasten on vaikeampi lämmitä. Harkitsisin ehdottomasti lämmittelyä niin, että vaatteita on enemmän päällä ja sen jälkeen vasta varustesäilytykseen menoa. Kv. maratoneilla on ihan hyvä keino hölkätä kisapaikalle tai jos se on kauempana niin hölkkää metro-/juna-asemalle ja sieltä sitten vielä lisähölkkää ennen kuin menee varustesäilytykseen ja riisuu päällysvaatteet. Jos tämäkään ei riitä niin sitten rohkeasti vain pidentämään sitä lämmittelyaikaa. Ei se suorituskykyä ainakaan kympillä tai puolikkaalla yhtään heikennä vaikka rauhallista vaikkapa yli 5 min/km hölkkää juoksisi viisikin kilometriä. Samoin jos siellä kilpailupaikalla on joku sisähalli (aina ei toki ole) niin siellä voi tehdä lyhyitä venytyksiä ja muuta heilumista, joka auttaa.

Itse en tosiaan aiemmin tajunnut ollenkaan lämmittelyn merkitystä, enkä sitä harrastanut. Olen sittemmin viisastunut ja se on varmasti auttanut.

Advertisements