Juoksukenkien väreistä

airmaxnike2

Yksi Suomessa liian vähälle huomiolle jäänyt seikka on juoksukenkien väri. Kengän värityksen ja myyntilukujen välinen korrelaatio on suuri. Yllä näette kuvassa Niken Air Max 1 SP ’Liquid Gold’ kengän. Nike tosiaan teki tuosta Air Maxista Liquid Metal erikoismallit kiiltävinä kullan ja hopean värisinä tossuina. Niitä tehtiin vähän, ilmeisesti lähinnä vain Amerikan markkinoille. Ne maksoivat paljon, mutta menivät äkkiä kuin kuumille kiville. Itse en ollut ko. tossuista tietoinen kuin vasta jälkikäteen, liian myöhään. Piru kun saisi sellaiset tossut jostain, mutta taitaa olla turha toive. Oikeaa kokoa on vaikea löytää ja niistä saatetaan pyytää jopa 1000 dollaria. Kesällä kun lähtisi kaupungille valkoisissa Armanin farkuissa, niin kyllä olisi hieno yhdistelmä. Värikäs paita siihen vielä, niin olisi täydellinen Herrey’s 1984 Euroviisulook modernina versiona. Itseasiassa keväällä 2008 järkkäilin kaverin polttareita ja silloin lähdettiin ehdotuksestani yöelämään nimen omaan valkoisissa housuissa ja jokaisella eri värinen pikeepaita. Kellään ei toki ollut gyllene skor.

iphonepunainen

Makea väri voi siis saada haluamaan ostaa tuotteen, mitä henkilö ei muuten edes haluaisi ja toisaalta makea väri voi saada myöskin asiakkaan maksamaan tuotteesta paljon enemmän kuin hän muuten olisi valmis maksamaan. Hyvänä esimerkkinä kuvassa oleva Applen iPhone 7:n uusi Special Edition Red. Itse en ole ikinä pitänyt iPhonesta, mutta tuo Ferrarin punainen on niin pirun makea, että ostaisin sen 7 Plus -mallin tuollaisena punaisena ellei Sonyn kullanvärinen Z5 Premium -puhelimeni olisi niin uusi. Siitäkin huolimatta, että ekosysteemistä toiseen vaihtaminen aiheuttaisi niin paljon harmia ja huolta. Värillä on väliä!

Mennään tarkemmin juoksukenkien väreihin. Jaan värit kolmeen kategoriaan: performance, street ja rousku. 

Performance:

s20355-2_5

Viimeisen kymmenen vuoden aikana kengät ovat muuttuneet värikkäiksi. Väritys ikäänkuin tekee tossuista kuluttajien mielissä nopeita. Nopea väri, nopea tossu. Kaikki juoksukengät eivät todellakaan ole enää pääväritykseltään valkoisia, itse asiassa harvat ovat. Aluksihan se lähti jostain tyyliin adidaksen Adioksesta, joka tuli värikkäänä ja alkoivat tuoda kaksi kertaa vuodessa uuden värin ulos. S/S malli oli erivärinen kuin A/W. Muut tekivät saman ja jossain vaiheessa tämä ei enää riittänyt, vaan samaa mallia alettiin valmistaa monissa väreissä. Nyt joitain malleja kuten vaikkapa Niken Pegasusta tai LunarGlidea taitaa saada jo kymmenessä värissä.

Clifton3.jpg

Se on sitten liikkeen tai ehkäpä jopa maahantuojan ammattitaidosta kiinni, osataanko valita hyllyyn sellaiset värit, jotka lisäävät jonkun tossumallin myyntiä merkittävästi. Aina tulee jotain trendivärejä, jotka myyvät sillä kaudella hyvin. Niinpä jos tossu on trendikkään värinen, niin moni sen haluaa ostaa. Toisaalta joku yhdistelmä kuten yllä olevat Saucony Freedom ISO ja Hokan Clifton 3:n uusi väri, ovat vain yksinkertaisesti sellaisia, jotka ovat onnistuneita väritykseltään ja saattavat siksi haluta asiakkaan sellaiset hankkimaan. Toisaalta värit ovat makuasioita ja se mikä miellyttää yhtä, ei ehkä miellytä toista. Niinpä pitäisi tarjota vaihtoehtoja. Pitää ottaa sekin huomioon, että kaikki tossuvärit eivät käy yhteen kaikkien vaatteiden kanssa. Joku voisi sanoa, että ei sillä ole väliä. No ulkona tai Arenalla juostessa ei usein niin suurta väliä olekaan, mutta jos menee esim. Esportiin niin kyllä minä ainakin haluan näyttää hyvältä. Jos sali on tyylikäs, niin on jotenkin urpoa, jos itse ei ole tyylikäs.

Street:

adidas-ultra-boost-m-cblack-cblack-syello-201170_1

Street-väriset musta ja harmaa ovat todella voimakkaasti laajentuvat kategoria. Tämä johtuu pitkälti siitä, että activewear tai athleisure ovat trendi, josta tulee varmasti pysyvä pukeutumistapa. Ihmiset pukeutuvat yhä rennommin ja katukuvassa näkyy urheiluvaatteita ja -kenkiä. Niinpä ne eivät ole enää mitään pelkkiä retrolenkkareita, mitä ihmisille katukäyttöön myydään, vaan kaikista performance tossuista tulee tyylikkäitä värejä. Yllä esiintyvä adidaksen Ultra Boost on hyvä esimerkki kengästä, jota myydään valtavasti henkilöille, joilla ei ole mitään tarkoitustakaan harrastaa juoksua.

TriumphIso3.jpg

Tossuvalmistajat tekevät nyt kokonaan uuden tyyppisiä mallistoja, jotka yhdistävät muodin ja suorituskyvyn. Hyvä esimerkki on Sauconyn Life on the Run -mallisto. Ko. mallissa on myös vaatteita, mutta ennen kaikkea jokaisesta heidän merkittävästä meille tutusta juoksukenkämallista on lanseerattu mustaharmaaversio, jossa erona ei ole pelkästään se väritys, vaan päällisen materiaalikin. Ne ovat tyylikkäät. Merkin tarkoituksena on varmasti saada merkittävä määrä uusia asiakkaita, jotka eivät muuten Sauconya harkitsisikaan ja tossuja päätyy katukäyttöön ei-juoksijoille, mutta toisaalta juoksijatkin voivat hankkia sellaiset käyttöön, jossa vaaditaan hieman siistimpää pukeutumista. Esim. työmatkalla henkilöllä voi olla päivisin jalassa mustat nahkakengät puvun kanssa, mutta sitten tuollaiset juoksukengät sopivat sekä lenkille että illalla vapaa-ajalle. Ei tarvitse siis pakata erikseen juoksu- ja vapaa-ajan kenkiä. Toinen esimerkki on tilanne, jossa täytyy käydä esimerkiksi kaupungilla hoitamassa jotain asiaa, mutta haluaa sen jälkeen tehdä lenkin. Voi hyvin laittaa fiksut, tummat juoksuvaatteet, käydä asioilla ja sitten lähteä lenkille. Tätä streetväritystä ei kannata todellakaan aliarvioida. Se tulee myymään paljon.

Rousku:

Pidän rouskuvärejä käsittämättöminä. En oikein ymmärrä kenelle ne on suunniteltu. Epäonnistuneet värit eivät kiinnosta kuin tyylittömiä ihmisiä. Suuresti ihmettelen, eivätkö nämä ihmiset voisi ostaa performance tai street värin kenkiä. Pitäisi varmasti käydä jututtamassa kansalaisia Tuurin kyläkaupassa tai käydä Yhdysvaltojen sydänmaiden red neck osavaltioissa kyselemässä What’s up?.

Guide.jpg

 

Hyvänä esimerkkinä on kuvassa näkyvä Saucony Guide 10, jossa päälipinta on edelliseen 9 verrattuna nyt engineered mesh -tyyppinen. Se näyttää silloin enemmän muovimaiselta. Tuo harmaa väritys näyttää varsinkin luonnossa märältä sementiltä. Kun esim. Stadium myy märän sementin väristä Guidea hintaan 160 euroa, niin voi kuvitella kuinka paljon kauppa käy. Samasta kengästä olisi tarjolla myös esimerkiksi mukava kirkkaan sininen versio. Vaikea siis ymmärtää, miksi laittaa tämä hyllyyn ja sitä sinistä ei.

Clifton2.

Sama koskee tässä esiintyvää Hokan Clifton 2:sta. Täytyy myöntää, että väri ei nyt aivan kaikista kamalin ole ja se parani paljon Clifton kolmoseen, mutta selvyyden vuoski laitan kakkosen, koska oli rumempi. Voi ajatella, että vaaleana tuo harmaa sopii hyvin ultrakisoihin kuumiin olosuhteisiin ja keltainen sivun alaosa tekee tossusta mukavan pirteän. Siitä huolimatta se ei välttämättä myynyt niin hyvin. Kun InterSportissa sanotaan, ettei Hokaa haluta ostaa, niin voisiko se johtua siitä, ettei siellä ole ollut performance värejä lainkaan tarjolla. Naisille oli street-väri musta ja miehille rouskuväri eli harmaa. Tossut jäivät myymättä ja joutuivat tarjoamaan niitä merkittävällä alennuksella. Toki on paljon muitakin syitä, miksi Hokaa ei vielä osata ostaa niin paljon kuin mitä malliston hyvyys edellyttäisi, mutta toisaalta kiistaton totuus on se, että valveutunut kuluttaja ostaa rouskuvärisen kengän vain ja ainoastaan merkittävällä alennuksella, jolloin ostopäätöstä puoltaa puhtaasti se kengän tekninen anti, ei esteettiset puolet. Samalla jätetään suoraan huomioimatta aivotutkimuksen ne kiistattomat johtopäätökset siitä, mikä saa ihmisen haluamaan jotain tuotetta.

Kannattaa siis oikeasti panostaa näihin väriasioihin, jos halua myydä tossujaan hyvin, nostaa markkinaosuutta ja voittaa!

Advertisements

2 thoughts on “Juoksukenkien väreistä

  1. Päivitysilmoitus: On Cloudflash | baltsu

  2. Päivitysilmoitus: Hoka Clifton 4 | baltsu

Kommentointi on suljettu.