Viikko kasassa ja vauhdeista

No niin, tänään tein ekan pitkiksen sitten elokuun puolivälin. Todella löysävauhtinen mattojuoksu. 1-2km lämmittelyä, sitten 5.15min/km jonkun aikaa, ehkä vajaan tunnin, jonka jälkeen 5.10min/km siitä tunti eteenpäin. 22km tuli ajassa 1.54.54 ja nollasin maton. Sen jälkeen laitoin nopeudeksi 5.00min/km, jota menin jotain 3,75km, jonka jälkeen 4.50min/km kunnes tein lopussa oikein kunnon vauhdin hidastelun ja sain 30km täyteen yhteisajassa 2.35.02, josta tulee ka. 5.10min/km.

Samalla tälle viikolle tuli yhteensä 106,2km (ma 18km pk, ti 14km vähän vauhdikkaampi pk, ke 15km sis. 4x2000m vedot, to 15km pk, pe lepo, la ulkona 14,2km hankijuoksu, su 30km pk). Tämä oli hyvä setti ja alleviivasi influenssan jälkeistä hyvää kehitystä. Ennen tätä olin juossut Uuden Vuoden aattoon mennessä kahdeksassa päivässä kahdeksan lenkkiä, yht. 102km. Eli vuosi loppui määrällisesti hyvin ja se on alkanut hyvin. Viimeksi näin paljon on tullut juostua elokuun alkupuoliskolla.

Vauhti on toki vielä hiljaista. Kuten sanoin, niin tämä on hiljaisinta pitkisvauhtia, mitä teen. Pitkis on näet avainharjoitus, eikä sitä kuulu mennä vetelät housussa, vaan sen pitää olla kovempaa vauhtia kuin hitaat lenkit. Monesti sellainen 4.45min/km vauhti on ollut minulle passelia pitkiksellä, mutta ei joka pitkiksellä. Välillä on hyvä ottaa kevyempiä. Kunhan kunto kohonee, niin tarkoituksenani on ottaa ohjelmaan myös niitä maravauhtisia pitkiä lenkkejä, mistä viime kesänä puhuin eli juosta ainakin osa pitkiksestä tai kokonainen vähintään puolipitkä lenkki 4.00min/km vauhdilla. Se ei ole ihan löysäilyvauhtia, joten pitää olla fyysisesti ja henkisesti valmis.

On muuten hauskaa olla matolla noinkin pitkä aika, kun kansa vaihtuu aika lailla totaalisesti. Ryhmäliikuntatunteja alkaa ja loppuu ja Baltsu se vaan jatkaa. Joskushan Espoossa joku nainen tuli kyselemään, miksi juoksen niin kauan, kun tein joku olisiko ollut 35km pitkiksen juoksumatolla siellä, kun en muistanut, että E24 on menossa hallin puolella. MP muuten oli tänään taas salilla. Hän tuli minun juoksumattoni taakse olevalle AMT:lle tekemään reilu puoli tuntia. Eli kyllä tekee aerobistakin. Ehkä ne arki-iltojen treenit ajoittuvat hänellä niin aikaiseen kellonaikaan, että on jo tehnyt aerobista ennen salia.

Juoksufoorumin pölvästien vuoksi piti laittaa tuohon otsikkoon vauhti mukaan. Luin sellaisesta tyypistä, joka tekee pari lenkkiä viikossa ja luulee, että ongelmana on nopeuden puute. Ei muka pääse mihinkään ja sykkeet ovat korkealla. Uskomaton ajatus. Harmi, ettei Met ole enää foorumilla, syöttäisi tuollaiset tyypit koirille. Eihän se perhana vieköön mistään nopeudesta ole kiinni, vaan kunnosta. Jos ei kuntoile kuin kaksi kertaa viikossa niin todennäköisesti vko-kilsat ovat jossain kahdenkympin hujakoilla. Sillä ei paljon hurrata.

Jos kunto on huono, pitää keskittyä sen kohottamiseen. Kävellä, mennä portaat jalkaisin hissin sijaan, tehdä sauvakävelylenkkejä, fillaroida, käydä uimassa tai vesijuoksemassa, käyttää salilla cross-traineria jne. Monipuolista liikuntaa, jotta juoksu ylipäätänsä mahdollistuu. Alussa jalat kipeytyvät, ei ehkä voi juosta kuin kaksi kertaa viikossa, mutta voi tehdä kaikkea muuta. Viisi tai kuusi kertaa viikossa voi harrastaa aerobista liikuntaa ja siihen kävely päälle. Ei se siis nopeudesta ole kiinni, vaan rapakunnosta. Esim. 3.30 maratonvauhdissa ei tarvitse vielä huolehtia nopeudesta. Ei tarvitse tehdä vetoja, eikä vk-lenkkejä, eikä mitään sellaista, vaan tuohon kuntoon, joka vaatii siis 5min/km vauhdin, riittää eri vauhdeilla heitetyt peruslenkit.

Täytyy sanoa, etten kertakaikkiaan tajua koko juoksufoorumia. Miten on mahdollista, että sen on tarkoitus olla joku keskustelupaikka juoksijoille ja sitten sinne tulee sakkia, jotka kuvittelevat, että riittää, kun tekee liikuntaa pari kertaa viikossa. Ja sen lisäksi salia. Hitto vieköön. Minun ohjeeni on se, että tunkekaa sali ja sykemittarit takapuoleenne. Pitää lähteä liikkeelle perusasioista eli kunnon kohottamisesta. Niillä sykkeillä ei ole mitään merkitystä ja salillakaan ei ole oikeastaan minkään valtakunnan merkitystä siinä vaiheessa, kun kunto on huono.

Mainokset