Kokeilen Lydiardin oppeja

Ajattelin kokeilla tänä vuonna Lydiardin oppeja. ensin 4 kuukautta pohjan luontia, sitten yksi kuukausi mäkijuoksua, jonka jälkeen kolmen kuukauden rataharjoittelukausi.

Siis tämä on nyt ajatuksena, mutta muokkautuu varmasti ajan mukaan. Vaikka ensimmäiset neljä kuukautta ovatkin määräpainotteisia, niin en aio hölkkään sortua. Lydiardin on sanottu suosineen hidasta juoksua, mutta itseasiassa aika paljon siitä juoksusta oli lähellä anaerobista kynnystä. Viime kesänä juoksin liian paljon liian hiljaa ja kunto romahti sen seurauksena. Kun juoksee hiljaa, tulee hitaaksi.

Otan lähtökohdaksi McMillanin skaalat eri harjoitusvauhdeiksi ja pyrin tekemään nyt kevään aikana määrää ajatuksella. Ottaa mukaan ruskoja peruslenkeille ja progressiota, jolla pystyn lisäämään nopean juoksun määrää, vaikken aluksi tekisi kuin kaksi avainharjoitusta viikossa. Menen laadun ehdoilla. Jos tuntuu, etten pysty tekemään järkeviä harjoituksia, vähennän määrää. En laita määrätavoitteita, sillä niistä kiinnipitäminen altistaa loukkaantumisille, vaan kuuntelen kroppaa.

En ole vielä valmis kahteen päiväharjoitukseen. Moni valmentaja liputtaa sen puolesta, että illalla harjoitellaan kovaa ja aamulla tehdään sitten kevyt palauttava lenkki. En vain jaksa aamulla lähteä minnekään pimeään, kylmään ulkoilmaan tarpomaan, vaan mielummin nukun siihen saakka, kun voin. Jos minulla olisi kotona juoksumatto, voisin kokeilla aamulenkkejä. Nyt se on liian haastavaa.

Nukkuminen on myöskin asia, jota pitää miettiä. On haastavaa juoda vettä tarpeeksi aikaisin ennen nukkumaanmenoa. Lauantaina join riittävästi ja riittävän aikaisin ennen nukkumaanmenoa. Koko yönä ei ollut jano ja nukuin kuin tukki (yli 4h ulkonaoloa ja saunominen sekä uiminen myötävaikuttivat siihen, että olin niin poikki). Heräsin aamulla siihen, että 0,4l lasillinen yöpöydälläni oli yhä täynnä ja otin kulauksen. Eilen puolestaan en juonut tarpeeksi. Jotenkin tuli syötyä niin paljon, ettei sitten enää halunnut juoda niin paljon. Illalla oli sitten jano, joten jouduin menemään yöllä kuselle. Kun heräsin 05 vessaan, huomasin, että olen aivan pirteä ja olin nukkunut vajaat 4 tuntia. Yritin laskea lampaita, ei auttanut. Olin hereillä reilut pari tuntia. Vasta seitsemän jälkeen alkoi väsyttää ja nukuin vielä tunnin. Yhteensä unta ei siis tullut riittävästi ja se oli juomisen epäonnistumisen takia. Join liian vähän ja liian lähellä nukkumaanmenoa. Jos yöllä herää väärään aikaan, niin saattaakin olla sitten täysin pirteä.

Nyt on kyllä aika hyvä motivaatio harjoitella. Ja kiva ottaa selvää asioista, mikä on fiksua tekemistä ja mikä ei.

Mainokset