HHM: Tunnelma ja kannustus

Järjestelyiltään ja tunnelmaltaan HHM alkaa olla Suomen paras tapahtuma. Jännä nähdä mitä tapahtuu, kun se tapahtuma kasvaa. Voivatko yhä järjestää sitä samanlaisella hyvällä hengellä vai muuttuvatko enemmän virkamiesmäisiksi murjottajiksi.  Tapahtumana tuo on joka tapauksessa sellainen, josta ei ole pahaa sanottavaa, vaan siitä jää hyvät muistot (vaikka omalta osaltani juoksu oli raju pettymys).

KANNUSTUS

Kisassa oli myös kannustusta. Aamuvarhaisella reitin varrella oli jonkin verran kannustusta. Varsinkin Kauppatorilla. Enemmänkin voisi olla, mutta ollaan tyytyväisiä siitä, mitä nyt saatiin. Pitää muistaa, että eilen oli lentonäytös, Hernesaaren rannassa joku keikka ja Vantaalla festarit. Moni on ollut krapulassa tai ei muuten vain jaksanut herätä tai asia ei kiinnostanut. Osaa kiinnosti. Haluan nostaa esille hyvää kannustamista ja mukavia kohtaamisia tänä päivänä. Sanotaanko top 5:

  • Juoksufoorumin JTG

JTG oli huippuaktiivinen kannustaja. Näin hänet heti alussa ekan kurvin jälkeen, kun käännytään baanalle. Suvilahden juoma-asemalla hän oli kanssa ja antoi minulle urheilujuomamukin käteen ja nimeltä oikein kannusti ja valoi uskoa. Noin 100m ennen 20km täyttymistä hän oli jälleen radan varressa ja taas kerran kannusti minua nimeltä ja kertoi, että enää 1200m maaliin. Yritin protestoida, ettei juoksusta tule mitään, jolloin hän jatkoi kannustusta sanoen, että se on vain 5 minuuttia elämästäni. Olin otettu hänen panoksestaan.

Me emme ole hänen kanssaan ikinä tavannut. En muista häntä foorumilta. Silloin kun minä olin siellä aktiivinen, hän ei tainnut enää olla. Myöhemmin olen huomannut jotain hänen postauksiaan treenaamisesta ja niissä on kyllä asiaa. Tiedän, että hänkin on kiistelty henkilö, mutta kuten sanottua, niin en tunne, enkä tiedä häntä tarkemmin, mutta sen tiedän, että hän heräsi aikaisin aamulla katsomaan kisaa ja kannusti minua ja varmasti monia muitakin. Arvostan.

  • Josefin

Olin juuri tullut maaliin, kun tuli nainen esittäytymään ja kertoi seuraavansa minua Instagramissa. Meillä oli tosi hyvä keskustelu. Hän oli todella kiva ja fiksu urheilija ja hemmetin hyvä juoksemaan. Tosi sellainen positiivinen tyyppi. Olen huomannut viime aikoina yhden patternin, mikä pitää aika hyvin kutinsa. Suomenruotsalaiset naiset ovat iloisia ja positiivisia ja haluavat heittää juttua. Varsinkin Hankenin käyneet. Voi olla muutkin, mutta minulla on eniten tietysti kokemusta Hanken-connectionista. Suomenkieliset naiset ovat usein jotenkin murjottajia, jopa epäsosiaalisia.

Minulla on sellainen fiilis, että Instagram on hyvä juttu. Se on merkittävämpi kuin foorumit tai mitkään FB-ryhmät. Siellä saa visuaalisesti vähän käsityksen, mitä ihmiset tekevät ja ollaankin äkkiä sitten melkein puolituttuja.

  • Somevastaava

Runner’s High:n somevastaava ohitti minut loppumatkalla heittämällä. Hän oli ottanut kisan kevyesti ja teki loppukirin. Maalissa juttelin hänenkin kanssaan ja sieltä tuli hyvää kommenttia. Hän oli jopa huolissani olenko kunnossa vai olenko huonovointinen. Kisa meni mönkään, mutta ei se sen takia mennyt, että olisin voinut huonosti. Joka tapauksessa, siinä on henkilö, joka on kyllä aina jollain tavalla hyvällä tuulella.

  • SannaK

SannaK ohitti minut ehkä 3km ennen maalia. Hän kertoi, että muillakin on tässä kelissä vaikeata ja loppuun saakka maaliin vaan. No ei se nyt ihan niinkään kohdallani ollut. En voi syyttää keliä. Sykkeet eivät nousseet, en puuskuttanut jne., jalkani olivat vain ihan kuutamolla ja vauhtini oli etanatasoa.

Yllätyin vähän, että häneltä tuli kannustusta. Muistan kun aikanaan treenattiin samassa porukassa Arenalla ja senkin, että hän oli reitinvarressa HCM 2013:ssa kannustamassa. Ne olivat niitä hyviä aikoja, mutta toisaalta hän oli Sepon kanssa savustamassa minua ulos Juoksufoorumilta. Niinpä tämä oli yllätys.

  • Downtown65-heppu

Kun olin hakenut kamat ja tullut uudelleen sinne pihalle, niin tuli joku Downtown65:n partaosaston jäsen kyselee miten baltsulla meni. Se keskustelu oli kanssa ihan jees. En tosin tiedä, kuka hän oli. Se on monesti niin, etten osaa yhdistää välttämättä, kun en tiedä oonko jutellut ko. tyypin kanssa aikaisemmin ja jos henkilö ei esittäydy.

JUOKSIJAT VASTAAN HÖLKKÄÄJÄT

Jotenkin yhteistä niille, jotka kannustavat ja ovat hyvällä päällä, on se, että ovat juoksijoita, eivätkä hölkkääjiä. Pakko mainita sitten vastaesimerkki. Aamulla heti, kun olin tullut Finlandia-talolle ja ottamassa päällysvaatteita pois (alla oli jo valmiiksi himassa puettu kisa-asu), niin sieltä tuli äijä minua kohtaan, jonka tunnistin Alatalkkariksi. En kyseistä tyyppiä tunne tai ollut ikinä kuullutkaan hänestä kunnes Pääkaupunkiseudun kestävyysjuoksijat ryhmässä muutama Mannermaan 7 min/km hölkkäjuntti hyökkäsi minua vastaan. Vastasin samalla mitalla siihen ketjuun ja erosin koko ryhmästä. Myöhemmin olen saanut kuulla, että tämä sama Alatalkkari pyörii KPK:ssa ja on erittäin epäsuosittu henkilö. Ymmärrän hyvin miksi. Hän tuli ensin tarjoamaan kättä ja tervehti. Kättelimme. Sitten kun hän oli mennyt ohitse niin hän puukotti minua selkään. Selkäni takana totesi: olet minusta niin kovasti kirjoittanut, että ajattelin, että tavataan kahdestaan. Kun tiedustelin asiaa, niin hän ei vastannut mitään. Tyypillistä numerolapunraiskaajien touhua. Hänhän juoksi 1.49 ja risat. Ihan kuin minua kiinnostaisi kirjoittaa hänestä tänne paljonkin tarinoita. Minusta hän on nollajätkä juoksijana. Jos olen hänet täällä jossain maininnut, niin sitten olen, mutten ainakaan itse muista sitä. Sen toki tiedän, että hänen yritys horjuttaa fiilistäni ennen starttia ei onnistunut. Minä olen täysin päässyt yli seppoloista, kpk:sta, pääkaupunkiseudun kestävyysurheilijoista ja muista luuseriporukoista.

Yritän noudattaa Aki Hintsan hyvinvointimallia ainakin jossain määrin ja tutustua laadukkaisiin, hyviin tyyppeihin. Esim. viime viikolla juttelin Esportissa matolla about tunnin ylivoimaisesti Esportin kauniimman naisen kanssa ja hän oli todella mukava, avoin ja hänen kanssaan oli hauska jutella samalla kun tein 4x2000m at 3.35 min/km treenin. Diggaan sellaisista tyypeistä, jotka haluavat onnistua, ovat positiivisia ja kaiken puolin hyviä tyyppejä. En diggaa ollenkaan numerolapun raiskaajista, jotka eivät edes yritä parastaan ja silti pyrkivät saamaan kaverinkin housut paskaisiksi silloin kun itsellä on housussa. Tollaiset perhanan tyypit saavat olla oman onnensa nojassa. Sen takia erosinkin sieltä Pääkaupunkiseudun kestävyysurheilijat – ryhmästä. Minusta lyllertäjät eivät ole urheilijoita laisinkaan. Saavat hölkätä vaikkapa 9 min/km vauhtia, jos tahtovat, mutta minua sellaiset ryhmät eivät kyllä todellakaan kiinnosta. He eivät ole kestävyysjuoksijoita piste. Nyt mainitsin nämä henkilöt, mutta jatkossa en.

KILPAILUJEN PUUTE

Haluaisin kyllä kilpailla paljon enemmän, jos olisi kunnon tapahtumia. Tilanne on nyt vähän karu, melkein kuin golfin naisten Euroopan kiertue. Stokiksessa tuntuu olevan melkein joka viikonloppu suurtapahtuma, jossa on monia tuhansia osanottajia. Sama koskee Keski-Eurooppaa. Vähän käy kateeksi. Kilpaileminen tuo sitä kuntoa esiin ja juuri tällaiset kohtaamiset lajin parissa osa samaa porukkaa on lajin suola. Kaikki katkeruus ja netin kautta tapahtuva kuumotus johtuu pelkästään siitä, että hölkkääjät eivät voi sietää juoksijoita. Paras resepti siihen on silloon se, että pysyy hölkkääjistä kokonaan erossa. Se on onnistuu hyvin, jos ei ole missään ryhmässä tai foorumissa, missä heitä voisi olla ja jos osallistuu johonkin seuratoimintaan niin pitää huolen,että se on sellainen seura, johon ei pääse noin vain.

Tämä oli hyvä päivä. Nyt väsyttää aika paljon, mutten saa nukutuksi.

One Reply to “HHM: Tunnelma ja kannustus”

Kommentointi on suljettu.