Hoka One One Suomessa

1014807-BDSD_1Katsoin eilen illalla Youtubesta videoita Hoka One Onen filosofiasta. Syynä tähän on se, että mielestäni mallisto on parantunut, mutta sen tuominen kuluttajien tietoisuuteen, on ainakin Suomessa hukassa. Ajattelin lenkkeillessäni juoksumatolla toissapäivänä ja eilen, kuinka asia voisi olla toisin.

Jos Hoka olisi Baltsu Winning -asiakas, niin asialle tehtäisiin jotain. Ensinnäkin Suomesta puuttuu asiantuntevien juoksukauppojen verkosto, joten jos olisin mr. Hoka, niin perustaisin heti ja välittömästi Hoka One One – Time to Fly concept storen. Vertailukohdaksi voisi ottaa Phil Knightin Blue Ribbonin (myöhemmin Nike) ensimmäisen työntekijän Jeff Johnsonin, joka sai kesällä 1966 luvan avata Santa Monicaan pienen kenkäkaupan, juoksijoiden mekan. Siellä oli heidän hyvä tutustua tuotteisiin, hengata ja jutella. Knightin mukaan (ko. sitaatti vapaasti käännettynä Shoe Dog -kirjan sivulta 75): ”Johnson uskoi, että juoksu oikein tehtynä, oikeassa hengessä ja oikeassa muodossa, on mystinen harjoitus, joka ei yhtään häpeä meditaatiolle tai rukoukselle ja hän koki kutsumuksekseen auttaa juoksijoita saavuttamaan tämä nirvana.” Jeff Johnson oli jonkinlaisen kultin johtaja. Ja kuinka ollakanaan Hokan filosofia on vähän samankaltainen. Heillä on oikeasti usko, että he ratkaisevat jonkin olemassa olevan ongelman markkinoilla ja jotta tätä filosofiaa voitaisiin tuoda esille, pitäisi Hokalla olla Helsingissä oma myymälänsä.

Kuulin ensimmäistä kertaa Hokasta 2013 keväällä, kun olimme Nuuksiossa 35km lenkillä. Kaikki muut lenkille osallistujat taisivat olla Spartathlonin selvittäneitä ja minä maallikko, joka en silloin, enkä vieläkään ole yhtään ultrajuoksua juossut, mutta lähdin ko. treeniin mukaan, koska kiinnosti tietää, mitä on Spartathlon-spesifinen harjoittelu. Se oli mäkisessä maastossa pitkis helteessä. Tuolla lenkillä minulle kerrottiin ei-minimalistisesta, vaan maksimalistisesta kenkämerkistä nimeltään Hoka One One. Silloin se nimikään ei jäänyt mieleen, mutta myöhemmin se on toki tullut jollain tavalla tutuksi ja varsinkin ultrapiireissä Hokan Clifton 2 ja Clifton 3 ovat hyvinkin suosittuja, joten sellaista jonkinlaista orgaanista kasvua on olemassa.

Mutta tämä ei riitä! Mallisto laajenee ja markkinat ovat suuret. Luulisi, että nyt kun merkki on jo onnistuneesti tänne lanseerattu, niin olisi mielenkiintoa laajentaa asiakaskuntaa. Luulisi, että olisi mallikohtaiset tavoitteet ja luulisi jopa, että valmistaja asettaa Suomen maahantuojalle mallikohtaiset tavoitteet.

Voittaminen eli Baltsu Winning tällaisessa tapauksessa tarkoittaa kahta asiaa. Liikevaihtoa ja markkinaosuutta. Niitä on kasvatettava. Jos on liian pieni peluri, ei saa hyllytilaa, eikä välttämättä pääse jakelukanaviin lainkaan. Jos puolestaan pääsee, niin pitää olla valmiudet tuoda merkkiä sillä tavalla esille, että ne tossuparit liikkuvat kaupoista asiakkaille. Hoka-filosofian ja jo myyvän Cliftonin lisäksi pitäisi satsata Claytoniin ja erityisesti Hupanaan. Se concept store olisi tärkeä.

_20170308_173031.JPG

Jottei tämä jäisi pelkäksi sanahelinäksi, niin olen etsinyt Hokalle sopivan liiketilan. Se sijaitsee Skechers-kaupan vieressä Kluuvin kauppakeskuksessa. Mielestäni kyseiset tilat ovat erinomaiset. Siinä missä Skechers-kaupassa myyjät eivät ymmärrä juoksusta mitään, niin Hoka One One – Time to Fly -kaupassa ei juuri muusta ymmärrettäisikään. Siellä olisi juoksemisen ja juoksutossujen suvereeneja hallitsijoita, jotka olisivat sisäistäneet Hokan filosofian ja uskoisivat siihen. Lisäksi he olisivat hyviä myymään ja hyväkuntoisia tyyppejä, joita ei haittaisi lähteä päivän päätteeksi asiakkaiden kanssa kimppalenkille.

Sijainti olisi siinäkin mielessä hyvä, että XXL on samassa kauppakeskuksessa, samoin kuin 4Runners, eikä InterSport Megastore tai Top Sportin lippulaivamyymäläkään ole kaukana. Lisäksi keskustassa on paljon ostovoimaista väkeä, sporttisia yliopisto-opiskelijoita sekä kaikkien keskeisten kuntokeskusketjujen toimipisteet. Sijainti olisi todellakin erinomainen.

Cliftonia voisi myydä pitkiksille, paljon treenaaville kuten ultraajille yleistossuksi. Claytonia puolestaan voisi tarjota vaihtoehdoksi heille, jotka ovat juosseet aikaisemmin vaikkapa Asicsilla tai Adidaksella. Juoksijoille, jotka kaipaavat keveyttä, mutta vaimennusta. Yhä useampi juoksija kun saataisiin liikkeen ovista sisään, niin samalla se lisäisi brändin tunnettuutta ja monet heistä ostaisivat yhden Hokat kokeeksi. Keihäänkärki massamarkkinoille olisi kuitenkin yksi toinen tuote.

1014807-BDSD_3

Hoka One One Hupana näyttää hyvältä. Se on riittävän kevyt yleistossu, jolle voisi ajatella olevan hyvinkin laajat markkinat. Muistanette kun olen sanonut, että Nike dominoi kuntosaleilla ja että Inter Sportin myyjä kertoi, että Nikea ja Adidasta menee yleiskäyttöön vaikkapa kadulle kaikista eniten. Tässä on hillitty vaihtoehto. Esim. kuntosaleilla jotkut käyttävät jotain Niken perustreenikenkiä, joita saa XXL:n kaltaisten myymälöiden tarjouksista hyvinkin edullisesti, mutta toisaalta monilla on vaikkapa Niken Free, Pegasus tai Lunarglide -malleja, mitkä eivät kovin edullisia ole. Niken otin esimerkiksi tässä sen yleisyyden vuoksi. Näin ollen Hupana olisi se kenkämalli, johon satsaamalla liikevaihtoa ja markkinaosuutta saataisiin nopeiten kasvatetuksi. Pitäisi saada keskeisiltä paikoilta kuten Esportista ja Elixiasta muutama trendsetteri Hokat jalkaan. Henkilöitä, jotka käyvät niissä kuntokeskuksissa mieluiten joka päivä ruuhka-aikaan ja joilla on siellä tuttuja, joten sana leviää niistä kengistä. Sen lisäksi voisi tehdä erilaisia guerilla-markkinointitempauksia, joissa jaettaisiin flyereita, joilla voisi käydä ostamassa Hokat alennuksella.

Alussa yksikkökatteella ei ole niin suurta merkitystä. Volyymiä pitää saada, tossupareja pitää saada ulos. Toki tähän vaikuttaa se, mikä toimitusvarmuus on valmistajalta. Kuinka paljon aikaisemmin menekki pitää osata arvioida ja jos myynti lisääntyy, niin saako lisää tilattua. Tämänkin seikan problemaattisuudesta moni muistaa lukeneensa Phil Knightin kirjasta Shoe Dog.

Hokalla on siis potentiaalia napata nykyistä huomattavasti suurempi osuus tossumarkkinoista, mutta asialle pitäisi tehdä jotain ja minun mielestäni avain koko casessa olisi concept storen avaaminen Kluuviin.

Mainokset