Tradizione, Emozione, Amore..

Olen nukkunut nyt pari yötä Bianchin vieressä. Tai se on nukkunut tuossa sängystämi parin metrin päässä seinää vasten. Kyllä voi sanoa, että siinä on italialaista kauneutta, kuin tummahiuksinen donna punaisessa mekossaan valkoisen hevosen selässä ratsastamassa rantahietikolla. Tästä on usein kysymys italialaisuudessa. Tuotteissa on tietynlainen intohimoja nostattava luonne ja ulkonäkö. Design on samalla tavalla läsnä kuin perinteet ja käytettävyys. Lisäksi niissä on aina se personalità. Tuotteet eivät ole harmaata massaa, vaan niissä on persoonallisuus, hyvässä ja pahassa.

Mainitaan nyt Bianchin lisäksi muutamia muita italialaisia merkkejä kuten vaikkapa Ducati, Alfa Romeo, Vespa, Ferrari, Maserati, Riva tai vaikkapa designistaan tunnettu Alessio tai muotimaailman helmet Versace, Armani, Valentino ja Dolce & Gabbana. Mikään näistä ei jätä ihmistä kylmäksi, vaan sytyttää ihmisen ihan eri tavalla kuin vaikkapa joku Toyota, Giant tai Lexus.

Aina voi miettiä saako rahalle vastinetta kuinkakin paljon milläkin tuotteella. Toisaalta vastakohtainen ajatus on se, että merkitseekö ihmiselle kuitenkin niin paljon kuinka hyvä se auto on autona tai pyörä pyöränä vai liittyykö siihen kaikki muutkin seikat. Jos ei kilpaile autoradalla tai aja pyörällä ympäriajoissa, ei liene niin suuri merkitys sillä, onko alla maailman paras auto tai maailman paras pyörä. Enemmän on merkitystä sillä kokonaisuudella, johon kuuluu se, että tykkää ajaa sillä kulkuvälineellä. Pitää siitä spiritistä, jonka siihen tuotteeseen yhdistettävissä oleva elämäntapa luo. Samoin historia, tradiot ja se tuotteen kauneus.

 

Eri tuotteissa on eriasiat tärkeitä, mutta näissä italialaisissa merkeissä ei tosiaan tarvitse välttämättä hakea sitä äärimmäisyyksiin vietyä tehokkuusajattelua, että saa parhaan vastineen rahoille teknisessä mielessä. Ei, silloin ostaa varmaan jotain muuta, mutta toisaalta jokainen tietää, mikä Bianchi on, joten se kerää ihan eri tavalla huomiota kuin joku perusmerkki. Sama koskee vaikkapa Vespaa ja kaikkia muita edellä mainittuja tuotteita. Jokainen niistä tuotteista herättää intohimoja ja saa ihmisen ihastumaan niihin. Bianchin tapauksessa olennainen osa tätä kokonaisuutta on celeste-väri. En olisi ostanut pyörää mikäli se olisi ollut jonkun muun värinen. Siinä missä GIOS pitää olle sininen, niin Bianchin pitää olla celesten vihreä. Mikäli pyörä on jonkun muun värinen, se ei ole minusta Bianchi.

Vaikka rungot tehdään Aasiassa niin onhan se silti mukava ajatella, että pyörän on koonnut joku Aldo tai Luigi, joka päivän päätteeksi lähtee perheensä kanssa ristoranteen ja menee sunnuntaina futismatsiin kannustamaan vaikkapa jompaa kumpaa milanolaisjoukkuetta. Työpaikat, alueen talous, perheiden hyvinvointi on se inhimillinen puoli kolikkoa toisen puolen ollessa teknologinen edistys ja kauneus kuten tästä tehdasta koskevasta artikkelista voi havaita. Tässä tapauksessa kyse on jonkinlaisesta malliston alkupäähän kuuluvasta versiosta, eikä mistään kalleimmasta kilpamallista, mutta onhan se mille tahansa italialaiselle legendaariselle merkille tyypilliseen tapaan makeata omistaa Bianchi.

Jokaisessa tuotteessa tai merkissä on eri tekijät, mitkä voivat luoda kilpailukykyä. Traditionaalisten italiaismerkkien tapauksessa voi hyvällä omallatunnolla toistaa uudelleen ylle laittamani otsikon tradizione, emozione, amore.

(Jutun videot on lisätty havainnollistamaan otsikon sisältöä)

Mainokset