Ulkolenkit vs. sali

Tässä on taas isojen kysymysten edessä käyty. Mikä piru siinä on se, ettei keskivartalotreeniä tai venyttelyä tule tehtyä ikinä kotona. Aina vain salilla. Aina sama joka vuosi.

Kesäkuussa ei juoksu kulkenut, kun oli ollut sairasteluja, olin juossut vain juoksumatolla ja treenannut sekä liian vähän sekä liian kevyesti. Silloin tosin keskivartalo oli kunnossa ja olin tehnyt juoksijalle hyödyllisiä liikkeitä muutenkin. Nyt on toisin. Nyt kulkee juoksu aika hyvin, mutta lihaskunto on heikoissa kantimissa.

7 viikkoa Pfitzingerin 18 viikon ohjelmaa takana ja nyt alkaa olla jumeja. Viime viikon piti olla recovery, kun siinä ei ollut vauhtitreenejä tai pitkiksiä, mutta oli siinä kuitenkin 70+km juoksua ja lisäksi vedin joku 55km fillarilla recoverypäivinä. Tällä viikolla mulla on vähän ollut vauhtien kanssa ongelmia. Ti tempoa en pystynyt tekemään riittävän vauhdikkaasti, vaan syke droppasi huonon keskittymisen takia. Ke puolipitkä ja pe peruslenkki vähän normaalia hitaampia ja ollut sekä etureidet jumissa, että toisessa takareidessä outoa kiristystä ja jumia. Eilen sitten juoksin vahingossa väärän treenin. Sateessa kevyt 8km palautteleva, mikä on yleensä ollut la, mutta nyt olisikin ollut 11km sis. 10x100m. No parempi etten nyt repinyt satasia. Tänään piti olla pitkis 34km, mutta huomasin, että on sen verran jumeja, joten lähden mielummin kiertämään vähän maisemareittiä kuin juoksisin jotain nopeaa kiekkaa tosissaan. Niinpä vauhti jäi todella vaatimattomaksi. Varoin vähän takareittä ja hölkkäsin 5.12 min/km keskarilla. Oikeastaan yhtään kovin nopeaa kilsaa ei ollut.

Eli nyt vajaat kolme kuukautta kun on taas laiminlyöty kaikki lihaskuntoharjoitukset eli salitreeni, leuanveto, keskivartalo ja venyttely, niin kyllä se jossain näkyy. Pakko siihenkin taas paneutua.

Mainokset