New Balance FuelCell – juoksukenkien mersu

_20170921_121114.JPGTutustuin viime perjantaina Rantamaratonin Expossa New Balance FuelCell -juoksukenkiin. Kyseessä oli Inter Sport Suomenojan ja New Balancen osasto, jossa kenkiä oli esittelemässä mm. Jukka Keskisalon kilpakumppani esteradoilta eli Janne Ukonmaanaho. Kävimme hyvän keskustelun hänen kanssaan juoksukengistä yleensä, lukuisista New Balance -malleista sekä erityisesti tästä FuelCell -uutuudesta, joka on korvannut hyvin vaimennettujen kenkien kategoriassa NB 2090:n.

Hypistelin tätä uutuutta, kokeilin kenkiä jalkaani ja lopulta juoksin pienen pätkän Otahallin vaimennetulla lattialla. Tuon perusteella olisin voinut jonkun esittelyn kirjoittaa, mutta piti vetää henkeä. Kengän ovh on 239 euroa ja vaikka sitä on myyty viime aikoina Inter Sporteissa 199 eurolla ja vaikka tuolla Expossa tossu oli tarjouksessa 149 euroa, niin se on silti premium-malli, joka korkean hintansa vuoksi vaatii aivan uuden suhtautumisen. Maanantaina olin vihdoin keksinyt, mistä on oikeasti tuon kenkämallin suhteen kysymys ja jaan sen tiedon teidän kanssanne.

Jos olisin myyjä urheilukaupassa, olisin äärimmäisen innostunut tuosta kengästä. Joku voisi ajatella, että noin kallis hinta, ei tule myymään. Olen täysin eri mieltä. Vertaisin tilannetta 80-luvun automarkkinoihin. Mersut olivat vain yksinkertaisesti jämäkämpiä ja paremmin valmistettuja kuin muut autot. Ovikin oli jämäkämpi kuin muissa. Se oli ihan riittävästi, jos sellainen neliovinen sedan kulki silloin 228km/h, joten oli se Mersu vähän isommalla kolmen litran koneella tarpeeksi urheilullinenkin. Tässä on ihan samasta asiasta kysymys. FuelCell painaa 295 grammaa, mutta se ei ole niin hidas kuin kuvittelisi. Itseasiassa kenkien painot ovat menneet sen verran alas, että joku viisi vuotta sitten tuota ei olisi pidetty laisinkaan painavana. Silloin esim. LunarGlide painoi 320 grammaa. Paino on siis ihan ok ja se on todella responsiivinen kenkä, joten sillä voi juosta myös vauhdikkaasti.

DSC_5903

Kenelle tämä kenkä sitten ensisijaisesti on suunniteltu. No voisi ajatella, että raskaammat henkilöt, jotka eivät todella keveympiä kenkiä voi hankkia, voisi olla pääkohderyhmä, mutta toisaalta jos katsoo hintalappua, niin karsisin varsinaiset juoksijat pitkälti pois ja keskittyisin ihan muihin ihmisiin. Toki innostuin noista kengistä todella paljon ja minusta ne voisivat sopia erinomaisesti puolipitkille tai pitkille lenkeille asfaltille. Vähän samanlaiseen käyttöön kuin joku Hoka Clifton 4. Niissä kengissä on jotain samaa, vaikka paljon erilaistakin eli ottaisin heti parin FuelCellejä testiin. Toisaalta en maksaisi 239 euroa, mutta tiedän kuka maksaisi, joten jos minä työskentelisin tossuja myyvässä liikkeessä, nuo kengät kiinnostaisivat valtavasti. Satsaisin kolmenlaiseen kenkään myyjänä. Ensinnäkin joku max 120 euron työhevonen, joka voisi olla Saucony Ride, Mizuno Wave Rider, New Balance Zante, Nike Pegasus tyyppinen kenkä. Toinen myyvä kategoria olisi kisakenkä eli Boston ja Adios ja kolmas voisi olla tällainen premiumtossu.

DSC_5902.JPG

Minkä vuoksi Mersu hankitaan? Sen vuoksi, että se kestää tai sen vuoksi, että halutaan kuulua porukkaan, jolla on vähän parempi, premiumluokan auto. Samahan voidaan ajatella olevan tilanne FuelCellin kanssa. 80- ja 90-luvulla, kun en tiennyt juurikaan juoksukengistä, mutta jolloin minulla oli ongelmia jalkojen kanssa, mikä johtui ylipronaatiosta, ostin aina kalliimman tossumallin, koska ajattelin, että kallein on paras jaloilleni. En toki varsinaisesti juoksua harrastanut, joten en tarvinnut monia kenkiä. Ostin maksimissaan kerran vuodessa uudet, joskus harvemminkin. Tällaisia samanlaisia asiakkaita on pilvin pimein. Eivät jotkut Kayanotkaan ole halpoja eli henkilö, joka tienaa hyvin ja joka haluaa laadukkaan kengän, mutta ei ole varsinainen juoksija, vaan käy satunnaisesti lenkillä, voi hyvinkin hankkia tällaisen kengän, kun hänelle sanotaan, että se on hyvä. Yksi FuelCellin vahvuuksista on aikaisempaa tiiviimpi välipohja, mikä tarkoittaa sitä, että vaimennus pysyy kauemmin parempana. Jos on tavallaan tossuista tietämätön henkilö, ei tajua, että vaimennus voi olla loppu, kun tossu ulospäin ei ole rikki. Viime vuosikymmenellä minulla oli mentorina yhden konsulttifirman perustanut henkilö, joka tienasi hyvin, ts. olisi voinut ostaa vaikka kerran kuukaudessa uudet kengät, mutta silti hän oli pelannut salibandya 7 vuotta samoilla tossuilla kunnes jalkavaivojen ilmettyä ortopedi oli kysynyt kuinkas uudet kengät ovat. Eli mitä paremmin kenkä kestää, sitä paremmin korkean hinnan voi perustella ja hyvintoimeentulevat henkilöt voivat ne hankkia.

DSC_5900.JPG

Kengän ulkonäössäkin on premiumelementtejä. Yksi on tuo ns. kalanruotokuvio sivussa, joka on poikkeuksellinen. Se tuo sellaisen tunteen, että se on luksustuote. Otetaan vähän samanlaisia keinoja käyttöön, mitä muotialalla on käytetty. Joku Christian Louboutin laittaa jos jonkinlaista ulkonemaa tuotteisiinsa. Tässä voisi jopa ajatella, että toihan näyttää kuin joltain käärmeennahalta. Lisäksi väritys on 10+. Tuo sähkönsininen on mielestäni jalo väri. Se tuo sellaisen fiiliksen loistokkuudesta, urheilullisuudesta ja kalliista hinnasta. Monissa autoissahan (mm. BMW:n M-sarja ja uudet Alfa-Romeo Giulia ja Volvo XC60) vähän samanatyyppisiä sinisiä värejä on saanut vähän isommammalla koneella varustettuun erikoismalliin.

open

Eli urheilukaupan myyjän tulisi pyrkiä tunnistamaan asiakkaan maksukyky ja -halu. Minkälainen ja -merkkinen takki, kengät, kello hänellä sinne liikkeeseen tullessaan on. Siis asiakkaan tyyli ratkaisee paljon. Jos hän on ryysyissä, mutta on silti varakas, hän tuskin ostaa 239 euron kenkiä. Sen sijaan, jos hänellä on Canada Goosen rotsi, niin hän kävelee viiden minuutin kuluttua sieltä kaupasta ulos FuelCell-laatikko kainalossaan. Tässä on New Balancella iso mahdollisuus myydä noita kenkiä paljon. Myisin varmaan päivässä tuttavapiirissäni ainakin 100 paria.

Mainokset

One Reply to “New Balance FuelCell – juoksukenkien mersu”

Kommentointi on suljettu.