Onnea Keke ja Nico!

Nyt ovat molemmat Rosbergit maailmanmestareita. Se on aika uskomaton juttu. Ei ole ihan helppoa seurata missään lajissa isänsä jalanjälkiä ja onnistua samalla tavalla. Toki sellaisia tapauksiakin on, mutta ei se helppoa ole. Nico on siinä onnistunut ja ohittanutkin kilpa-autoilijana isänsä saavutukset.

Eilinen kilpailu oli täyttä piinaa seurata. En yhtään ihmettele, ettei Keke halunnut mennä varikolle. Jopa meille ulkopuoliselle se oli karmeata katsottavaa. Tuossa lajissa nimittäin on aina riskinsä ja moni muistaa kaksi vuotta sitten, kun Nicon piti viedä mestaruus johdettuaan lähes koko kauden, mutta syksyllä Hamilton pääsi ohitse. Ensi vuodeksi kaiken lisäksi säännöt ja sitä kautta autot muuttuvat, joten emme tiedä, kuinka hyvä Mercedes silloin olisi, joten nyt kun se tilaisuus ottaa se mestaruus oli, niin se oli vain yksinkertaisesti tehtävä. Jos Nico ei olisi nyt voittanut, niin olisiko voittanut koskaan. Pelkästään tappion aiheuttama pettymys olisi ollut valtavan vaikea käsitellä ja sitten kun olisi joutunut olemaan samassa tallissa epäurheilijamaisen ei-joukkuepelaajan kanssa, jolla olisi neljä maailmanmestaruutta kun itsellä ei taas olisi yhtään, niin olisihan se ollut vaikeata. Nico muuten meni 2014 Hamiltonin voitonjuhliin ja osallistui jopa tanssiin siellä. Hamilton yritti eilen paitsi sabotoida Nicon ja tallin kisan, niin skippasi mestaruusjuhlat. Mikä mies! Yhdyn FC Bayernin presidentin Uli Hoenessin sanoihin: onnittelut Nicolle mestaruudesta, sillä tämä on suuri Bayern-fani ja lisäksi en pidä Hamiltonista.

Itselläni on valtava arvostus Kekeä kohtaan. Kun miettii mistä lähtökohdista mies joutui raivaamaan tiensä täältä formuloihin, niin onhan se uskomatonta. Autourheilua ei pidetty täällä urheiluna ja Kekeä pidettiin diivana, miestä vähäteltiin, kun hän joutui keskeyttämään ajettuaan aikakaudella, jolloin tekniikka oli epäluotettavaa ja hänellä itsellään alussa tietysti heikompi kalusto muutenkin ajaessaan pikkutalleissa. Vaikka Keke ei ollut huippu-urheilijan perikuva ja rööki paloi, niin mies oli kuitenkin erittäin lahjakas, hyvä ja rämäpää kuljettaja. Ennen kaikkea mies oli todella taitava liikemies. Hän onnistui myymään sitä juttua niin, että sai itselleen tallipaikan kausi kauden jälkeen, pystyi hankkimaan sponsoreita ja itselleen sekä perheelleen hyvän elintason, joka piti sisällään asunnon Monacossa ja kesäpaikan Ibizalla. Myöhemmin hän siirtyi Saksan DTM-vakioautosarjaan ja oli siellä paitsi kuljettaja niin myöskin tallipäällikkö. Team Rosberg on esiintynyt pitkään niissä ympyröissä ja sen lisäksi myöskin pikkuformuloissa, joissa Nico sitten myöhemmin oli kuljettajana.

Mika Häkkisen ja JJ Lehdon Keke nosti formuloihin toimien ko. kuljettajien managerina. Se oli kova temppu onnistua 90 luvun laman aikana ja sen jälkimainingeissa saada näin pienestä maasta kaksi kaveria formula ykkösiin ja hankkia myöskin täkäläisiä sponsoreita. Hän auttoi poikia myös muuten ja varsinkin Häkkisestä näkee tänä päivänä sen, että Keken opit ovat menneet perille ja Mikasta on tullut samalla tavalla kosmopoliitti kuin mitä Keke itsekin on ollut. Keke itsehän onnistui oppimaan esim. Saksan niin hyvin että on pystynyt vuosikymmenien aikana toimimaan kommentaattorina Saksan televisiossa. Toki kotikieli heillä on ollut Saksa, kun vaimo Sina on saksalainen ja toki Keke oli myöhemmin DTM-aikoinaan paljon Saksassakin, mutta yhtä kaikki, mies puhuu sujuvaa saksaa, mikä on kanssa osoitus jostakin. Ei ole mikään rallienglantimies.

Nicolle on toki lähtökohdat olleet helpommat kuin jostain köyhistä oloista lähteneille kuljettajille, mutta ei se ole hänen vikansa. Jokainen vanhempi haluaa varmasti lapselleen parasta ja kun Kekellä ja Sinalla on ollut mahdollisuus tarjota pojalleen jumpstartin elämälleen, niin sehän on vain hyvä asia. Nico on asunut Monacossa ja Ibizalla koko elämänsä eli sitä kautta puhuu sujuvaa ranskaa ja espanjaa. Kotona on puhuttu saksaa, joten se on hänen äidinkielensä. Amerikkalaisessa koulussa puolestaan tullut vahva englanninkielen taito ja kun Monaco sijaitsee siinä Italian kupeessa, niin italiankielikin on miehelle sujuva. Mies, joka puhuu viittä kieltä sujuvasti, on kyllä aika ihanteellinen yhteistyökumppani kenelle hyvänsä. Siihen kun päälle lisätään verkostot, ystäväpiirit ja hyvät tavat sekä käytös, niin mikäpä sen parempaa.

Bernie Ecclestone ei toki pidä Nicon voitoista, sillä hänen mielestään samanlaisista karvapersejuurista lähtenyt Lewis Hamilton kuin mitä Bernie itse on, on hänen mielestään formuloiden imagolle parempi mestari. No erilaisen luonteen omaavia kuljettajia tarvitaan. Hamiltonilla on omat faninsa, Kimillä on omat faninsa ja esim. Vettelillä on omat faninsa. Sama koskee Alonsoa, Ricciaroa ja Crazy-Maxia. Jokainen lajia seuraava preferoi erilaisia ihmistyyppejä ja on kiva, että menestykseen ei ole yhtä kaavaa, vaan erilaiset kuljettajat voivat voittaa. Minulle Nico on miellyttävin kuljettaja. Ei pelkästään sen takia, että hän on Keken poika, vaan sen takia, että hän on persoonana sellainen, mistä pidän. Mies oli hyvä koulussa eli hän on älykäs. Lisäksi hän halusi jo silloin pärjätä. Jossain jutussa sanottiin, että Nico oli halunnut olla paras koulussa, koska hän ei ole luuseri. Keke oli sanonut, että Nicoa ei tarvinnut patistaa tekemään läksyjä, vaan pikemminkin lopettamaan läksyjenteko. Toisin kuin monet muut moottoriurheilijat, niin Nico ei olisi jäänyt tyhjän päälle, vaikkei olisikaan päässyt formula ykkösiin. Hänethän oli jo valittu opiskelemaan arvostettuun opinahjoon Englantiin aerodynamiikkaa. Se, että mies oli hyvä koulussa, ei kuitenkaan tarkoita, etteikö mies olisi ajanut paljon. Eilen oli se nostalginen kotivideo hänen twitter-tilillään, josta näki kuinka Nico ajoi pienenä poikana Ibizalla Keken mailleen rakennuttamalla kartingradalla ja Keke oli siellä ”tornissa” katsomassa ja ottamassa kierrosaikoja. Pienenä poikana Nico ajoi jo kierros kierroksen perään ja pyrki parantamaan aikaansa. Aivan kuten kuka tahansa huippu-urheilija, jolla on valtava halu onnistua ja päästä huipulle. En olisi aluksi uskonut, että Nico nousee maailmanmestaruuteen saakka, sillä hän ei ole ehkä aivan kaikista nopein kuljettaja yhdellä aika-ajokierroksella, mutta hänen sanotaan olevan kaikista analyyttisin, Professori-Rosberg. Häneltä tulee formuloissa kaikista parasta palautetta insinööreille ja hän on lisäksi oppinut analysoimaan hyvin tarkasti sen, mikä menee vikaan ja nousemaan pettymyksistä takaisin.

Huippu-urheilijalla pitää olla kaikki kunnossa tänä päivänä voidakseen menestyä. Sekä fyysinen että henkinen puoli pitää pelata. Niin se on Nicollakin. Hänen fysioterapeuttinsa on kahdeksan ironmania suorittanut asiantuntija, joten Nicokin harrastaa triathlonia, jalkapalloa ja pitää kaikella tavalla itsensä huippukunnossa. Ravintopuoleenkin on satsattu. Ratinvääntäminen ei ole pelkkää ratinvääntämistä todellakaan.

Räikkösen kannattaminen on ihan sallittua ja hän onkin jonkinlainen työväenluokan sankari, mutta analyyttinen Nico on minun ihanneurheilijani. Münchenin Tageszeitung kiteyttää asian aika hyvin:

„Der nette Herr Rosberg“

Rosberg also ein verwöhnter Jet-Set-Boy? Mitnichten. Natürlich merkt man Rosberg an, dass er nicht aus einem Vorstadt-Ghetto kommt. Aber gute Manieren, Höflichkeit, Bildung, Fremdsprachenkenntnisse als Makel? Auch ein schneller Rennfahrer darf fünf Sprachen (Deutsch, Englisch, Französisch, Italienisch, Spanisch) sprechen. Oder wissen, wie man Messer und Gabel benutzt.

Suomennan tämän siltä varalta, jos joku ei ole vielä ottanut asiakseen opetella saksaa:

Rosberg siis hemmoteltu jet-set-poika? Ei missään tapauksessa. Tottakai Rosbergista huomaa, ettei hän tule lähiöghettosta. Mutta hyvät tavat, kohteliaisuus, koulutus, kielitaito heikkoutena? Kyllä myös nopea kilpa-autoilija saa viittä kieltä (saksa, englanti, ranska, italia, espanja) puhua. Tai tietää, kuinka haarukkaa ja veistä käytetään.

Nico on mahtava maailmanmestari ja hänestä tulee uransa jälkeen erinomainen lähettiläs formulaykkösiin. Voisi jopa olettaa, että hänellä olisi rahkeita Norbert Haugin, Gerhard Bergerin tai Niki Laudan jalanjäljissä johonkin suureen moottoriurheilujohtajan tehtävään, todennäköisesti juurikin Mercedeksellä. Kaikki ovet ovat hänelle avoimina, mutta tällä hetkellä tärkeintä on nauttia. Kuten hän itse sanoi niin, että lapsuuden unelma on toteutunut. Kyllä se varmasti Kekenkin unelma ainakin jossain määrin on ollut. Äiti sen sijaan ei siinäkään perheessä kauheasti tykännyt siitä, että poika harrastaa noin vaarallista lajia.

Ainoa ikävä asia tässä on se, ettei Michael Schumacher ole näkemässä tätä mestaruutta. Miehellä on toki ollut pienempi rooli Nicon uralla kuin mitä oli Vettelin uran suhteen, mutta kyllä Schumilla oli tärkeä rooli siinä, kun Mercedes kehittyi kohti voittaja-autoa.

Päätän tämän hieman sekavan raporttini Iltalehden sivuilta poimittuihin Keken sanoihin :

Keke hehkutti Nicon henkistä lujuutta mestaruusjuhlissa ja muisteli pojalleen antamaansa ohjetta.

– Minulla oli yksi sääntö saapuessani formula ykkösiin ja kerroin sen myös Nicolle: sinun pitää voittaa ensimmäinen kisasi, voittaa Monacossa ja voittaa maailmanmestaruus. Nyt hän voi sanoa tehneensä kaiken tämän, Keke hehkutti.

Advertisements