Iivo Nykin Times Squarella

IMG_20170307_143438Älkää huolestuko, kyllä Iivo Niskasen on tarkoitus hiihtää Holmenkollenin viidelläkympillä. Ainoastaan hänen kuvansa on New Yorkin Times Squarella. Suomalaismedia on nimittäin tänä aamuna julkaissut näyttävästi Finnish American Chamber of Commercen kuvan, jossa kyseinen organisaatio FACC onnittelee Iivo Niskasta, maailmanmestaria. Herää kysymys, miksi tuollainen mainos on tehty?

Tuollaisen kauppakamarin pääasiallinen tehtävä on auttaa suomalaisia yrityksiä Amerikan markkinoille. Siihen kuuluu mm. esilläoleminen mediassa. Miten Iivo siihen sitten liittyy ja joku random billboard jossain? No ensinnäkin voidaan ajatella, että tämä vahvistaa mielikuvaa suomalaisista osaavina ja menestyvinä. Se on positiivista suomalaisyritysten kannalta. Toisaalta mainostaulun sijainnillakaan ei ole someaikana mitään merkitystä, koska sitä voi jakaa ja rummuttaa mielin määrin. Tuollainen mainos saa ainakin Suomessa mediatilaa ja kuvia mainoksesta voi käyttää monenlaisissa FACC:n materiaaleissa tulevina vuosina.

Tässä on kysymys myöskin Iivon brändin luomisesta. Hänestä rakennetaan nyt maailmanmiestä, todellaista lajinsa huippua. Ainakin hiihtomaissa. New Yorkin Times Square on merkki menestyksestä, sinne ei joka jätkä pääse. Ei liene sattumaa, ettei kuvassa ole Suomen maajoukkuepipoa, vaan Red Bullin myssy. Tämä on jälleen hyvin mietitty kotimarkkinatkin mukaanlukien. Hiihtoliiton poolijärjestelmä antaa erittäin ahtaat raamit, minkä puitteissa Red Bull voi markkinoida Iivoa. On ollut jos jonkinlaisia ”vahingossa” energiajuomatölkki kädessä esiintymisiä. En siis usko lainkaan, etteikö tämä olisi suunniteltua, että energiajuomamerkki näkyy pipossa. Ehkäpä koko mainos on tullut heidän aloitteestaan. Red Bull on nimittäin haka guerrilla-markkinoinnissa. Se on itseasiassa ihan sama kuka Iivo Niskanen on. Perusjenkki, joka kävelee tuosta ohitse, havaitsee World Champion ja Red Bull. Se vahvistaa merkin mielikuvaa.

Mitä tuollainen sitten voi maksaa? Muistikuvani Nykistä olivat sellaisia, että tuo rakennus ei sijaitse ihan Times Squarella. Kuvassa on muutama vihje, valtava plata o plomo (hopeaa vai lyijyä) mainos, teksti Madame Tussauds ja Dave & Buster. Aluksi sitä miettii, onko kyseessä vain vahakabinetin mainos vai onko kyseessä se rakennus, missä se sijaitsee. Ajattelin, että Plato o plomo on elokuva, sillä tuossa on julkaisemispäivä 17. helmikuuta 2017, mutta osoittautuikin, että se on tuona päivänä julkaistu musalevy. Baari Dave & Buster ja Madame Tussauds vahakabinetti totta tosiaan sijaitsevat tuossa rakennuksesta. Ko. fasaadi on helposti tunnistettavissa googlen avulla. Ko. rakennus sijaitsee 42. kadulla jonkin matkaa varsinaisesta Times Squarelta syrjässä.

Kun katsotaan niitä kustannuksia, niin Business Insiderin raportissa vuodelta 2012 kerrotaan, että kaikista paraatipaikalla, 1 Times Squaren osoitteen lediseinämällä, joka näkyy ympäri maailmaa esim. Uuden Vuoden kuvissa, monivuotiset sopimukset ovat noin miljoonan ja neljän miljoonan välillä vuosittain. Siitä kun mennään syrjemmäksi ja mainospaikan sijainnin lisäksi muuttuu myös mainostaulun koko niin hinta laskee. Jonkinlaisena ankkurina kuitenkin tuota alkaen sata tonnia per kk voidaan pitää. FACC:n kuva antaa yhden lisävihjeen ja se on Lamar. Tuo Lamar Advertising vuokraa mainospaikkoja ja heillä on billboard-hintojen kerrottu Amerikassa olevan 500 USD ja 14000 USD /kk välillä. Nämä ovat monesti tauluja tienvarsilla, mutta tuo kaillein kategoria New York City voi hyvin pitää sisällään tällaisia valotauluja. Eikä se nyt niin haittaa, jos se ei ole juuri niin. Olennaista on ymmärtää, että kuukauden mainos olisi viisinumeroinen investointi.

Tämä mainos tuli kuitenkin hyvin äkkiä maailmanmestaruuden jälkeen, joten herää kysymyksiä. Oliko ko. mainospaikka vapaana, joten sen sai mahdollisesti ns. last minute diilillä selvästi hintalappuhintaa halvemmalla ja myyvätkö Lamarin kaltaiset firmat mainospaikkoja ylipäätänsä alennuksella. Herää myöskin kysymys, kuinka lyhyeksi ajaksi mainospaikan saa vuokrata. FACC:lle tuo voi ajaa asiansa jopa päivässä, mutta joutuuko ottamaan minimissään sen kuukauden vai onko mahdollista, että tuo on ollut luppoaikaa kahden kampanjan välissä vai onko jopa niin, että jonkun vakiomainoksen sijaan saivat vuokrattua tuon tilan Iivo-mainokselle vaikkapa päiväksi tai viikoksi.

Joka tapauksessa en pidä tuollaisen kampanjan kustannuksia kovinkaan pahoina. Nokkelasti hoidettu homma, josta FACC ja sitä kautta suomalaiset vientiyritykset, Red Bull ja Iivo voittavat kaikki.

Lisätietoja:  Finnish American Chamber of Commercesta, Red Bullista ja Iivo Niskasesta

Mainokset