Naisille sapuskaa ja heti!

IMG_20170720_185142_605.jpg

Olen järkyttynyt! Ymmärrän vielä, että tavispimut haksahtavat kaikkeen hölmöön kuten karppaukseen, vegehölmöilyyn tai gluteiinittomaan ruokavalioon, mutta että naisurheilijoillakin on ongelmia syömisen kanssa. Se on ennenkuulumatonta.

Tämän päivän Ilta-Sanomat mainitsee naisurheilijoilla olevan ravinto-ongelmia, jonka vuoksi kausi on mennyt persuksille, eikä Lontoon mm-kisoihin ole lähtijöitä. Nimiä ei mainita, mutta ongelma on olemassa.

Baltsu rientää apuun!

Ensin vakavampi vinkki. Olen viime aikoina tutustunut Hoka One Onen sponsoroiman ultrajuoksijan ja juoksuvalmentajan Sage Canadayn youtube-kanavaan ja katsonut muutamia videoita. Linkitän tähän nyt yhden, jotta saatte vähän käsitystä, miten oikeaoppisesti kuuluu syödä. Kaikenmaailman tehosekoitinmenoa, mutta toisaalta mainitaan myöskin pizza ja olut.

DSC_4569.JPG

Baltsullakin on tehosekoitin, olen sellaisen ostanut. Tässä todisteena kuva, mutta en ole sitä vielä käyttänyt tai edes pakettia avannut. Ostin tavallaan varmuuden vuoksi. Stollarin parin huntin mehulingonkin ostin Stockmannilta 2008. Silloin sydänlihastulehduksen jälkeen piti syödä monta kuukautta Burana kasisatasta kolmesti päivässä ja se pilasi ruokatorven ja vatsan seinämät. En voinut syödä tai juoda hapanta tai hiilihapollisia juomia. Lääkärin määräys oli tehdä juomia itse. Silloin ostin lingon ja mehustin. No sitäkään en ole käyttänyt varmaan kertaakaan ehkä viiteen vuoteen, mutta jos sitä taas aktivoituisi jossain vaiheessa. Jos tulee jostain halpoja hyviä hedelmiä paljon, niin miksei silloin esim. voisi mehustaa ja juoda.

Syön silti takuulla tarpeeksi. Syön hyvän aamupalan. Sen lisäksi syön sekä päivällä että illalla ihan järkyttävän paljon, ehkä 3krt sen mitä moni muu tuttavani syö. Varsinkin hiilareita eli esim. riisiä tai perunaa syön todella paljon. Jos syön vaikkapa 10 lihapullaa päivällä niin syön moninkertaisesti sen määrän hiilareita ja lisäksi salaattia tai jos syön viikonloppuna himassa 3 pihviä, niin syön vielä puolikiloa ranskalaisia perunoita, paljon salaattia ja kenties alle vielä silliä ja perunaa. Lisäksi syön usein jonkun hedelmän vielä pari tuntia ennen lenkkiä.

Sitten se ei niin vakava vinkki: Joku ultrajuoksija vannoi perunalastujen nimeen. Vaikken olekaan mikään pullahiiri, niin vedän kanssa välillä jonkun verran makeaa saadakseni lisäkaloreita. Kuvassa ylhäällä limut ja karkit, jotka ostin nyt Verkkokaupan diilistä. Jos on kova lenkki takana niin on kiva ottaa muutama karkki sen päälle tai jos on tulossa illalla rankka treeni niin iltapäivällä voi napostella muutaman karkin. Saatan myöskin ottaa iltapäivällä mielummin limun kuin lisää kahvia. Aamulla otan kofeiinia ja samoin lounaan jälkeen, mutten enää myöhemmin päivällä, enkä illalla. Saatan myöskin ottaa viikonloppuna jälkiruokaksi kakkua, piirakkaa tai jäätelöä ihan hyvällä mielellä. Niistäkin saa mukavasti vähän lisäkaloreita tai vetää sipsejä kun katson illalla leffaa ja seuraavana päivänä on pitkä treeni tulossa.

Olutta ja punaviiniä juon kanssa. Ruoan kanssa viiniä ja illalla kun katson telkkaria, saatan ottaa pari olutta. Samaten heti lenkin jälkeen saattaa maistua alkoholiton olut tai ykkönen tai Radler palautumiseen. Kaloritarpeeni tulevat siis monipuolisesti ja hyvin tyydytetyiksi.

On se kumma, etteivät naisurheilijat saa syötyä. Syövät liian vähän hiilareita ja elimistö hyökkää heidän kimppuunsa.

p.s. ravintotieteilijältä täystyrmäys karppaukselle ja muulle höpöhöpölle

Mainokset