Onnea Uusikaupunki!

IMG_20161119_232622.jpgEilen uutisoitiin Mercedes-Benz GLC-katumaasturin sarjatuotannon alkaneen Uudenkaupungin autotehtaalla. Sen ensimmäisen auton saksalaistyylisessä ”rekisterikilvessä” luki kuvainnoillisesti U GLC 001. Yllä oleva kuva ei ole Uudestakaupungista, vaan kuvasin ko. GLC-mallin marraskuussa Helsingin autonäyttelyssä.

Suomessa ei ole tapana positiivisilla uutisilla revitellä. Kaikki on aina jossain määrin negatiivista ja niillä negatiivisilla asioilla repostellaan joka päivä. Terrafame, Yle jne. ovat esillä joka ilta. Sen sijaan menestystarinat kuten Turun Meyerin telakka ja Supercell jäävät ikävän vähälle huomiolle. Onnistumisia pitäisi juhlia kollektiivisesti koko kansa voimin enemmän.

Uudessakaupungissa on paitsi investoitu valtavasti uuden mallin valmistukseen niin sen lisäksi tämä malli tarkoittaa tuhatta uutta työpaikkaa. Se on aika paljon. Moni muuttaa sinne muualta Suomesta ja kun osa ei asu ko. kaupungissa, niin se piristää laajemmaltikin koko alueen taloutta. Kaupat ja palvelut saavat asiakkaita. Tässä on aivan samalla tavalla menestystarina kaukana Helsingin sykkeestä kuin Tommi Mäkisen rallitallikin. Ainahan Uudenkaupungin autotehtaalla ei ole mennyt hyvin ja on ollut vaikeuksia saada tilauksia. Alalla on ylikapasiteettia, mutta kun ovat osoittaneet pystyvänsä joustavasti ja luotettavasti tekemään huippulaatua, niin ovat saaneet Mercedekseltä tilauksia.

Minusta tämä menestystarina pitäisi nostaa voimakkaammin esille ja pitäisi myös vetää enemmän kotiinpäin sillä tavalla, että valtio ja kunnat ostaisivat Mersuja. Luulin niin tapahtuneen, kun ministeri-Audit vaihtuivat lähes kaikki Mersuihin, mutta kyse onkin kuulemma siitä, että Hanselin kautta kilpailutettuna Veho oli tehnyt edullisimman tarjouksen. Ehdotin jo silloin kun A-sarjan valmistus alkoi, että valtio ja kunnat ostaisivat sitä autoa. Niinhän muuallakin tehdään. Saksassa poliisiautot ovat usein jopa samassa osavaltiossa valmistettuja, Ranskassa näkyy viranomaisilla oikeastaan vain ranskalaisia autoja, Espanjassa näkyy maassa valmistettavia Seateja ja Citroëneja, Italiassa puolestaan paljon Fiatia ja Alfa Romeota (vaikka on toki muitakin kuten mm. Seatia, Volvoa ja Bemaria). Täällä muka se ei käy, koska EU:n sääntöjen mukaan pitää kilpailuttaa. Minä olen sitä mieltä, että jos oikeasti halutaan niin Suomessa valmistettuja ajoneuvoja voidaan suosia. Mitä enemmän esim. A-sarjalaisia toimitettaisiin viranomaisille, niin sitä enemmän niitä tulisi sitten käytettyinäkin myyntiin, jolloin ns. tavallinen kansakin voisi ajaa Suomessa valmistetulla autolla. Se antaa kuitenkin osalle ihmisistä sellaisen lisäfiilingin. Auton on rakentanut naapurikunnan Jarmo tai Liisa.

Tämä ei ole muuten yhtään haitannollista sen Vaasan hankkeenkaan kannalta, jossa yrittävät saada Teslan akkutehtaan. Isoja juttuja kannattaa yrittää tosissaan ja kaikki mahdollinen osoitus paikallisesta osaamisesta kannattaa ottaa esille. Suomalaiset osaavat (jos vain haluavat) tehdä laadukkaita tuotteita, joustavasti ja aikatauluista kiinni pitäen. Nämä tällaiset uutiset ovat oikea tapa juhlia sata vuotiasta Suomea. Osaamisen ja menestyksen Suomea.

Mainokset