Näin lisäät kenkien käyttöikää

Moni väittää, etteivät juoksukengät kestä ja ihmettelevät, kun olen juossut jokaisella tossuparilla 1000km ennen kuin ne on laitettu syrjään. Toki on asioita, mitkä voivat vaikuttaa kuten se, paljonko juoksija painaa, millainen hänen askelluksensa on ja kuinka kestävä tossumalli on kyseessä. Annan tässä kuitenkin nyt muutaman yleisohjeen, kuinka kenkien käyttöikää voi pidentää.

  • juokse pehmeällä alustalla

Hiekkatiellä tai juoksumatolla juokseminen on tossuille hellävaraisempaa kuin asfaltti. Lisäksi kuluneemmilla tossuilla on mukavampaa juosta pehmeällä alustalla kuin kovalla. Ei ole kuitenkaan realistista ottaa vanhat lenkkarit juoksumatolle, sillä silloin saattaa lentää salilta ulos, mutta kestoikää voi lisätä esim. niin että juoksee ensin vaikkapa 500km juoksumatolla ja tämän jälkeen 500km ulkona. Ne ovat silloin vähemmän kärsineet ulos siirtyessään kuin pelkästään ulkona käytetyt kengät olisivat tuossa vaiheessa. Hyvä kombinaatio on sellainen, jossa osa ulkokengistä otetaan suoraan ulkokäyttöön ja osa menee juoksumaton kautta.

Loppuvaiheessa puolestaan erityisesti ainoastaan ulkona käytettyjen kenkien osalta hyvä keino on käyttää niitä kenkiä vain kevyisiin peruslenkkeihin hiekkateillä. Kympin, viidentoista kevyitä lenkkejä ei-asfaltilla voi ihan hyvin juosta ja kerätä ne viimeiset kilsat.

  • älä juokse huonolla säällä

Pitkät lenkit rankkasateessa ovat pahinta myrkkyä kengille. Vaikka eniten ”pelkään” vaimennuksen pettämistä, niin sadekeli saattaa rikkoa kengät fyysisesti erityisesti päällisen osalta. Niinpä jos heti uudesta alkaen juoksee niillä kengillä skeidoilla ilmoilla, kengät eivät kestä niin hyvin. Monesti jos on rankkasade, onkin kätevämpää laittaa jalkaan vanhemmat kengät. Toki joku pitkis on niin rankka jaloille, jolloin sitä mieluusti laittaa jalkaan kengät, joissa on vielä hyvä vaimennus, mutta lähtökohtaisesti tilanne on se, että huonolla ilmalla huonompikuntoinen kenkä, jolloin niiden vähemmän käytettyjen kunto ei huonone liian aikaisin.

  • juokse hiljaa

Kuluneilla kengillä kannattaa juosta hiljempaa eli ottaa ne peruslenkeille. Vauhdikkailla lenkeillä (varsinkin asfaltilla) se kontakti maahan on niin raju, että jalat joutuvat koville. Silloin kenkä voi tuntua olevan vaimennuksen suhteen finaalissa, vaikkei se vielä olisikaan. Näin ollen on hyvä, jos rotaatiossa on vähän eri elinkaaren vaiheissa olevia kenkiä. Vauhdikkaammat treenit voi juosta uudemmilla kengillä ja hitaammat lenkit vanhemmilla.

  • vaihtele kenkiä

Älä juokse joka päivä samoilla kengillä! Huonoin tapa toimia on se, että ostaa uudet kengät ja ne tuntuvat hyviltä, jonka jälkeen juoksija juoksee niillä joka päivä. Parin kuukauden päästä hän alkaa pohtia, että vaimennus taitaa olla huono, kun kengät tuntuvat kovilta ja jalat tulevat kipeiksi. Silloin hän ostaa uudet kengät ja lopettaa vanhojen käytön. Paljon parempi tapa toimia on se, että hän vaihtelee vaikkapa kolmen parin välillä. Yhdet voivat olla nopeammat kengät vetoihin tai tempojuoksuun ja kaksi peruslenkkikenkää voivat olla mukana kuvioissa sillä tavalla, että toiset ovat kuluneet ja toiset suht uudet. Pitkikset ja muut rankemmat avainlenkit niillä uudemmilla kengillä ja peruslenkit niillä vanhemmilla. Tuolloin kokonaisrasitus jaloille (ja kengille) on maltillisempi (tai tasaisempi) kuin jos juoksisi aina yhdet tossut alusta loppuun.

  • välttele pakkasta

Tutkimusten mukaan kenkien vaimennus ei edes pidempään säilytettynä heikkene pahemmin. Urbaanilegendan mukaan kengät kovettuvat, jos niitä ei käytä, mutta mittausten mukaan pieniä muutoksia alkaa tapahtua vasta viiden vuoden päästä. Sen sijaan pakkanen on monille kengille myrkkyä. Ei kannata säilyttää kenkiä missään mökin eteisessä tai autossa, missä lämpötila voi laskea alas. Lisäksi voi miettiä sitä, millä tossuilla lenkit juoksee kovissa pakkasissa. Osin se on tietysti myöskin vähän kuviokysymys. Pakkasella on usein lunta tai jäätä tai muuten liukasta, joten vaikkei nastalenkkareita käyttäisikään, niin ainakin itse valitsen vähän kuviollisemman jalkineen, jos on liukkaampaa. Sinänsähän lumeton, routainen maa on jaloille kaikista pahin. Asfaltti ja hiekka ovat huomattavasti kovempia kuin lämpimillä kesäkeleillä, joten silloin ei herkkua ole muutenkaan juosta, mutta jo pelkästään lämpötilan vuoksi en ihan parhaita kenkiä viitsi kylmällä käyttää. Silloinhan vauhdilla ei ole niin väliä, joten pakkaskeleille voi olla hyvin sellaiset kengät, joissa on pitävä pohjakuviointi ja paljon vaimennusta.

  • sido nauhat kunnolla ja avaa ne ennen kuin otat kengät jalastasi

Kengän muoto säilyy parhaiten, kun ne ovat napakasti jalassa. Itse käytän aina lukkonauhoitusta ja sidon nauhat kunnolla riittävän kireälle. En myöskään ikinä pyri ottamaan kenkiä jalastani avaamatta nauhoja. Olen lapsena oppinut kehotuksen: avaa nauhat. Se on nimittäin niin, että useimmat juoksijat ovat siinä iässä, että he ovat jo oppineet sitomaan kengännauhat, joten silloin sitä taitoa voi käyttää. Silloin kengät eivät tarpeettomasti veny tai niiden muoto kärsi, vaan niillä on mukava juosta koko elinkaaren ajan.

Kokeneemmille juoksijoille nämä ovat toki varmaan itsestäänselvyyksiä, mutta jokainen on ollut joskus noviisi. Niinpä on hyvä kerrata perusasioitakin.

Mainokset