Miten Vaporfly 4% auttaa?

zoom-vaporfly-4-running-shoe

Kirjoitin joku aika sitten, että Niken Breaking2-projektista alkunsa saanut huippukenkä Nike Zoom Vaporfly 4% toimii oikeastikin tieteellisen tutkimuksen mukaan. Nyt olemme saaneet mahdollisesti lisävahvistusta sille, miten se tossu potentiaalisesti voisi auttaa meitä juoksijoita.

kape-hcm

Oheisessa kuvassa minä 2013 HCM:llä, jolloin jalkani loppuivat kuin seinään Lauttasaaressa. Tuossa mennään kolmenkympin jälkeen Tallbergin Puistotietä ja en ollut enää tuoreen oloinen, mutta vähän myöhemmin tuli Särkiniementien yli menevä kävelysilta, jossa jalkani jumittivat ihan täysin ja sen jälkeen se loppu eli viimeinen kymppi oli todellista tuskaa. Larun sillalla 30km kohdalla 2.57 loppuaikaan tähtäävä vauhtini muuttuikin 3.03.xx loppuajaksi. Syiksi olen löytänyt pohkeiden riittämättömän voiman, raskaan reitin ja kenkien huonon vaimennuksen. Nuo kengät olivat nimittäin uudet, mutta huonosti vaimennetut adidas Mana 7:t. Luulin silloin, että tarvitsen pronaatiotukea ja tuo oli kevyt kisakenkä, jossa hieman tukea. Vaimennusta sitä vastoin todella vähän ja se vastasikin alkuperäistä adidas Adiosta. Juoksin näillä kengillä Mikkelissä ja Pariisissa puolikkaat, eikä niissä ollut mitään ongelmia. Sen sijaan maratonilla oli. Niinpä aloin sen jälkeen pohtia, pitäisikö maralla olla selvästi enemmän vaimenusta, minkä seurauksena juoksinkin Düsseldorfissa seuraavana keväänä adidas Tempo 5:lla, jotka olivat hieman painavammat, ns. lightweight trainerit. Tuo kisa meni pilalle sairastumisen vuoksi, ei kenkien.

DSC_1977

En ole maratonia nyt juossut kevään 2014 jälkeen, kun oli ensin mystinen sairastelu 1,5 vuotta, minkä jälkeen käsi poikki ja tuon jälkeen olen kärsinyt erinäisistä vammoista, jotka ovat estäneet sen huippukunnon. Tempoja en sen sijaan jäänyt sen enempää hautomaan, vaan juoksin ne loppuun parina kesänä ja lopulta ne päätyivät roomalaisen hotellihuoneen roskakoriin. Sen jälkeen olen etsinyt maratonkenkää ostamalla mm. New Balance Vazee Pacet, adidas Boston Boostit, Hoka Clayton 2:t ja Nike Zoom Elite 9:t. Näillä kengillä on vähän vaihtelevasti kilometrejä takana eli Elite 9 uusimpana tulokkaana on saanut kasaan 49km, ensimmäinen mutta kevein ja kovin Vazee Pace on ennättänyt 212km kohdalle, Bostoneissa sen sijaan on jo 286km ja hyvin päkiävaimennetut, viime kesän Pfitzinger & Douglas -ohjelman työkaluni Clayton 2:t ovat jo 533km kohdalla. Tällä kokemuksella sanoisin, että maratonkenkäni olisi joko Zoom Elite 9 tai Boston Boost. Addut olisivat varmempi valinta, sillä Eliteillä voi tulla loppumatkasta ongelmia, kun ne ovat niin sukkamaiset ja kiertyvät jalan ympärille tiiviisti. Voi olla, että varpaat kärsisivät lopuksi, mutta toisaalta sen kengän päkiävaimennus ja nopeus kiinnostaisivat. Jompikumpi todennäköisesti olisi maralla jalassa.

vaporfly43

Entäpä jos olisin aivan huippukunnossa ja mahdollisesti olisi mahdollisuus hakea 2.50 alitusta. Kuinka voisin hyötyä 275 euroa maksavista Vaporflysta, jotka ovat niin kevyet, mutta huonosti kestävät? Voisinko hyötyä samalla tavalla kuin Aki Nummela tai Sondre Nordstad Moen ja tehdä ennätykseni? Minusta ja perustelu löytyy Moenin lopusta. Kun katsoo valmentajan kertomusta Moenin juoksusta kolmestakympistä maaliin, niin siinä ei ollut nähtävissä hiipumista, vaan pikemminkin päinvastoin. Hän juoksi 30-40km välin 29.16 ja kun muistellaan, että tasaisen vauhdin taulukon mukaan 2.05.00 loppuaika vastaa kympinvauhdisssa 29.37, niin se tarkoittaa sitä, että juostessaan 2.05.48 maran, Moen oli lopussa nopeampi kuin alussa. Vielä 40km jälkeenkin mies pystyi juoksemaan reilut 2km maaliin 2.55 min/km vauhtia, vaikka siinä oli ollut pieni ylämäkikin. Olen aivan varma, että paitsi hyvä harjoittelu, niin myös Nike Zoom Vaporfly 4% -kengät auttoivat vahvaan loppuun. Osinhan tämä on tietysti tosiaan uskon asia, mutta kaikki merkit viittaavat siihen, että nuo kengät auttavat juoksemaan maratonin maaliin saakka paremmin kuin mitä vähemmän vaimennetuilla kisakengillä menisi.

 

Mainokset