Nike: alita 3.15 syksyn maralla

_20170927_100008.JPGNike kannustaa ennätyksiin. Havaitsin tyytyväisenä Nike.com etusivulla oheisen kuvan, jossa kannustetaan juoksemaan syksyn maratonilla alle 3.15. Ehkäpä tämä on Breaking2-projektin todellinen hyöty juoksulle lajina, kun ihmisiä kannustetaan parempiin suorituksiin. Aikaisemminhan tuntui, että mukana olo riittää tossufirmoillekin. Esim. adidas Runners järjestää yhteislenkkejä Helsingissä, joilla vauhdit ovat niin hidasta lönköttelyä, ettei se johda mihinkään kunnollisiin ennätyksiin. Puhumattakaan sitten adidasheimosta, jolla ei ole mitään tekemistä oikean juoksemisen kanssa.

Konkreettisen aikatavoitteen laatiminen on hyvin tärkeää juoksussa. Jos tavoitetta ei ole, niin ei ole motivaatiotakaan, kun ei tiedä, mitä kohti etenee. ”Hyvä kunto”, ”terveys” ja muut vastaavat tavoitteet, ovat liian epämääräisiä, jotta ne saisivat ihmisen liikkeelle. 3.15 on hyvä tavoite, sillä se on käytännössä lähes jokaisen saavutettavissa. Toki se ei ole saavutettavissa syksyn tapahtumissa, jos nyt vasta lähtee harjoittelemaan, mutta pidän silti tuollaista mainosta erittäin hyvänä. 3.15 on riittävän haastava, mutta kuten sanottua realistinen tavoite monille. Osalla se alittuu jo tänä syksynä, kun taas sellaiset, jotka ovat vaikkapa 3.30 tasolla nyt, voivat päättää, että minäpäs alitan 3.15 ensi vuonna.

Itse asetin 3.15 alittamisen tavoitteekseni silloin, kun minulla oli ollut sydänlihastulehdus. Olin ehkäpä jossain arviolta 3,5h marakunnossa, kun sairastuin ja jouduin lepoon. Makasin kotona koko kesän, useita kuukausia syöden 3krt päivässä Buranaa. Kaikki oli kiellettyä. Lopulta kun pääsin taas normaalielämän pariin, tuli flunssa ja sen jälkeen sairastelukierre kun mm. vatsan seinämät olivat tulehtuneet Buranan vuoksi ja vastustuskyky mennyt alas. Kaikkinensa siis toipumisaika oli kaksi vuotta kunnes pääsin takaisin treenin pariin. Silloin mietin, kuinka minä nyt sitten täältä nousen. Pelko oli, että pumpulle käy taas jotain ja toisaalta kunto oli mennyt niin alas, että mistä motivaatio. Ennen sairastumista olin vähän höntsälenkkeillyt, millä se n. 3,5h kunto oli hankittu (lopullista tulosta emme saa koskaan tietää, sillä sairastuin kk ennen maratonia), mutta nyt halusin olla tosissaammin mukana. Halusin osoittaa, että olen selättänyt sydänlihastulehduksen ja päässyt hyvään fyysiseen kuntoon.

Sattumalta näin jossain, että Bostonin maratonille pääsee mukaan, jos on juossut maratonin alle 3.15. Koska Boston on legendaarinen kilpailu, järkeilin, että tuo 3.15 on silloin hyvän kunnon raja. Niinpä asetin sen tavoitteeksi. Ensimmäisenä kesänä juoksin 500km ja menin maratonille. Tavoite oli 3.45, mutta olin 9 vuoden tauon jälkeen sen verran ruosteessa, etten osannut tankata, enkä tajunnut juoda matkan aikana, joten juoksin seinään. Viimeiseen vitoseen meni 40 minuuttia, kun hortoilin enemmän sivusuunnassa kuin eteenpäin. Tuollaiseen seinään voi oikeasti juosta, mistä osoituksena mm. viime sunnuntain Berliinin maratonilta Instagram-kaverini Philipp Pflieger oli vahvasti menossa kohti 2.11.30 tavoitettaan kunnes hän juoksi seinään. 39km kohdalla saimme nähdä dramaattisia kuvia, kun hänen jalkansa eivät enää kantaneet ja hän joutui keskeyttämään. Samoin viikonlopulta tuli raporttia siitä, että Varsovan maratonia ylivoimaisesti johtanut naisurhelija simahti totaalisesti 800m ennen maalia ja joutui keskeyttämään. Hän johti kisaa usealla minuutilla, mutta ei päässyt tuota matkaa enää maaliin.

FB_IMG_1506499718342.jpg

Minulle tuo romahtaminen oli tuolloin suuri pettymys. Mietin, onko niin, ettei tästä tule mitään. Talven yli pitäisi jaksaa, kun on rankka pettymys alla. Kävin jonkun verran lenkillä ja hiihdin lisäksi 300-400km sen talvikauden aikana. Harjoittelu oli maltillista, enkä juurikaan mitään vetoharjoituksia vielä tehnyt. Tavoite oli mennä Rotterdamiin ja alittaa se 3.45, mitä suunnittelin jo syksyksi. Footpod ei näyttänyt oikein, joten huomasin 5km jälkeen olevani ihan liian kovassa vauhdissa. Siinä oli kuitenkin tilanne, että kaikki juoksivat samaa vauhtia, joten oli pakko painaa muiden mukana ja toivoa parasta. Kestin maaliin ja enkaksi tuli 3.33. Sen jälkeen aloitin kovemman harjoittelun, mutta hyvin äkkiä aloin kärsiä rasitusmurtumasta. Kroppa ei vain yksinkertaisesti tuon sydänlihastauon jälkeen kestänyt rasitusta niin hyvin. On erikseen se sydän- ja verisuonipuoli ja sitten lihakset, jänteet ja muut. Niinpä tuli taukoa ja tauon aikana kärsin myös akillesvaivoista. Minulla on niin, että jos pidän taukoa, enkä tee mitään, niin akillesjänne alkaa vaivata. Tulee kiinnikkeitä. Anyway, menin silti maratonille, vaikken ollut päässyt treenaamaan ja tulos oli minuutin huonompi kuin keväällä eli 3.34.

FB_IMG_1506499549158

Syksyllä nostin tietoisesti vauhtejani ja vaikken vieläkään niin paljon harjoitellut, niin keväällä huomasin juosseeni maratonin 3.18. Se ei nyt toki ollut alle 3.15, mutta en hirttäytynyt kirjaimellisesti kiinni mihinkään konkreettiseen tavoitteeseen siinä mielessä, kun olin jo innostunut lajista ja tavoitteeni olivat ehtineet koventua. Huomasin, että vaikka alussa 3.15 oli tuntunut kovalta tavoitteelta, niin ei se oikeasti mikään kova aika ollut. 3.18 oli vaatinut yhteensä joku 2000km juoksua ja jotain ehkäpä 700km hiihtoa ja lähtötaso oli oikeasti puhdas nolla. Niin huono kunto kuin ihmisellä vain voi olla, kun on maannut pari vuotta sydänongelman vuoksi. Eli piece of cake.

_20170927_100036

Eli tuo 3.15 on minulle henkilökohtaisesti tavoite, johon pystyn samaistumaan. Se on kiva, että Nike sen tavoitteen alittamiseen kannustaa. Sivulla on erilaisia treeniohjeita saatavilla ja luonnollisestikin yrittävät myydä kenkiään siinä sivussa. Heillä on myös juoksuklubeja ympäri maailmaa, mutta valitettavasti lähin on Tukholmassa. Sehän olisi mukavaa, jos tänne Helsinkiinkin tulisi Niken juoksuklubi, sellainen, jossa juostaisiin kovempaa kuin adidas Runners -lenkeillä. Jos tänne tulee Nike running club, niin meilatkaa vain infoa baltsuwinningin sähköpostiin. Tulen sitten katsomaan, mikä meininki.

Toivottavasti moni tekee nyt syksyn tapahtumissa ennätyksensä. Se toisi sen Breaking2-projektin hyödyt ruohonjuuritasolle. Just do it.

Mainokset