Mahtava ukko

Sitä ei aina tule ajatelleeksi, kuinka valtavan suuri merkitys puhtaalla sattumalla, säkällä saattaa olla. Kerron esimerkin eiliseltä. Olin menossa illalla Esportiin ja pakannut laukun jo edellisenä iltana. Olin ottanut treenipaidaksi rotaatiosta Pariisin 10km -kisan paidan. Eli siis oli aivan puhdasta sattumaa, että minulla oli juuri se paita. Kun olin selkälihaslaitteessa, niin vastapäätä vatsalihaslaitteessa oli vanhempi ukko, jolla oli myöskin juoksupaita päällänsä. Hän havaitsi tuon paitani ja tuli tiedustelemaan mistä kisasta on kysymys. Tämä johti lopulta puolen tunnin hyvähenkiseen keskusteluun, josta sain paljon virtaa.

Hän oli asunut pitkään ulkomailla ja opiskellut Helsingin kauppakorkeakoulussa kuten minäkin. Lisäksi hän oli juossut valtavasti maratoneja. Hänestä huokui sellainen hyvä positiivinen henki. On mukava jutella tuollaisen henkilön kanssa, joka on monista asioista samaa mieltä, samanhenkinen ja jonka positiivisuudesta itsekin saa energiaa. Samoin kokemusten vaihtamiset juoksun ja muidenkin asioiden suhteen on miellyttävää. Sitä itsekin motiovoituu ja saa uskoa tulevaan, kun tajuaa, että juoksuvuosiakin saattaa olla vaikka kuinka paljon edessä, koska tuokin mies oli joku 25 vuotta vanhempi kuin minä.

Eikä sekään yhtään haittaa, että saa kehuja ns. tuntemattomalta ihmiseltä. Se piristää päivää. Vaikkei se päivä nyt muutenkaan kovinkaan synkkä ollut. Minua tämä lumi ei nyt sillai haittaa. Olen jo tottunut talveen, lumi valaisee ja kun pukee tarpeeksi vaatteita päällensä, pärjää. Tänään laitoinkin oikean järeän varustuksen aamulla.

Suomalaisille voisikin antaa vinkiksi lisätä sosiaalisuutta ja lopettaa synkistely. Tämäkin ukko varmasti ulkomailla asuessaan tottunut hyvin sosiaaliseksi. Toinen vaihtoehto olisi ollut se, että hän olisi kyllä huomannut paitani, mutta ei olisi kehdannut mitään sanoa ja juttutuokiota ei olisi koskaan syntynyt.

Toivottavasti olen seittemänkymppisenä yhtä energinen ja positiivinen kuin tämä mies salilta.

