Urheiluliitto, haloo!

Yleisurheilun Lontoon mm-kilpailuissa ihmettytti yksi seikka ja se oli se, että kaikilla muilla Asicsin asuissa kilpailevilla joukkueilla oli uudet, hienokuosiset asut paitsi Suomella. Nyt syy on selvinnyt ja se on KOHUSYY! Asics on katkaissut Urheiluliiton kanssa yhteistyön viime kauden jälkeen eli tänä vuonna urheilijamme ovat mainostaneet Asicsia ilmaiseksi. Liitto ei ole siis saanut pennin latia.

Ehkäpä Asics maksoi liikaa siihen nähden, mikä urheilijoidemme näyvyys ja menestys on ollut. No tänä vuonna saavat hieman tuota sijoitusta takaisin, kun ovat saaneet näkyvyyttä ilmaiseksi ja sama jatkuu vielä parhaillaan Universiadeissa ja viikonvaihteessa Ruotsi-ottelussa.

Tämä kausi on yleisurheilussa ollut katastrofaalinen. Muutama aiemmin hyvin menestynyt urheilija on ollut telakalla koko kauden. Esimerkkejä mainitakseni Sandra Eriksson, Ari Mannio ja Antti Ruuskanen. Viime aikoina hyvin esille nousseet nuoremmat urheilijat kuten Nooralotta Neziri, Vilma Murto, Oskari Mörö, Alisa Vainio ja Johanna Peiponen ovat kärsineet terveysongelmista. Mm-joukkueen koko jäi pieneksi ja kansan huomio sitä kautta alhaisemmaksi. Oli tavallaan hyvä siis, ettei suurta sopimusta nyt ollut voimassa, sillä hyöty urheiluvälinevalmistajan kannalta olisi jäänyt varsin vaatimattomaksi.

Olisin silti tehnyt asioita toisin. Jos ja kun alkoi näyttää, ettei pystytä naulaamaan olympiadin mittaista sopimusta, niin olisin tehnyt 1+3 ratkaisun. Ensinnäkin täksi kaudeksi välikauden sopimuksen jonkun pienemmän firman kautta. Esim. Noname olisi voinut olla hyvä vaihtoehto. Firma oli saanut referenssin, jota voi jatkossa käyttää ja liitto olisi saanut edes jotain rahaa. Nyt kun on vuosi, jolloin tehdään suurtappiot ja pitää mahdollisesti aloittaa yt-neuvottelut, niin mielestäni rahan olisi pitänyt kelvata, vaikka kyseessä olisi mahdollisesti ollut pienempikin summa. Joku voi tietysti väittää, ettei haluta antaa signaalia, että myydään liian halvalla, mutta toisaalta minä voin väittää, että nyt annetaan sellainen signaali, että mainostetaan ilmaiseksi.

Tämän jälkeen olisin tehnyt 2018-2020 kolmen vuoden sopimuksen jonkun suuremman toimijan kanssa. Tuo kolme vuotta on sinänsä hyvä sopimuksen pituus, sillä ajanjakso sisältää kahdet EM-kilpailut, joissa joukkueet tulevat olemaan verrattain suuria ja mukana tulee olemaan useita urheilijoita, joilla on realistiset mahdollisuudet finaalipaikkoihin. Välipalana olisi sitten 2019 mm-kilpailut ja projektin kruunaisi Tokion olympialaiset 2020. Tämä kokonaisuus takaisi sen, että isompaakin valmistajaa kiinnostaisi tai ainakin jotain heistä, sillä vaihtoehtoja on useita.

Käydäänpä läpi nyt tässä vaihtoehdot tuolle kolmen vuoden sopimukselle:

  • Mizuno

Olympialaiset ovat Japanissa. Asics on heittänyt pyyhkeen Suomen osalta kehiin, mutta entäpä toinen japanilaismerkki Mizuno? Se ei näy niin paljon yleisurheilussa kuin voisi näkyä, mutta jos Suomella olisi japanilainen yhteistyökumppani olympialaisissa, saattaisimme saada osaksemme enemmänkin huomiota. Suomen ja Japanin suhteet ovat hyvät. Täällä käy paljon japanilaisia turisteja, joita kiinnostavat muumit, suomalainen design jne., joten jos luotaisiin Mizunon sinivalkoinen mallisto, johon kuuluisivat kilpailuasujen lisäksi t-paita, collegepaita/huppari ja verkkarit, niin se mallisto myisi hyvin ei-pelkästään suomalaisille penkkiurheilijoille, vaan myös japanilaisille turisteille.

  • New Balance

Merkki on mennyt paljon eteenpäin ja mallisto on kiinnostava. Se on onnistuttu lanseeraamaan hyvin Suomessakin ja NB on ollut olympiajoukkueen virallinen kenkämerkki. Tässä olisi mahdollisuus nyt yrittää syventää yhteistyötä yleisurheilujoukkueen asuihin, kun yhteys on kerran jo olemassa.

  • Puma

Pumalla on jonkin verran maita tallissaan, mutta Suomi ei ole ikinä kilpaillut heidän edustusasuissa. Niinpä kyseessä on uusi mahdollisuus, mikä voisi olla mahdollista hyödyntää. Pumalla on tallissaan sekä isoja ja pieniä maita. Suurimman huomion keräävät varmasti jamaikalaissprintterit, mutta yksi mahdollisuus se joka tapauksessa olisi.

  • Nike

Nike oli jo pitkään aikaisemminkin Suomen yhteistyökumppani. Voisi siis ajatella, ettei heitä kiinnosta. Toisaalta merkki on tunnettu siitä, että se vaatettaa yleisurheilussa sekä isoja että pieniä maita. Lisäksi nyt on ollut tämä breaking 2 -projekti ja merkittävä panostus nimen omaan tossujen teknologiaan. Suomella on valtavan hieno kestävyysurheiluhistoria ja täällä on myös vahva innostus kansan parissa lenkkeilyyn ja fitnessiin. Väitän, että jos tuotaisiin samalla vaatemallisto näkyvästi laajalla rintamalla myyntiin urheilukauppoihin, niin Nike voisi olla myös kiinnostunut.

  • adidas

Addu on jäänyt lähes kokonaan ulos kuvioista yleisurheilumaajoukkueiden osalta. Ei tainnut olla tuolla mm-kisoissa juuri muilla kuin Etiopialla, Etelä-Afrikalla ja Australialla adidakset. Ennen niitä maita oli valtavasti ja jo pelkästään vahva kolmikko isoista maista eli Saksa, Ranska ja Iso-Britannia. Adin poika Horst Dasslerin aikana 80-luvulla addu pystyi penetroitumaan todella voimakkaasti myös kommunistisiin valtioihin ja lähes jokainen Itä-Euroopan maa urheili adidaksen kuteissa ja jopa Fidel Castro oli kuolemaansa asti jonkinlainen addufani. Nyt kaikki on muuttunut Niken ottaessa vahvan otteen noista ex-kommunistisista maista ja Kuuban päätyessä Puman talliin. Olen silti sitä mieltä, että vaikka adidaksen panostus on vähentynyt, niin yhteistyö voisi olla mahdollista. Jälleen kerran pätee sama kuin edellä: kuluttajille pitäisi tuoda myyntiin vaatemallisto ja tavisjuoksijoidenkin pitäisi juosta adidaksen Suomi-paidassa vaikkapa Berliinin maratoninsa.

  • Joma

Aina on mahdollista toimia myös sillä tavalla, mitä Hiihtoliitto teki kun heillä oli dopingkäryjen jne. syiden vuoksi vaikeata löytää yhteistyökumppaneita. Silloin pitää lähteä merta edemmäs kalaan ja koputella sellaisten merkkien ovella, mitkä eivät ole kaikista suurimpia toimijoita alalla. Italialainen Sportful oli tuollainen hiihdossa ja tässä tapauksessa voisi kysymykseen tulla vaikkapa espanjalainen Joma. Okei, merkki on tutumpi jalkapallosta, mutta kyllä se on yleisurheiluunkin tullut mukaan. Viime vuosina mm. Espanja, Marokko, Meksiko ja Liettua ovat esiintyneet Joman asuissa. Siinä olisi vielä kaiken lisäksi hauska kielileikki, jos sen lausuisikin juma.

Kyllä tämä on nyt surkeasti hoidettu. Varsinkin kun tuossakin yhteydessä olisi ollut mahdollisuus rummuttaa Suomi 100 -kuviota ja myydä penkkiurheilijoille romppeita. Paita, missä lukisi Suomi100 -logon ja Suomen lipun lisäksi vaikkapa Nurmi, Kolehmainen, Viren, Väätäinen… olisi mennyt kuumille kiville maaottelufaneille. Toivon tosissaan, että liitossa on jonkinlainen näkemys, mitä 2018-2020 aiotaan tehdä. Strategia ja sopimusneuvottelut pitäisivät olla jo nyt pitkällä.

Mainokset