Viikonlopusta tarttui mukaani

IMG_20170701_222243_248.jpgAjatuksia viikonlopulta:

  • Breikkiä tarvitaan joskus

Perjantaina tuli lähdettyä pikkaisen ex tempore kaupungille, kun kaveri pyysi. Ensin käytiin joskus klo 17.30 maissa terassilla yksillä ja kun hän ja jotkut hänen tuttavansa lähtivät käymään yleisessä saunassa, niin ajoin kotiin, kävin kympin lenkillä, suihkussa, söin ja vaihdoin päälleni ns. viihdevaatteet. Sen jälkeen fillaroin tapaamaan porukkaa uudelleen. Heillä oli vähän ruokailu kesken, joten päästiin siirtymään baariin vähän liian myöhään. Googletin ja näin City-lehden otsikon, jossa kerrottiin, että Solmu-baarista on ollut tarkoitus tehdä Kallion magein baari. Päätimme lähteä sinne. Siellä oli ihan ok jengiä, mutta se paikka tyhjeni melko pian. Mentiin klo 24 niin se oli vähän turhan myöhään. Seuraavalla kerralla voisi tuosta ottaa opiksi.

IMG_20170701_092206_007.jpg

Lähdettiin sieltä sitten eteenpäin ja huomattiin, että Hämeentiellä oli joku skidi baari, jossa päätettiin käydä yksillä. Sen jälkeen eteenpäin. Siinä oli Siltanen ja Kaiku, johon molempiin melkoiset jonot. Päätin fillaroida himaan. Kello oli n. 2 aamulla ja ravintolalaivan kohdalla Pitkänsillan kupeessa päätin ottaa vielä valokuvan. Kesä on kyllä Stadissa hienoa aikaa, vaikkei niin lämmintä ole ollutkaan.

  • Pitkis pitää suunnitella

Lauantaina oli vähän krapulaa. En ollut Solmussa juonut vettä ja kaveri tarjosi vielä jonkun anisjuoman. Niinpä se lauantain lenkki oli hyvin haluton 10km hidas pk, jonka jälkeen sauna ja pulahdus uimaan. Suurin ongelma oli kuitenkin se unenpuute. Se väsytti ehkä enemmän kuin alkoholi.

Sunnuntaille fiilis ei ollut parantunut. En ole kevättalven jälkeen tehnyt kunnollista pitkistä, vaikka jokusen 25-26km sentään olen saanut aikaiseksi. Nytkin kaikki reitit tuntuivat maistuvan puulta, enkä päässyt ylös sängystä. Lepäilin useita tunteja aamupalan jälkeen kirjaa lukien ja pohdin, mitä ihmettä teen. Lopulta juoksin 23km Espooseen päin suuntautuen. Keli ei ollut lämmin ja se oli melko tuulista, vaikkakin oli kuitenkin lämpimämpää kuin lauantaina, jolloin oli ollut hyytävän kylmä. Pientä piristystä toi Westendistä ostetut Pingviini Kuningatartuutti ja Fanta. En varsinaisesti olisi tarvinnut mitään juomaa tai jäätelöä, mutta teki vain mieli.

Kun olin tullut kotiin, mietin asiaa parvekkeella ja tulin siihen lopputulokseen, että pitkis pitää suunnitella etukäteen. Niin pituuden kuin reitinkin suhteen, muuten siitä ei tule mitään. Päätin, että voisin jatkossa tehdä esim. niin, että menisin metrolla tai junalla jonnekin kauemmas ja juoksisin uusilla paikoilla, uusia reittejä päätyen lopulta kotiin.

  • Tempojuoksu mietityttää

Katsoin Instagramissa videota kuinka Brenda Martinez harjoitteli suoralla tiellä juosten ensin pidempiä vetoja ja sitten loppuun kovavauhtista kisavauhtia muutama sata metriä. Hän valmistautuu siis Timanttiliigan tuleviin koitoksiin tekemällä todella kovia harjoituksia. Mietin, kuinka voisin ottaa tuosta opiksi.

Minusta tuntuu, etten saa itsestäni irti mitään. Osin sairastelut söivät kunnon, mutta toisaalta olen tehnyt liian vähän kovempia harjoituksia ja kilpaillut liian vähän. Ennen viime keskiviikkoa edellinen kovempi treeni oli varmaan huhtikuulta ja se viime viikkoinenkin oli mukavuusalueella. Pitäisi pystyä puskemaan, jotta kehittyisi tai jotta saisi edes jonkinlaisen kisakunnon esille. Mietin kuinka sen tekisin. Olen yrittänyt miettiä, missä pirussa täällä olisi riittävän pitkiä suoria, jottei tarttisi yrittää juosta kovaa sikuraisella reitillä varoen kaikenmaailman koiranulkoiluttajia. Olen myös miettinyt pystynkö siihen yksin vai pitäisikö olla joko juoksuseuraa tai joku fillarilla vieressä kirittämässä. Luotisuora ilman korkeuseroja olisi siis hakusessa.

Harmittaa kyllä pikkaisen, etten mennyt viime la PNM kympille. En mennyt sen vuoksi, kun en tiennyt, että sellainen matka on. Luulin Turussa juostavan vain puolikkaan ja täysmaratonin. Tähän paikkaan kympin rypistys olisi ollut jees. Piti alunperin mennä sinne puolikkaalle, mutta kun HHM meni niin huonosti, niin päätin, etten mene. Turussa jaettiin muuten erittäin näyttävät mitalitkin.

  • Systemaattinen harjoittelu

Olen treenannut systemaattisesti viimeksi joskus 2014 kevätalvella. Se vuosi ja seuraava menivät telakalla. Ensin 1,5v mystiset terveysongelmat, jonka jälkeen viime kausi meni pilalle aluksi pakaravaivan ja sitten akillesjänneongelmien kanssa. Ei siis ihan ihme, että kisakuntoa ei oikein ole. Matolla talvella tehdyt muutamat vedot ja tv-kovat eivät ole olleet tarpeeksi. Varsinkin kun sairastelin ennätyspaljon tänä talvena. On tullut liikaa höntsäkilometrejä nyt.

Olen kuitenkin onnekseni juossut kohtuullisesti. Se pohjakunto lähteä harjoittelemaan on hyvä. Vaikka juoksuvauhdit eivät ole kummoiset, niin olen tilanteessa, jossa voin aloittaa treenaamisen vähän enemmän tosissaan ja tänään ajattelin niin tehdä. Nyt alkaa tavoitteellinen harjoittelu.

  • Juoksutekniikka huolettaa

Olen yrittänyt kehittää juoksutekniikkaani, mutta siitä huolimatta se huolettaa. Kadenssi on kunnossa, mutta asento ei mielestäni ole – ainakaan jos ei ole ihan tasaista. Olen sitä mieltä, että vaikka videoita katsoisi, niin sitä ei saa itse korjattua. Luulen, että asialle pitää ensi talvena tehdä jotain. Ottaa joku avuksi. En halua nyt tehdä liian montaa asiaa kerralla, joten se ei ole nyt ajankohtaista, mutta sen olen katsonut, etten ole tekniikkaan tyytyväinen.

Viikonlopulta jäi nyt ainakin henkisesti aika paljon työkalupakkiin. Tiedän nyt tarkemmin, miten mennä eteenpäin. Välillä pitää muistaa ottaa joku breikki, pitää suunnitella ne pitkikset etukäteen, pitää yrittää löytää paikka ja sopiva tilaisuus juosta kovempaa vauhtia ja lisäksi pitää oikeasti harjoitella systemaattisemmin.

Mainokset