Painatuksista (ja niiden kestosta)

dsc_2848Craft-juoksupipo. Pesty pari kertaa, niin ei lue enää CRAFT, vaan CRA. No onhan se erinomainen tuote, mutta jonkinlaisen pienen negatiivisen fiiliksen jättää se, ettei teksti pysy siinä.

Samalla tavalla juoksutapahtumien paidat. Keskeistä on se, että tuotteissa painatus on tehty hyvin. Ihmiset valittivat, että Comradesin expossa myytiin virallisia tuotteita, jotka olivat New Balance -merkkisiä Comradesin logolla varustettuja, joista tapahtumalogot lähtivät irtoamaan ekassa pesussa. Ensinnäkin hinta oli ollut kallis siellä joka tuotteessa ja lisäksi ihmiset haluavat tuollaisesta juoksusta pitkäaikaisen muiston, minkä vuoksi tuotteiden pitäisi olla kaikilta osin laadukkaita. Miksi valmistaa paskaa?

dsc06280Kuvassa olen minä. Napolissa aamulenkillä viime kesänä. Päälläni HCR:n 2009 Karhu-merkkinen tapahtumapaita, jonka oli itseasiassa lisenssillä ulkopuolinen taho valmistanut. Tuossa paidassa oli heti uudesta pitäen ominaispiirteenä tekstien huono pysyvyys sekä edessä että selkäpuolella. Kun istui niin selässä oleva teksti tarttui tuoliin ja pesussa tekstiä tarttui ympäri paitaa, joten paita saattoi olla jonkin pesun jälkeen hyvinkin omituisen kirjava, jonka jälkeen se sitten seuraavassa pesussa taas haalistui lähes normaaliksi, melkein valkoiseksi. Ko. paita oli aika suosittu muissa tapahtumissa. Esim. Lassen Hölkässä 2012 se oli startissa ylivoimaisesti suosituin paita. Ehkä Karhu merkkinä viehätti. Ehkä valkoinen oli neutraali väri ja kävi kaikille. Itse toki veikkaan, että syynä oli se, että selässä oli teksti ”suomalaisella sisulla”. Se vetosi suomalaisiin. Itse vihasin ko. paitaa, sinnittelin yli 7 vuotta ja paita oli mukana rotaatiossa kunnes päätyi napolilaisen hotellihuoneen roskakoriin. Syy, miksi otan monesti reissuille vanhoja vaatteita on se, että jos tosiaan pitää lähteä huoneen luovuttamisen jälkeen jatkaa matkaa, niin ei viitsi ottaa hiestä märkiä vaatteita mukaan, vaan ne voi lyödä roskiin, mutta tässä tapauksessa tosiaan paita oli alunperin jo huono painatuksen osalta.

dsc_2841Entäpä sitten juoksutakit tms. tuotteet, joissa on heijastinnauhoja. Ne heijastimet irtoavat kanssa pesukoneessa tai eivät irtoa, vaan menevät puhki. Luulen, että se on taktiikkaa. Juoksutakkihan ei sinänsä kulu nopeasti, mutta kun laitetaan hopeanväristä nauhaa, joka kuluu äkkiä puhki niin saadaan asiakas ostamaan uusia takkeja. En oikein tajua sitäkään. Kuvassa Brooksin Nightlife -juoksutakkini, joka näyttää lähinnä siltä, että se olisi ollut tappelussa.

Eli siis jos järjestätte tapahtumia, niin pitäkää huoli, että painatus kestää yhtä kauan kuin mitä se vaate kestää.

Mainokset