Tonnin vedot, kynnykset ja juoksumatoista

Eilen neljäs vk-treeni. Kulki aika kevyesti jo. Tein 8x1000m /600m hölkkäpal. Verroineen 17km. Olin tehnyt ennen treeniä lämmittelyn, johon kuului coretreeni, lunge matrix, heilautukset, yksi sarja leukoja ja pikkaisen koordinaatioharjoituksia. Sain hyvän hien päälle ja kroppa tuntui pelaavan heti treenin alussa. Pari viime viikkoa tuli kokeiltua kovempaa juoksua Vazee Paceilla, nyt laitoin Boston Boost 5:t.

En taaskaan tiennyt, miten jaksaisin 8km kovempaa juoksua, joten lähdin liikkeelle hitaasti ja näin jälkikäteen ajateltuna alku oli liian rauhallinen. Juoksin 4 ekaa vetoa @ 3.45min/km, sitten yhden kutakin 3.40min/km, 3.35min/km, 3.30min/km. Viimeisen aloitin vauhdilla 3.25min/km, jota vedin 800m kunnes otin loppukirin juosten 100m @ 3.20min/km ja 100m @ 3.10min/km säästäen näin ollen pari sekuntia, jolloin viimeinen veto oli 3.23. McMillan antaa treenivauhdeiksi tonneille 3.00->2.55 treenattaessa 3.34-3.43 ja 2.55->2.50 3.28-3.37, joten ei nyt niin kauhean kaukana olla, mutta olihan noin monta 3.45 vauhtista alkuun vähän turhaa, kun se kuitenkin tuntui helpolta. Sitä ei vain helposti keskity kulloinkin käsillä olevaan vetoon, vaan ajattelee kokonaisuutta ja miettii, jaksanko kahdeksan. Sen takia sitä sitten saattaa turhan helpostikin juosta hiljaa.

Toisaalta kun kokemusta vk:sta on nyt tällä erää vasta niin vähän niin en tiedä, mitä kovempi vauhti olisi vaikuttanut. Nyt tuntui vasta viimeinen veto kunnolla ja toiseksi viimeinen jossain määrin, mutta mitä olisi tapahtunut jos olisin juossut esim. 3.45, 3.45, 3.40, 3.40, 3.35, 3.35, 3.30, 3.25. Olisiko juo tuo muutos tehnyt tässä vaiheessa vauhdista liian rajua. Ei voi tietää, mutta tasavauhtisesti kaikkia kovaa en olisi ainakaan jaksanut, joten siksi tuollainen 3.45 aloitus. En tiedä missä kynnyksenikään nyt ovat. Jotkut puhuvat, että on sykkeisiin liittyviä kynnyksiä, mutta mulla sykkeet eivät nyt niin nouse niin korkeaksi. Lähinnä ongelma on se, että vauhtikestävyys on kadonnut. Pitää vain antaa hanaa riittävästi, niin tottuu vauhtiin ja sitä alkaa kestää. Jos juoksee tarpeeksi paljon 3.30, 3.45 ja 4.00 vauhdeilla, niin ne tulevat helpoiksi sitten.

Juoksumatoissa harmittaa edelleen se 19,3km/h huippunopeus. Precorin speksien mukaan tuo malli pitäisi kulkea 16mph/25,5km/h, mutta eipä kulje kuin 19,3km/h eli ilmeisesti 12mph. Voihan se olla rajoitin päällä asetuksissa. Se harmittaa siinä mielessä, että mitään nopeita esim. 200m vetoja tuolla ei voi juosta.

Hyvin muuten kulki eilen vedot, vaikka su oli pitkis 31,2km, jossa oli kuitenkin pikkaisen reippaampaa 4.30min/km pätkää, mutta ei se yhtään kipeyttänyt jalkoja. Jalat olivat eilen erittäin tuoreet juoksemaan reipasta. Tämä on tavallaan kevyt viikko itselläni, mutta en ala makailemaan. Jätän pitkiksen pois ja treenaan vähemmän, mutta ajattelin kokeilla tasavauhtisen kovan vielä loppuviikosta.

Mainokset

One Reply to “Tonnin vedot, kynnykset ja juoksumatoista”

Kommentointi on suljettu.