Palautuminen yksilöllistä

Palataanpa hieman siihen unen määrä -keskusteluun. Eilen jouduin heräämään aikaisin tai itseasiassa heräsin hieman aiemmin kuin pitikin eli klo 6 ja näin ollen unen määrä jäi taas aika vähäiseksi. Muistatte, että nukun yleensä 5-6 tuntia. Se vaikuttaa tietysti palautumiseen. Kaiken lisäksi eilisaamun tapaaminen peruuntui ja siirtyi tälle aamulle, joten en tänäänkään voinut nukkua mitenkään todella pitkään. Nukuin kuitenkin sikeästi joku 7 tuntia, mikä oli erinomainen asia. Aamulla kävin jo siinä tapaamisessa pikaisesti. En pakannut aamulla myöskään sali-, juoksu- tai uimahallikamoja mukaan eli pidän näillä näkymin lepopäivän.

Minusta on turha sanoa jotain yleispäteviä ohjeita. Toiset ohjeet ovat sellaisia, ettei välipäiviä tarvitse pitää ja toiset ohjeet puolestaan ohjeistavat lepäämään harva se päivä. Toisissa ohjeissa kehotetaan vauhdikkaaseen juoksuun ja toisten mukaan pitää hölkätä hiljaa. Kaikki on kuitenkin yksilöllistä ja pitää oppia kuuntelemaan omaa kroppaa. Itselläni kun ei nyt ole mitään varsinaista maratontreeniä tai treeniohjelmaa, niin voin säännellä rasitusta itse mieleni mukaan. Se tarkoittaa sitä, että jos ja kun uni on jäänyt vähän vähäiseksi pidemmän aikaa, niin pidän vähän enemmän vapaapäiviä kuten tänään todennäköisesti.

Jos puolestaan arvioidaan lenkkien vauhteja, niin mielestäni keskeisin tekijä on se, että kun avainharjoitus koittaa, on palautunut sen verran hyvin, että sen jaksaa suorittaa. Niiden muiden päivien kevyiden lenkkien vauhdeilla ei kauheasti ole väliä kunhan niistä ei muodostu kuormittavia. Kevyt lenki ei saa siis häiritä seuraavan päivän vetoja, tempoa tai pitkistä. Eli ei niitä ihan julmetun hitaasti ole pakko juosta. Sen takia on esim. ne McMillanin vauhtiskaalat, mutta niitäkin voi varioida. Eilen esim. itse juoksin selvästi hitaampaa kuin hitainkaan vauhti siellä. Se johtui siitä, että olin herännyt kuudelta ja muutenkin väsynyt viime aikojen kiireestä. Jos olisi mahdollista levätä paljon, nukkua päikkäreitä jne. niin tottakai sitä olisi erilailla palautunut, mutta kun tekee muutenkin pitkää päivää tämän juoksun lisäksi niin tilanne on vähän eri. Tiukemmalla viikolla tekisin ti tai ke vedot, pe tasavauhtisen kuten maravauhtisen ja su pitkiksen. Nyt päätin, että pari lepopäivää voisi olla paikallaan, enkä tee monia avainharjoituksia. Ma oli lepo, ti juoksin vain 8x400m (at 7×3.23, 1×3.20min/km, 200m/4.10min/km pal.) intervallit, ke oli soutua 5000m ja 10km about vitosen vauhtia. Eilen tuli lätkää telkkarista, joten otin nopean lämmittelyn soutulaitteella 3000m ja sitten tein yläkropan punttitreenin, jonka jälkeen coretreeni. Sitten juoksumatolle katsomaan lätkää. Juoksin kahden erän aikana yhteensä 15,15km @ 5.24min/km. Tuo oli tasavauhtinen hidas, jossa vauhti selvästi kaikkien skaalojen alapuolella, mutta välillä voi kuten sanoa mennä hiljaa. Varsinkin kun olin herännyt kuudelta ja väsynyt muutenkin. Tänään en juokse maravauhtista, vaan pidän lepopäivän. Käyn vaikka ostoksilla ja baarissa.

Se kuinka paljon tarvitsee lepoa ja palautumisaikaa sekä se kuinka hiljaa tai kovaa voi juosta minäkin päivänä riippuu niin monesta asiasta. Yksilöillä on eroja ja sen lisäksi on eroja siinäkin, kuinka paljon kullakin muu elämä kuormittaa. Eroja on myöskin ajankohtien välillä. Jos joku on kesälomalla, voi hän levätä ja palautua eri tavalla kuin silloin kun hän painaa 12 tuntista työpäivää. Sen vuoksi minusta mitään yleispätevää ohjetta ei ole, eikä kannata uskoa puheita, että joku tietty tapa olisi se oikea tapa toimia. Ne ovat kaikki periaatteessa propagandaa, jolla pönkitetään sitä omaa tapaa toimia jonkinlaisena yleisenä ohjeena.

Mainokset