Tavoite, suunnitelma ja palkinto

Sen mitä olen keskustelua seurannut ja mitä minulle on kerrottu, niin moni toivoo, että olisin telakalla. Se olisi jotenkin suurempi ilo heille kuin se, että he itse viitsisivät käydä lenkillä. Vähän hämmästyttävää, mutta jokaisella on omat ilonsa. Telakalla on kuitenkin kurjaa. Tilanne on nimittäin se, että silloin kun voi harjoitella, on se aika vaivatonta. Tietää joka illaksi suurinpiirtein ohjelman ja kun saa tehdä sitä, mistä pitää, niin kunto paitsi paranee niin se treenaaminen ja hyvässäkunnossa oleminen tuo hyvän fiiliksen. Saavutetaan positiivisuuden kierre. Telakka puolestaan tuo helposti negatiivisuuden kierteen. Ei voi harjoitella, kunto huononee, fiilis huononee. Ei saa harjoituksista hyvän olon tunnetta ja joutuu ponnistelemaan sen suhteen, mitä tekisi sen sijaan, että menisi salille tai lenkkipolulle. Samoin sen ajatteleminen, miten ja kuinka nopeasti vaivat hellittävät, on raskasta ja turhauttavaa.

En siis suosittele telakkaa, vaikkei vaivoilta täysin voikaan välttyä. Suosittelen jotain muuta ja se on se, että lopetetaan jakkaroiden potkiminen muiden persuksien alta. Sen sijaan, että toivottaisiin muille huonoa suoritusta ja telakkaa, haetaan inspiraatiota ja asetetaan itselle haastavat tavoitteet ja pyritään saavuttamaan ne. Ja rohkaistaan heitä, jotka ovat valmiita tekemään hommia omien tavoitteidensa eteen, mutta jotka eivät ole vielä yhtä pitkällä lajin parissa kuin mitä itse olemme.

Katson välillä juoksumatolla Shark Tankia. Ensinnäkin sen takia, kun matolla on muuten tylsää, jos ruutu olisi pimeänä, joten on parempi, että siinä pyörii jotain ohjelmia. Seitsemän uutiset ja TV-Nytt ilman ääntä esimerkiksi tulee katsottua usein. Välillä puolestaan jotain urheilua tai viihdettä. Shark Tank on aika leppoisa ohjelma katsoa, joten joskus seuraan sitä. Yhden yrittäjän segmentit ovat aika lyhyitä kuitenkin ja ohjelma on idealtaan mielenkiintoinen. Toki kaikki yritysideat eivät nappaa, eivätkä kaikki yrittäjätkään ja kun uusintoja tulee paljon niin joskus en katso siksikään, kun huomaan nähneeni saman aiemmin. Joka tapauksessa on kiva seurata sitä, miten kukin leijona reagoi, sitä ikäänkuin pystyy muodostamaan heistä aika tarkasti profiilin. Oppii näkemään, miten toimivat, minkälaiset hankkeet ja yrittäjät heitä kiinnostavat ja millaisia peliliikkeitä tekevät. Yrittäjistä puolestaan tulee seurattua varsinkin sitä pitchausta. Ohjelman suola on kuitenkin ne onnistumiset. Kun saavat diilin, joku uskoo heihin. Se on sellaista rohkaisua, jota juoksijakin voi hyödyntää. Kun tekee töitä tavoitteensa eteen, palkinto voi odottaa edessä.

Tavoitteiden on hyvä olla haastavia, muttei mahdottomia. Ei siitä tule mitään, jos nollasta lähtevä kaveri sanoo, että aloitanpas maratonjuoksun ja nappaan parin vuoden päästä sm-mitalin 2.20 ajalla. Niin ei tule tapahtumaan. Nollasta lähtevä sen sijaan voi saavuttaa hyvän kuntotason ja juosta vaikkapa kolmen tunnin maratonin. Niinpä esikuviksi on hyvä ottaa sellaisia henkilöitä, jotka ovat tehneet sen, mitä itse haluaisi tehdä. Sen vuoksi on tärkeätä varsinkin alkuvaiheessa käydä lenkillä henkilöiden kanssa, jotka ovat itseään parempia juoksijoita. Huomaa, etteivät he mitään ihmemiehiä ole. Toiseksi huomaa sen, että kun pysyy mukana jonkunkin matkaa, niin se on todella motivoivaa. On kiva treenata kun haluaa pystyä juoksemaan kovaa pidempiä matkoja. Lisäksi kaikki tuntuu aina jälkikäteen helpommalta kuin etukäteen. Suurikin urakka onkin ihan kakunpala.

Tämä on hyvä huomata. On turha toivoa kaverin joutuvan telakalle, kun voi käyttää aikansa siihen, että pyrkii saavuttamaan omat, haastavat tavoitteet ja siihen voi kylmästi käyttää inspiraationa sellaisia, jotka ovat jo onnistuneet. Ja kun asetat tavoitteen, niin tee suunnitelma, kuinka sen tavoitteen saavutat. Aseta tavoite, tee suunnitelma sopivine välitavoitteineen, äläkä anna periksi. Siinä on aika hyvä resepti nyt viikon alkuun.

Ja muista, ettet ole välttämättä seppä syntyessäsi. Viidennen Super Bowl voiton ottanut QB Tom Brady varattiiin vasta kuudennella kierroksella, think about that!

Mainokset