Hikiliikuntako vaarallista?

Hesari se jaksaa huvittaa. Eilen 23.4 sivulla C15 esiintyy jonkinlainen numerolapunraiskaajien ylipappi koko sivun jutulla, joka on otsikoitu ”Minä väitän: yli puolet liikunnan harrastajista treenaa liian lujaa.” Juttu on vaarallista propagandaa!

Janari, ”valmentaja” Matti Heikkilä kertoo minä väitän otsikolla kirjoitetussa jutussaan tehneensä Suomen urheiluopiston hyvinvointipalvelujen johtajana yli 200000 kuntotestiä. Minä väitän, että jo pelkästään se väite on hevonpaskaa. Kauanko hän on ollut hyvinvointipalvelujen johtajana? Sanotaan vaikkapa 20 vuotta. Siihen mahtuu ehkäpä reilut 6000 työpäivää, mikä tarkoittaisi sitä, että äijä olisi tehnyt reilut 30 kuntotestiä joka päivä. Miten hän olisi ehtinyt mitään hyvinvointipalveluita johtaa, jos hän tekee aamusta iltaan tai jopa yötä päivää kuntotestejä? Tunnit eivät riitä, mutta kenties hän ei teekään niitä yksi kerrallaan, vaan samanaikaisesti monta juoksumattoa vierekkäin. Milloin hän ehtii analysoida ne kaikki?

Käytän tästä valmentajasta nyt termiä ”juntti”. Kyseinen juntti siis väittää, että ihmisten kunto ei parane, koska ”he eivät ota lainkaan huomioon arjen tuomaa kuormitusta. Hänen mukaansa kännykän mukana pitäminen johtaa siihen, että kaikki ihmiset työskentelevät lähes taukoamatta aina.” Hohhoh, mitä soopaa. Liikunnastahan just saa vastapainoa työlle ja asiat kirkastuvat. Eikä kännykkää tarvitse lenkillä pitää mukana. Ja mikä jännittäjätyyppi sellainen on, jos kaikki, mikä liittyy työhön, aiheuttaa stressiä koko ajan?

Hän jatkaa: ”on muodostunut kuva, että mitä rankempi treeni, sen parempi. Se kuva on täysin väärä. Sillä tavoin vain lisätään kuormaa kuorman päälle. Tulokset ovat jotain aivan muuta kuin on toivottu. Ensn on työ, joka saa aikaan työstressiä. Siihen lisätään liikunta ja sen tuoma liikuntastressi. Stressi saa aikaan sen, että yö on pilalla! Ja tässä kierteessä elää tuhansia ja tuhansia ihmisiä.” En tiedä pitäisikö tässä vaiheessa itkeä vai nauraa. Kaikki on pilalla. Kenties juntin pitäisi hypätä kaivoon?

Itse en ole tehnyt yhtään kuntotestiä, mutta tiedän sen, että jos joku on rapakunnossa, johtuu se tämän henkilön löysäilystä. Tyypillisin rapakuntoinen on tuuriliikkuja, joka on vähän samantyyppinen hahmo kuin tuurijuoppo. Liikunta ei ole säännöllistä, vaan sitä tehdään aina silloin tällöin. Lenkkeily aloitetaan keväisin ja lopetetaan muutaman kuukauden päästä kun ei enää huvita. Ei olla juostu 20 vuotta, vaan 20x yksi kesä. Ei silloin kehity, kun talven makailukaudella kunto laskee lähtötasolleen. Toinen syy on se, ettei harjoitella riittävän paljon. Kun ei ikinä tehdä pidempiä harjoituksia, niin kunto ei kasva. Kolmas syy on vauhtien puuroutuminen. Jos ei juokse eri vauhdeilla eli välillä kovempaa, ei kehity. Minun johdollani kehitystä tapahtuisi. Ei kukaan olisi ikuisesti rapakuntoinen, jos hän viitsisi yrittää. Vaatimustaso on nykyään liian alhainen. Jos cooper taulukot tarkistettaisiin 500 metriä ylöspäin joka kategoriassa, niin alkaisi tapahtua.

Samaa Hesarin juttua jossain iltapäivälehden sivuilla mainostanut linkki Me Naisiin on vielä huvittavampi. Siellä jutussa lisätään sellainen hupiväite kuin ”huipuillekin määrätään kaksi lepopäivää viikossa.” Tässä vaiheesssa on pakko pyörittää päätään ja todeta WTF?!?!?! Voin kertoa, että tuo fysiikkavalmentaja Marko Yrjövuoren puhe on hevonpaskaa. Esim. maratonin maailmanennätyksen aikanaan juossut Australian Rob de Castella taisi pitää kymmenessä vuodessa yhteensä 15 lepopäivää. Toki yhden lepopäivän voi juoksussa huippukin pitää viikossa ja joskus täytyy levätä, mutta vastavuoroisesti treenaavat muina päivinä vähintään kahdesti. Niitä treenikertoja per viikko on siis tyypillisesti vaikkapa joku 13 kappaletta. Huippuhiihtäjät puolestaan  harjoittelevat 1000 tuntia vuodessa, mikä tekee parikymmentä tuntia viikossa. Tämä ei toki jakaudu tasaisesti, vaan välillä treenataan enemmän, mutta jos otetaan keskiarvoksi tuo 20 tuntia, niin onnistuuko se pitämällä kaksi lepopäivää viikossa? Ei.

Kevyet lenkit eivät kuormita. Sen takia niiden nimi onkin kevyt. Niillä kerätään sitä määrää ja pidetään peruskunnosta huolta. Avainharjoitukset kuten vedot, tempojuoksu ja pitkis, ovat niitä, mitkä kuormittavat. Niinpä voin suoralta kädeltä todeta, että hyvinvointijuntin puheet ovat totaalista roskaa ja eniten siinä ärsyttää se, että hän on siis toiminut SUL:n palkkalistoilla. Urheiluliitonhan pitäisi ymmärtää jotain nimenomaan yleisurheilusta, johon kestävyysjuoksukin kuuluu. Samoin he ovat järjestämässä HCM:ää ja HCR:ää. Nyt jos annetaan sellainen kuva, että työssäkäyvän ihmisen ei pitäisi käydä lenkillä kuin 1-2 kertaa viikossa, niin miten suomalaisten juoksutulokset kehittyvät? Aivan, törkeätä propagandaa, joka ei johda mihinkään muuhun kuin numerolapunraiskaukseen ja entistä huonompiin tuloksiin!

Minusta kuntoilija, jos haluaa parantaa kuntoaan, ei tarvitse mitään tollaisen huru-ukon kuntotestiä tai kestävyyttä pintakaasulla -ryhmän tai Mannermaan porukan löysäilyseuraa, vaan hänen pitää ryhdistäytyä ja alkaa harjoitella kunnolla.

Mainokset