Sähköautojen latauksesta

Sähköautojen lukumäärä tulee jatkuvasti lisääntymään, mutta kuinka ne ladataan. Asia ei ole ongelma niille, joilla on kotona ja/tai työpaikalla latauspiste, mutta jos ei ole niin tilanne on hankalampi. Pidemmän matkan ajossa puolestaan pitää turvautua esim. huoltoasemille asennettaviin pikalatauspisteisiin, joista esimerkki Italiasta alla.

Sahkobensis

Jos on kotona omakotitalossa tai rivitalossa autotalli tai autokatos, niin latauspiste on helposti asennettavissa. Kuinka lataus sitten järjestetään työpaikalla, jos auto pysäköidään parkkihalliin? Minun käsitykseni mukaan osa parkkiruuduista tulee varustaa latauspistokkeilla ja sähkö voisi tulla automaattisesti veloitetuksi auton rekisterinumeron mukaan. Mikäli kyseessä on työsuhdeauto, niin voisivat veloittaa suoraan työnantajalta. Muussa tapauksessa se voitaisiin veloittaa vaikkapa pysäköintimaksun tapaan asiakkaan maksukortilta.

Kuinka toimitaan taloyhtiöissä, joissa on parkkipaikat tai -hallit. Hallissa ratkaisun täytyy olla samantyyppinen kuin työpaikoillakin, mutta pihapaikoilla vaaditaan muutos. Itse olen sitä mieltä, että on turha tehdä erikseen paria sähköautopaikkaa, vaan minusta maan alle pitää vetää kokonaan uudet kaapelit. Nyt siellä on niitä 230V lämmitystolppia heppoisen sulakkeen takana. Se ei riitä ja jos sitä kautta lataa, niin akkujen lataamiseen menee joku vuorokausi. Pitäisi olla niin, että parkkipaikan alle vedettäisiin uudet kaapelit, jossa olisi myös 380V sähkökaapeli, eikä laitettaisi mitään tolppia. Jokainen asiakas saisi sitten itse päättää minkä tolpan hankkii. Perinteisen lämmitystolpan voisi vaikka vuokrata taloyhtiöltä, jolloin se tapahtuisi kuten nykyäänkin. Tolpallinen parkkipaikka on hieman kalliimpi kuin tolpaton. Sen sijaan sähköauton lataustolpan voisi hankkia samalla kuin hankkisi auton. Nehän ovat joka merkillä vähän erilaisia muutenkin, joten sellaisen voisi sitten ostaa tai vuokrata. Minun ratkaisuni on siis se, että vedetään parkkipaikkojen alle uudet kaapelit ja toteutunut sähkönkulutus velotettaisiin asukkaalta, joka voisi edelleen veloittaa ko. summan työnantajaltaan mikäli kyseessä on työsuhde auto.

Ihmiset, jotka joutuvat jättämään autonsa kadunvarteen, ovat haastavimmimmassa tilanteessa. Heillä ei ole oikein mahdollisuutta ladata autoaan oikein muualla kuin maksullisilla pikalatauspaikoilla. Joskus voi olla hankala sellaista löytää ja mitä käy, jos auto on pidempään ajamatta, purkautuuko akut tyhjiksi? Monille voi käydä kuten Enbuskelle. Virta on loppu, autoa ei voi siirtää ja sitten pysäköintivalvojat hinaavat sen lopulta Tattarisuon varikolle.

Mielenkiintoista nähdä, kunka käy, kun sähköautoilu lisääntyy. 10 vuoden päästä olemme jo paljon viisaampia tässäkin asiassa.

Advertisements