Kisojen ilmoittautumismaksut

euros.jpg

Kuten eilen lupasin, tänään puhutaan kisojen ilmoittautumismaksuista. Ne ovat Suomessa pielessä. Avasin jo todella monia vuosia sitten Juoksufoorumilla ketjun kisojen jälki-ilmoittautumismaksut ovat liian korkeita tms. Tuo pitää edelleen paikkansa. Toisaalta earlybird-hinnat ovat puolestaan usein liian matalia. Kerron seuraavassa esimerkin.

KANNATTAMATON ASIAKAS

Ilmoittauduin kesän Helsinki Half Marathonin jälkeen jo seuraavan vuoden kisaan ja samalla myös uuteen Helsinki 10 -kilpailuun. Hintana tuolle kombolle oli 50 euroa. En yleensä näin aikaisin lyö mitään asioita lukkoon, mutta nyt kun tarjottiin selvästi alle markkinahintaa edullisempaa pakettia, niin olihan se otettava. Toistaiseksi minusta ja muista early bird -asiakkaista on jo aiheutunut kuluja. Meille on lähetetty treenipaita eli se paita on maksanut (halpismalli kahden puolen painatuksella) esimerkiksi kympin, jonka päälle lisätään 2,80€ postimaksu, kirjekuori ja postitusvaiva. Sanoisin, että jos jätetään huomioimatta se, että mahdollisesti autan heitä hankkimaan uusia osanottajia esiintymällä tuo paita päälläni kuntosalilla ja Instagramissa sekä täällä blogissa, niin minuun on käytetty 15 euroa, jolloin se todellinen sisääntullut raha onkin yllättäen vain 35 euroa. Sillä 35 eurolla pitäisi järjestää kaksi kisaa, antaa minulle kahdesti huolto, mahdollisesti mitali ja paita. Tolkutonta, ei tule onnistumaan. Olen siis huono asiakas siinä mielessä. Tosin tuossa olisi ollut mahdollisuus toimia toisin. Olisivat voineet myydä treenipaidan selkään mainospaikan vaikkapa 10 eurolla per juoksija, jolloin olisivatkin käyttäneet minuun vain 5 euroa, jolloin heillä olisi ollut vielä 45 euroa jäljellä tai olisivat voineet alun perin myydä tuon paketin 60 eurolla, jolloin olisi myös se 45 euroa tai jos olisivat myyneet 60 eurolla ja laittaneet selkään vaikkapa Moi-operaattorin mainoksen, niin heillä olisi vielä 55 euroa. Joka tapauksessa 35 euroa on liian vähän ja olen kannattamaton asiakas.

HINTAPORTAAT

Suomalaisissa tapahtumissa on liikaa hintaportaita. En tajua minkä pirun takia koko ajan vaihtuu hintaporras. Tai tajuan, mutta he eivät kenties tajua. Se taitaa olla, niin että kun eivät osaa tuottaa mitään järkevää sisältöä sosiaaliseen mediaan, niin kerjäävät ilmoittautumisia ainoastaan sillä, että ilmoittavat hintaportaan vaihtuvan. Esim. espoolaiset tapahtumat tiedottavat ihmisille pelkästään hintaportaiden muutoksista. Sitten se muutos on 5 euroa, mikä ei hetkauta ketään.

Minusta kympin kisassa pitäisi olla vain kaksi hintaporrasta (kuten Midnight Runissa) ja puolikkaalla sekä maratonilla kolme hintaporrasta. Ei yhtään enempää. Esim. Berliiniin olen ilmoittautunut kahdesti. Huhtikuussa 2010 ilmoittauduin saman vuoden syyskuun maratonille ja heti sen syyskuun kisan jälkeen ilmoittauduin seuraavaksi vuodeksi (jouduin jäämään pois loukkaantumisen vuoksi). Silloin hintaportaat olivat 60, 80 ja 100 euroa. Toki Suomessa ei voi olla niin kalliita (Berliinikin tuostakin kallistunut, eikä paita sisälly hintaan) maksuja kuin maailman huipputapahtumassa, mutta voi olla kolme hintaporrasta. Uudessa Helsinki Marathonissa on yhdeksän hintaporrasta. Siis yhdeksän! Jokaisessa välissä se kallistuu aina sen vitosen, joka ei hetkauta ketään. Perhana vieköön, pitäisi olla 3 hintaporrasta ja isommat korotukset. Esim. 50, 60 ja 70 euroa tai jotain. HHM:n puolikkaalle on vielä kahdeksan hintaporrasta jäljellä, joissa korotukset ovat 3, 4, 3, 3, 5, 5, 5 euroa. Siinäkin pitäisi olla kolme hintaporrasta. Esim. 35 (joka olisi pitänyt jo mennä umpeen), 45 ja 55 euroa. That’s it.

MILLÄ RAHAA SISÄÄN AIKAISIN?

Ymmärrän halun myydä halvalla heti kisan jälkeen, sillä saattaa olla vielä siitä edellisestä tapahtumasta laskuja, halutaan saada joku pohjamäärä ilmoja sisään, jotta seuraavan vuoden kisan valmistelu saa hyvän startin ja tiimin motivoitumaan sekä kenties ne ilmoittautuneet puhumaan tapahtumasta eteenpäin, jolloin kisa saa lisää julkisuutta. Siinä mielessä HHM:n pakettihinta noille kahdelle tapahtumalle oli fiksu veto. On parempi saada molemmille tapahtumille osanottajia sisään. Niinpä kisan jälkeen voi olla ihan hyvin vähän aikaa, esim. 3-7 päivää, jolloin myydään vain kombopakettia ja se on edullinen, mutta nyt se oli vähän liian halpa.

Kun laitetaan paljon hintaportaita, yritetään ilmeisesti painostaa asiakkaita tulemaan mukaan ajoissa, mikä tuo rahaa kassaan silloin, kun sitä ei muuten vielä ehkä tulisi. Tähänkin on muita vaihtoehtoja. Yksi hyvä tapa on järjestää arvontoja kuten Juoksija-lehti tekee. Tässä HM/HHM/H10-esimerkissä voisi olla esim. kaksi kenkäarvontaa. Sponsorin lahjoittamat uutuusjuoksutossut arvottaisiin sekä 15.10 että 15.12. Molemmilla kerroilla kolme paria niin että yksi pari arvottaisiin kympille ilmoittautuneille, toinen pari puolikkaalle ilmoittautuneiden kesken ja kolmas pari puolestaan menisi maratoonarille. Jos on ilmoittautunut aikaisin kaikkiin kolmeen kisaan, olisi siis mukana kuudessa kenkäarvonnassa.

Toinen tapa on se, että hintaporras ei muuttuisikaan päivämäärän, vaan ilmoittautuneiden lukumäärän mukaan. Berliinissä ja Pariisissa mm. käytetään tätä tapaa. Berliinissä tämä muutos sai valtavan buumin aikaiseksi. Okei, tällä vuosikymmenellä erityisesti sosiaalisen median vuoksi tietyt isot kisat ovat kasvattaneet valtavasti suosiotaan, mutta tämä ei ole koko totuus. 2010 kisaan heillä oli ilmoittautumismaksut päivämäärien mukaan ja huhtikuussa oli vielä tilaa syyskuulle. 2011 kisaan laittoivat x kpl hintaan 60 euroa, y kpl hintaan 80 euroa ja z kpl hintaan 100 euroa. Lisäksi lisäsivät systeemin, että kisaan pystyi ilmoittautumaan yhdellä klikkauksella, kun sai sieltä sähköpostia. Kaikki halusivat päästä mukaan nopeasti ja kisaan tuli valtava buumi. Tämä buumi puolestaan lisäsi buumia, kun kaikki haluavat mennä sinne, minne on tungosta. Lopulta nykyään osanottoon on arvonta. Tämä tapa toki ei toimi uuteen tapahtumaan, sillä jos sanotaan, että 2000 osanottajaa pääsee mukaan halvimmalla hinnalla, sitä voidaan joutua keräämään koko vuosi, mutta sitten kun tapahtuma on kasvanut, on mahdollista vaihtaa hintaporras päivämäärästä lukumäärän.

Kolmas tapa saada ihmiset ilmoittautumaan, on tarjota heille jotain sisältöä. Treenipaita, mikä on jo tuolla HHM:llä käytössä, on yksi hyvä tapa. Toinen tapa on valmennus. Sekin on osin tuossa tapahtumassa kunnossa, kun heillä on yhteistreenejä, mutta ne ovat kummallisiin kellonaikoihin, eivätkä sovi kaukana asuville. Heillä kun on tiimissä valmentaja, niin tuo valmentaja voisi tehdä treenivideoita tai antaa sanallisesti täsmävinkkejä ilmoittautuneille. Ihmiset voisivat saada näitä treeniohjeita sähköpostitse kuukausittain, kun ilmoittautuminen on sisällä. Silloin kun saa koko ajan jotain hyödyllistä sisältöä, kannattaa laittaa heti kun mahdollista ilmo sisään kaikkiin tapahtumiin.

JÄLKI-ILMOITTAUTUMISMAKSUISTA

Aiemmin valitin sitä, että jälki-ilmoittautumismaksut ovat tolkuttomat, mutta nykyään se on Suomessa mennyt jo siihen, että oikeasti jo tyyliin pari kuukautta ennen tapahtumaa ollaan ylihintaisia eli käytännössä ei haluta enää uusia osanottajia. Jollekin SUL:lle se on ihan sama montako juoksijaa heillä on, mutta uusille tulokkaille kuten HHM:lle, H10:lle ja HM:lle pitäisi olla tärkeätä haluta kasvaa. Kasvu tapahtuu sillä, että uusia juoksijoita voi tulla mukaan koska vain.

Tapahtuma haluaa tietysti etukäteen tietää, paljonko osanottajia on, koska kaikki huollossa tarjottavat tuotteet, mitalit ja paidat pitää sen mukaan tilata, mutta ei niitä tarvitse tietää noin aikaisin. Ihan hyvin voisi laittaa ilmon kiinni viikkoa kahta ennen kisaa ja ottaa sitten mukaan jälki-ilmoittautuneita jos mahtuu. Loppuvaiheessa pystyy muutenkin aika hyvin katsomaan, paljonko niitä nimiä tulee sisään ja rekisterissä olevat ihmiset pitäisi saada ilmoittautumaan jollakin aiemmin esillä olleella keinolla jo aikaisemmin, jolloin niitä viime hetken arpojia olisi vähemmän.

TARPEEKSI HYVÄ TAPAHTUMA

Jokainen kisajärjestäjä sanoo aina, että heidän tapahtumansa on parempi kuin muiden. On parempi tunnelma, on nopeampi reitti, on parempi vuodenaika tai kellonaika jne. Kuitenkin tavishölkkääjille eli suurella massalle tuo ei ole mitenkään olennaista. Heille lähes mikä vain tapahtuma on riittävän hyvä ja mitä enemmän muita on mukana, niin sitä parempi se heille on. Niinpä jotain Midnight Runia ja Helsinki Cityrunia on vaikea haastaa. Silloin pitää tehdä joka asia vähän paremmin ja se pitää sisällään hinnoittelun. Kun tapahtuma on tarpeeksi hyvä, niin silloin se hinnoittelukin voisi olla hyvä ja selkeä. Vähän edullisempi ja oikeudenmukaisempi kuin naapurilla. Samoin ilmoittautuminen voisi olla vähän helpompaa ja tapahtumissa sekä sosiaalisessa mediassa yritettäisiin myydä vähän paremmin kuin suurimmat kilpailijat tekevät.

Jos tämän vetää yhteen siis niin Suomessa tapahtumat maksavat liian paljon lähellä kisaa, mutta saattavat olla vuosi ennen tapahtumaa jopa liian edullisia. Hintaportaita on liian paljon ja porras niin matala, ettei se ikävä kyllä motivoi asiakasta hyppäämään.

 

e-mail: baltsuwinning (at) gmail.com

 

Mainokset