5 parasta ajankäyttövinkkiä

Moni kysyy miten aika riittää harjoitteluun. Minä kysyn, miten aika riittää työntekoon? Eli samalla tavalla, merkkaa kalenteriin se aika, jonka harjoittelu vie. Käydään nopeasti siis läpi 5 parasta vinkkiä koskien juoksijan ajankäyttöä.

  • Varaa aika harjoitteluun

Jos aikataulusi on tiukka, eivätkä kiireet rajoitu yksinomaan päivään niin silloin on parasta varata joka päivälle kalenteriin aikaa 2-3 tuntia harjoittelulle. Älä anna kenenkään merkitä sille spotille mitään muuta. Mikäli työaikasi puolestaan ovat säännölliset, niin silloin voit joka päivä käyttää duunin jälkeen sen ajan harjoitteluun. Viestitä kaikille, ettet ole kotona ennen klo 21.

Jos tulee epäsäännöllisyyttä ja työ vie joskus enemmän aikaa, niin nuku silloin vähemmän. Säännöllinen vähän nukkuminen on huono juttu, mutta silloin tällöin ei vaikuta mitään. Toki joskus voi jättää harjoituksen väliinkin, mutta noin pääsääntöisesti ei.

  • Älä ole Pena

Tarja Halosta syytettiin jossain haastattelussa pirttihirmuksi ja aviomiehensä Pentti olisi sitten joku tahdoton perässähiihtäjä. Oli niin tai ei, niin älä ole Pena. Suhteen tarkoitus on tuottaa synergiaetuja. Jos niitä ei synny, älä ole suhteessa. Jutussa mainittiin kyllä, että Halonen ja Pena käyvät vuorotellen kaupassa. Tuo on synergiaetu. Kaupassakäymiseen menee puolet vähemmän aikaa ja jos käy harvoin ja ostaa paljon kerralla tai muuten suoriutuu ostoksista nopeasti, niin siinä tosiaan voi säästyä paljon aikaa ja vaivaa.

Älä myöskään lähde autokuskiksi tai maskotiksi mihinkään, jos olet suhteessa. Jossain IKEAssa tai muijan sukulaisten luona ei juoksijan tarvitse käydä. Se ei edesauta juoksua millään tavalla ja on muutenkin typerää.

  • Älä siivoa

Joku aika sitten oli artikkeli, jossa sanottiin, että siivoaminen on turhaa. Oikeasti ei tarvitse siivota kuin joskus harvoin. Jos on esim. luppopäivä, eikä harjoituksia, niin silloin voi siivota, mutta maratonia edeltävinä kuukausina ei kyllä kannata siivota ollenkaan. Voi sutasta äkkiä hiekanjyvät pois eteisen matosta tai tehdä muita pikasiivoustoimia, mutta kunnollista siivousta ei kannata tehdä usein. Itse siivosin itsenäisyyspäivänä. Se oli sopiva hetki siivota ja ehdin vielä mukavasti katsoa vähän linnanjuhliakin sen jälkeen.

  • Optimoi vaatehuolto

Tätä ei voi painottaa liikaa. Vaatteissa ei saa olla mitään pullonkauloja. Mikään vaate ei saa loppua missään olosuhteissa. Annan muutaman tärkeimmän vinkin. Vaikka asuisit jonkun kuten vaimon tai tyttöystävän kanssa, niin älä sekoita pyykkiäsi hänen pyykkiinsä, vaan pidä omat vaatteesi omissa pyykkikoreissa. Kun yhtä kategoriaa on riittävästi likaisena ja kone tulee täyteen, pese ne välittömästi tai silloin kun on hyvin aikaa (itse pesen lauantaina ja sunnuntaina). Sen jälkeen siirrä puhtaat välivarastoon odottamaan jatkokäsittelyä. Itse teen kyllä niin, että pyyhkeet, sukat, kalsarit ja tekniset treenivaatteet järjestelen saman tien kaappiin. Välivarastoon menevät silittämistä vaativat vaatteet. Kun koneeseen laitetaan jotain, niin esim. sukat pitää laskea. Jos ei tule pareja, vaan joku puuttuu, niin etsi puuttunut ennen kuin peset pyykin ja jos pesun jälkeen joku puuttuu, etsi koneesta tms. On voinut mennä pesupalloon, jäädä jonkun vaatteen sisään tai pudonnut lattialle kun olet nostanut vaatteita kuivumaan. Minulla on seuraavat kategoriat pesun suhteen: värillisen vaatteet, valkoiset vaatteet, tummat kauluspaidat, vaaleat kauluspaidat, pyyhkeet. Liinavaatteiden pesun olen ulkoistanut.

Se, onko sinulla paljon vai vähän vaatteita, ei vaikuta vaatteisiin menevään rahamäärään. Paljon tarkoittaa tietysti suurempaa alkuinvestointia, mutta toisaalta vaatteiden kuluminen riippuu käyttökerroista eli kun kiertonopeus muuttuu, niin vaatteet kestävät ajallisesti eri ajan. Jos on esim. paljon t-paitoja, niin yksi paita voi kestää vaikka 15 tai 20 vuotta. Idea suurella määrällä on se, että voit silittää niitä vaatteita silloin, kun harjoittelu ei paina päälle. Kun on kevyt viikko tai kisan jälkeinen luppokausi. Jokainen juoksija tajuaa rypäsharjoitukset, joten silloin voi silittää yhtenä päivänä tai vaikkapa kahtena peräkkäisenä päivänä 50 t-paitaa kevyesti. Rautakin kuumenee kunnolla ja saa tekemiseen kunnon rytmin päälle.

  • Treenivaatteet kuivumaan ja laukun pakkaaminen

Edelliseen vähän liittyvä juttu on se, että treenivaatteet kannattaa laittaa aina kuivumaan, vaikka ne olisivat likaisetkin, eikä suoraan pyykkikoriin haisemaan. Itse kuivatan vuodenajasta riippuen hikiset vaatteet joko parvekkeella tai kylpyhuoneessa. Aamulla ovat kuivat, jolloin likaiset menevät silloin pesukoppaan. Juoksutakki puolestaan on sellainen, että sitä voi pitää parikin kertaa ennenkuin pesee. Ne vaatteet muuten eivät haise kuin märkinä eli kun ovat kuivuneet niin sen jälkeen ei ole väliä, kauanko ovat pesukopassa kunnes ne pestään.

Tähän kannattaa muodostaa rutiini. Kun toimii joka kerta täsmälleen samalla tavalla, niin se sujuu joutuisasti. Varsinkin salilla tapahtuva treenaaminen on siinä mielessä merkityksellistä, että se vaatii myöskin laukun purkamisen ja pakkaamisen seuraavaa lenkkiä varten. Itse teen niin, että kun laukku on purettu, pakkaan sen illalla jo valmiiksi seuraavaa treeniä varten. Niinpä en ole riippuvainen siitä, muistanko aamulla kaikkea. Toinen hyvä puoli tässä menettelytavassa on se, että aamutoimista suoriutuu tällöin nopeammin. Kun tietää, millaisen treenin seuraavana päivänä aikoo tehdä, on helppo valita siihen sekä kengät että vaatteet.

Nämä asiat on hyvä pitää mielessä, jos kuvittelee, ettei aikaa treenaamiselle ole. Aina on aikaa, kyse on vain siitä, viitsiikö. Tekosyyt pois, juoksu ykkösprioriteetiksi ja 2-3 tuntia joka päivälle kalenteriin harjoitteluun.

Advertisements