Yassot juostu

IMG_20170322_212604_589

Vatsaviruksen jälkeen kärsin todella paljon väsymyksestä. En voinut palata kovempien vauhtilenkkien pariin. Oli pakko pitää lepopäiviä ja harjoitella vähemmän. Päätin pitää taukoa Esportistakin. Tuossa oli melkein kaksi viikkoa etten käynyt lainkaan. Juoksinkin joku 3 kertaa viikossa ainoastaan. Toki kävin päälle pari kertaa vesijuoksemassa, mutta toisaalta pidin myös pari lepopäivää per viikko. Sunnuntaisin tuli molempina viikkoina tehtyä reilu 26km pitkis, joten jonkinlaisen pitkistauon jälkeen sen pariin pääsin, mutta kunnollista vauhdikkaampaa juoksua en ollut tehnyt yli kuukauteen. Kunnes eilen…

Olin edellisenä iltana päättänyt meneväni Esportiin keskiviikkona päivän päätteeksi. Pakkasin New Balance Vazee Pacet laukkuun ja päätin, että nopeampaa juoksua luvassa. Vasta eilen iltapäivällä löin sitten harjoituksen lukkoon. Päätin juosta yassot, jotka ovat siis 800m vetoja, joissa maratoonari pyrkii pitämään vauhtinsa sellaisena, että 800m aika minuuteissa olisi sama kuin maratonin tavoiteaika tunneissa. Eli jos haluaa juosta maratonin 3.30, juoksisi jokaisen 800m vedon ajassa 3 min 30s. Vastaavasti 3 tunnin maratoonari juoksisi yassot ajassa 3 minuuttia jne. Tämä on siis Bart Yasson kehittämä harjoitus, siitä siis nimi. Niitä voi tehdä 8 tai 10 kpl. Itselläni yleisempi on ollut 8km/400m hölkkäpalautuksella, mutta joskus olen tehnyt kymmenenkin. Alku- ja loppuverralla tuo 8kpl tekee helposti sellaisen 15km treenin.

Tein alkuun rullaukset, keskivartaloa, lunge matrixin ja heilautukset. Täytyy sanoa, että tauon jälkeen motivaationi Esportissa oli heikko. Se on kumma, että tauko vaikutti niin paljon. Ei napannut. Pikkuhiljaa aloin syttyä ja kun olin menossa treenin jälkeen kohti juoksumattoa, tunsin olevani valmis. Alkuun kolme kilsaa hölkkää ja sitten vedot. Olin päättänyt tähdätä aikaan 2.50, sillä se on maratontavoitteeni. Olen kaukana siitä kunnosta vielä, eikä se tavoite ehkä toteudu vielä tänä vuonna, mutta yhtä kaikki: tuo oli nyt tavoitevauhtini. Pitää juosta sen mukaan mitä tavoittelee, jotta sen voisi saavuttaa. Se tarkoittaa silloin 3.32min/km vauhtia yassoille. Katsoin, ettei sellaista nopeutta matossa ole, joten otin aluksi nopeudeksi 3.33min/km. Huomasin myöskin, että salilla on todella kuuma. Juoksumatot ovat sellaisen lipan alla, eikä ilmastointi toimi ikinä – tuulettimia ei puolestaan ole lainkaan. Tästä eteenpäin se menee vain hullummaksi seuraavat puoli vuotta. Kesällä sali on sietämättömän kuuma ja kostea sauna. Mietin, miksen ottanut hihatonta paitaa.

Olen juossut niin pitkään nyt niin vähän, joten ei tuo vauhti tuntunut missään. Ei ollut todellakaan väsyneet jalat. Ma pidin lepopäivän ja ti kävin kiertämässä Larun ympäri kevyellä vauhdilla. Niinpä ensimmäiset vedot olivat aika kakunpaloja. Jossain viidennen vedon tienoilla aloin huomata akilleenkantapääni muistuttelua itsestään eli vauhtikestävyyden puute alkoi vaivata. Huomasin selvästi, että juoksu tuntuu jonkun verran. Kuudennelle ja seitsemännelle vedolle nostin vauhtiin 3.31min/km, mikä ei tosin ollut kuin 0,1km/h vauhdinlisäys. Kahdeksas ja viimeinen veto puolestaan oli tarkoitus tintata lopuksi täysiä. Lähdin liikkeelle 3.25min/km vauhdilla juosten sitä 400m, sitten nostin vauhdiksi 3.20min/h ja lopulta oli tarkoitus rypistää 200m niin paljon kuin lähtee. Se oli mahdotonta, sillä minulle oli taas jälleen kerran osunut yksi niistä matoista, joissa on se rajoitin eli matto ei kulkenut kovempaa kuin 19,3km/h, mikä on 3.06min/km.

Kyllä tuo oli hyvä harjoitus. Loppuun vielä VR niin tuli se 15km. Saunassa kyllä treeni tuntui ja mietin, että kauempaa en uskalla saunoa, etten putoa. Onneksi pukuhuoneessa minulla oli puoli pulloa brasilialaista, mutta Portugalissa valmistettu Guaraná Antarctica -limua, mistä olin jo puolet juonut jo iltapäivällä. Sain siis vähän energiaa ja lähdin hyvävoimaisena kotiin. Illalla meni sitten hyvällä ruokahalulla todella paljon kinkkupastaa.

Nyt on sellainen tunne, että olisin taas vihdoinkin palautunut kaikista pöpöistä sillä tavalla, että voin treenata kunnolla.

Mainokset