Lämmönkestokykyä voi kehittää

Olin eilen katsomassa HCM:ää ja on tunnustettava, että keli oli siellä vaikea. Ei siis ennätyskeli missään mielessä. Moni oli helisemässä, mutta toisaalta kyllähän moni luuseroikin kybällä. Lämpöön totuttautumista ei oteta vakavasti, vaikka itsekin olen siitä jo vuosia paasannut. Aikanaan jo Juoksufoorumin aikana tämän vuosikymmenen alussa. Tässä muutamia seikkoja, mitkä on syytä ottaa esille, jos haluaa juosta maratonin kesällä (Tukholma tai Helsinki), jolloin voi olla kuuma.

  • Älä treenaa liian vähissä vaatteissa

Nyt on ollut haastava kesä valmistautua, kun ei hellettä kuulunut, vaan oli kylmä alkukesä. Siltikin sanoisin, että varsinkin alkukesästä kannattaa juosta mielummin liian paljon kuin liian vähän päällä. Jos 15 asteessa on jo munasillaan, niin ei ole varaa vähentää sitten, kun on 30 astetta.

  • Treenaa iltapäivällä

Jos kisa on iltapäivällä tai muuten lämpimässä, niin minkä ihmeen takia esim. pitkiksiä tekisi aamulla, jolloin on viileätä. Juokse pitkikset iltapäivällä. Itse juoksen pitkikset aina n. klo 13 alkaen, jotta saisin edes hieman lämmöntuntua.

  • Älä juo turhaan

Juominen on toki juoksijalle tärkeätä, mutta joka lenkillä ei tarvitse juoda. Itseasiassa suurimmalla osalla lenkeistä ei tarvitse juoda. Kannattaa myös juosta osa pitkiksistä ilman juomia, jotta elimistö tottuu siihen. Jopa huippujuoksijat juoksevat pitkiksiä ilman juomia. Joku aika sitten maratonin Suomen mestari Aki Nummela juoksi pitkiksen iltapäivällä juomatta ja otti sitten lenkin jälkeen Coca-Colan. Kokeile tehdä perässä. Jos on paha olo lenkillä, niin mieti, että jääkaapissa on kylmä, punainen tölkki. Vauhdikkaammilla pitkiksillä toki suosittelen juomista.

  • Treenaa lämpimällä seudulla

Jos on mahdollista käydä jossain etelässä treenaamassa, niin se kannattaa käyttää hyväksi, mutta kyllä täälläkin voi valmistautua. Esimerkiksi Nuuksio on paikka, jossa on hiton paljon tukalampaa kesän lämpöisenä päivänä kuin merenrannalla.

  • Kastele ihoasi kilpailussa

Nyt sitten tärkeä asia itse kilpailuun. Juuri nyt käynnissäolevalla 50km kävelyllä kaverit ottavat jäävesipullot, joilla viilentävät elimistöä. Vettä päähän tarkoittaa termostaatin säätöä pienemmälle. Aikanaan kun Spartathlonissa oli kuuma ja suomalaisista pääsi maaliin kymmenestä yrittäjästä kaksi, yksi onnistuneista oli Jolkku, joka kertoi minulle Espoossa sisäratalenkillä, että hänen salaisuutensa oli ihon kasteleminen. Niin paljon ei pysty kukaan juomaan, mitä kuumalla tarvitsee, joten ihoa pitää kastella. Reisiä, niskaa, selkää, päätä, kasvoja jne. Tämä on tärkeä asia.

Kuten sanottua olosuhteet olivat eilen vaikeat, mutta osa mokasi kyllä omaa tyhmyyttään, kun valmistautuminen oli ollut retuperällä.

Mainokset