On Cloudflash

 

oncloudflash

Muutama vuosi sitten nousi esiin uudenlainen juoksukenkä nimeltään On. Se oli sellainen vihreä-musta kenkä, jota myytiin muistaakseni 4Runnersilla. Niitä kenkiä näkyi joillain Ratiopharm Arenalla ja yksi kaverinikin sellaiset osti. Tämän jälkeen merkistä ei ole kuulunut oikein mitään. Ajattelin, että se oli ohi menevä trendi ja maksimalistinen Hoka One One tms. ovat vieneet huomion Onilta. Joku aika sitten näin kuitenkin uutisen, jonka mukaan uusi On Cloudflash oli valittu ISPO-messujen vuoden tuotteeksi performance segmentissä.

CLOUDFLASH 

Tuotteesta sanotaan mm. ISPOn sivuilla, että se on räjähtävä tuote, jossa ei ole lainkaan välipohjaa, vaan pohjassa esiintyy 14kpl tyynymäisiä cloud-elementtejä. Ne ovat kuulemma pieniä, voimakkaita ja omaavat pitoa. Tämä pohja, jossa nämä tyynyt sijaitsevat, on speedboardiksi kutsuttu ja valmistettu Pebax-materiaalista, joka siirtää energiaa hyvin. Se tavallaan kansankielellä sanottuna lataa energian kohti askelta. Siitä ilmeisesti puhe räjähtävyydestä. Kenkä on kaikkinensa hyvin kevyt racing flat. Välipohjan puuttuminen tietysti säästää painossa, mutta myös esim. se seikka, ettei päällinen ime vettä, pitää kengän kevyenä kastuessaankin. Kannattaa katsoa kuitenkin tuo video, jossa merkin perustaja kertoo näkemyksensä kengästä.

ON STOCKMANNILLA

PSX_20170512_113256.jpg

Katsoin netistä, mistä On-tossuja saa ja lähin oli Turussa. Mietin, että ei tarvitse niitä lähteä katsomaan. Tilanne muuttui tiistaina, kun kävelin parturista poispäin. Näin Stockmannilla yhden näyteikkunan muuttuneen On-ikkunaksi. Siellä oli merkki vahvasti esillä, mutta valitettavasti minulla ei ollut aikaa mennä tutustumaan. Tilanne oli eri keskiviikkona, jolloin kävin Stockmannilla.

IMG_20170511_094127_162.jpg

6. kerroksen urheiluosaston lähes paraatipaikalle heti Adidaksen ja Niken tavallaan väliin, kassojen vieressä olevaan kulmaukseen oli tullut On-osasto. Hyvällä paikalla ja kasattu On-brändituotteista. Oli sovitusjakkaraa, On-seinämä ja On-hyllyjä. Katsoin tossut nopeasti läpi ja esillä oli miehille Cloud ja naisille sekä Cloud että Cloudflow monissa väreissä. Ei siis Cloudflashia.

Hypistelin vähän Cloudia ja tulin siihen johtopäätökseen, että päällinen on aika vetelää, tuli jotenkin mieleen Niken Freet. En itse juoksuun varmaan tuollaista tossua ostaisi, mutten ihmettele, vaikka niitä menisi paljon kesäkengiksi ihan street wear -käyttöön. On tosiaan useita värejä tarjolla ja ovat vähän erikoiset, mutta samalla suhteellisen tyylikkäät.

MENESTYYKÖ ON?

Nähdäkseni tämä Stockmannin veto aloittaa yhteistyö Onin kanssa on hyvä, mutta hieman riskialtis teko. Stockmann on ollut vähän pinteessä urheilukauppojen kanssa, joten jos myyvät samaa kuin kaikki muutkin, he häviävät. Niinpä heidän tulee satsata eksklusiivisiin tuotteisiin, joita muualta ei saa. Toisaalta jos se tuote ei myy, niin sitten se on taas huono juttu. On turhaa antaa neliömetrejä tuotteelle, joka ei käy kaupaksi ja jos kaikki päätyy lopulta alennusmyyntiin, niin se pilaa tuotteen brändimielikuvaa. Yksi keskeinen seikka on se, osataanko tuotetta myydä. Maahantuojan pitäisi varmaan alussa olla mukana siellä paikan päällä, jotta asiakkaille saataisiin tuotetta demottua oikealla tavalla.

Maahantuojasta tulikin mieleeni, ettemme tiedä, millainen sopimus on tehty. Kenties ovat tavallaan maksaneet tuosta tilasta hyvinkin paljon. Ts. Stockmannin paraatipaikka tuolla urheiluosastolla on se On-näyteikkuna Suomessa, josta ovat valmiit maksamaan hyvin riippumatta siitä, meneekö tuote kaupaksi siellä myymälässä. Toki loputtomiin sitä rahanpumppaamista ei voi harrastaa, jos tossu ei ota tuulta purjeisiinsa. Joku asia pitäisi löytää, joka saisi tossumyynnin ampaistua ylöspäin. En toki usko, että Onista tulisi trendikäs hittituote niinkuin joku Vansin Old Skool on näkyen kaupungilla joka kolmannen tai neljännen vastaantulijan jalassa, mutta oikeanlaisella strategisella merkinrakennuksella esim. On Cloudflash voisi olla sellainen ns. Geheimtipp nopeata tossua hakeville hifistelijöille. Olettaen, että se tuote on niin hyvä, mitä valmistaja antaa ymmärtää.

Se, mistä erityisesti pidin, oli fakta, että sama tuote on esillä monissa väreissä. Sen On-osaston lisäksi tossut ovat myös pitkän sivun seinällä, jolloin asiakas voi verrata niitä rinnakkain Niken, Adidaksen ja New Balancen kanssa. Olen jo aiemmin sanonut, että tossujen väreillä on mieletön merkitys ja yksi tapa lisätä myyntiä, on tuoda useita värejä samasta mallista tarjolle. Se ensinnäkin tuo sille merkille enemmän huomiota ja yhä useampi asiakas löytää juuri häntä kiinnostavan mallin. Moni ei nimittäin osta pelkän tossumallin perusteella, vaan värilläkin on väliä.

Mielenkiintoista seurata, miten On etenee.

Lisätietoja merkistä: https://www.on-running.com/en-fi/

Mainokset