Routaiset tiet

Moni kysyy juoksijalta: mikset juokse ulkona? Laitat vain lenkkarit jalkaan ja menoksi. Niin no syitähän on monia kuten kylmyys, pimeys, liukkaus, juoksijan tarve tulla välissä päivän päätteeksi himaan kääntymään kun voisi mennä suoraan salille lenkille ja vasta sitten kotiin jne. Yksi vähemmän ajateltu seikka on routainen maa. Lumi on pehmeätä, jäinen maa ei. Juoksin eilen 15km ulkona, josta vain osa matkasta oli sillä tavalla liukasta, että näkyi selvästi sellainen ”peilijää”, mutta se esillä ollut hiekka ja asfaltti olivat myöskin aivan jäässä. Sellainen routainen maa on todella kova juosta ja huomasin, että se oli rajua touhua nilkoille ja akillesjänteille, vaikkei ollut mitkään raaserit jalassa. Niinpä pyrin kyllä minimoimaan tuon kovalla routaisella maalla juoksemisen.

Pohjetreeniä teen akillesjänteiden vuoksi, mutta ehkä pitäisi tehdä jotain nilkkatreeniäkin. Pyörittelen nyt nilkkojani tätä kirjoitellessani. En tiedä vaikuttaako mitään, mutta kokeillaan. Kävin tänään muuten juoksemassa pitkiksen kuten viime sunnuntainakin. 30km kuten viime sunnuntainakin. Matolla kuten viime sunnuntainakin. Hieman oli nopeampi kuin silloin eli 2.32.35 vs. 2.35.02. Hain nimen omaan yli 2,5 tunnin suoritusta, enkä vauhtia. Olen nyt tullut vähän siihen johtopäätökseen, että vaikka voisin käydä Espoossa hallissakin juoksemassa, niin en sitä tee. Radalla juokseminen voisi olla parempi juttu askeleen kannalta kuin sali, mutta olen kyllästynyt Juoksufoorumilaisiin. En kaikkiin, mutta niihin, jotka eivät ole hyviä tyyppejä. Niinpä Espooseen meno sisältää option, että näen mahdollisesti vittuilijan kun taas juoksumatolle meno sisältää option, että saatan nähdä jonkun hyvän tyypin. Ei ole vaikea valinta.

Tällä viikolla tuli 95 kilsaa nyt kasaan tuon pitkiksen myötä. Huonon syksyn ja influenssankin jälkeen nyt on alkanut tossu laulaa mukavasti. Ensin 8 päivässä 102km, sitten 106,2km vko ja nyt 95km vko. Ensi viikolla mahdollisesti joko kevyempi tai sitten teen vielä yhden viikon pitkiksellä ja sen jälkeen kevyt. Tuo eka vkohan nimittäin oli töpöttelyä ja kunnon palauttelua, nämä kaksi viimeistä ovat sisältäneet vetoja ja pitkikset.

Söin todella hyvin pitkiksen jälkeen, sen jälkeen otin parin kymmenen minuutin päiväunet, jonka jälkeen nousin keittämään espresson ja söin Lidlin suklaavanukkaan ja Pågens pullan. Otin myös vihreitä kuulia ja suklaata ja nyt on hillopurkissa yksi Garage-lonkero ja relailen jalkoja säästäen. Huomista kun miettii, niin todennäköisesti vesijuoksu. Voisin pitää myös lepopäivän, mutta toisaalta ei kevyt vesijuoksu haittaa mitään ja monesti jalkani palautuvat parhaiten altaassa.

Mainokset