Treenivinkki Aktiaan ja varoitus

DSC_6717.JPGEnsin se varoitus. Baltsulla oli kusikin tämän treenin jälkeen verta, joten ihan nöösipoikien ei kantsi lähteä yrittämään.

Klo 16 maissa tuli tieto, että keskivartalotunti on peruttu, mitä siis tekisin. VK:ta oli tarkoitus juosta, mutta mitä. Suurin ongelmani on mielestäni se, että kun en ole kevään jälkeen juossut kauheasti nopeata, niin vauhtikestävyys on kateissa, mutta myös se kyky raastaa ja sietää epämukavuutta. Niinpä ajatus on tehdä nyt kovempia harjoituksia ja lähempänä kisoja mennä lähemmäs (maran) kisavauhtia niissä vauhdeissa.

Löysin Canovalta sellaisen 5km kisaa hyödyttävän ohjelman, jossa huiput ovat juosseet 10, 8, 6, 4 ja 2 vkoa ennen tapahtumaa tietyn treenin. Ajattelin kokeilla sitä 10 vkoa ennen tehtävää treeniä, joka on 3x2000m + 3x200m. Se tapahtuu niin, että 2000m juostaan 5 km kisavauhtia, jonka jälkeen 2 min hölkkää, jonka jälkeen 200m kovempaa. Sitten 4 minuuttia kevyttä ja sama setti kahdesti uudestaan. Ideana tässä on tuoda väsyneillä jaloilla tapahtuvasta 200m pätkistä voimaa loppukireihin. Muistan, kun olen ollut Aktiassa joskus vuonna miekka ja kivi (2011 viimeksi), niin olen saattanut vetää isoa joukkoa, mutta lopulta minulla ei ole ollut irtiottokykyä, vaan muut ovat kiittäneet ja ottaneet loppukirin. Niinpä jos muilla on sama tilanne, niin kannattaa ehkä kokeilla tällaista.

Aikanaan kun menin ensimmäistä kertaa spinningiin joskus 2001, niin ihmettelin, että ryhmäliikunnassa kaikki jatkavat loppuun. Olin tottunut silloin tekemään lenkit niin kovilla vauhdeilla, että hyydyin itse joka lenkillä ja kummaksuin sitä, että ryhmäliikunnassa vedetään niin löysästi, että joka tyyppi jaksaa koko tunnin. Kerroin siitä ihmeissäni ystävilleni. Nyt kun olen seurannut YouTubesta kenialaisten harjoittelua, niin siellä on se metodi, jossa vedetään kovaa, eikä jakseta koko matkaa. Siellä vauhti on tärkeätä, ei matka. Ei tehdä löysemmin sen takia, että saataisiin pidempi matka aikaiseksi, vaan vedetään aiotulla vauhdilla ja jos menee vituiksi, niin seuraavana päivänä uusi yritys. Kenties huomenna pärjään mestarille. Niinpä olen yrittänyt tätä itsekin. Viime viikolla tein kovan treenin, jossa tilanne oli, etten alun perin kuvitellut pystyväni, mutta niin vain onnistuin.  Tänään oli vähän sama juttu.

En tiennyt yhtään, mikä voisi olla 5km vauhti, joten päätin ottaa 18 min aiotun loppuajan perusteella kahdelle tonnille vauhdiksi 3.36 min/km ja 200 metrille 3.30 min/km. Juoksin 3km hidasta alle ja sitten matkaan. Jo ensimmäinen veto oli vähän työläs. Ajattelin, ettei se ole ongelma, sillä olen lukenut nyt kenialaisista ja Moenista sen, että jos harjoituskauden alussa joku ei mene niin kun sitä vain tekee lisää, niin alkaa mennä. Ajattelin siis, että teen niin paljon kuin pystyn. Sain tehtyä 2km ja siihen päälle se 200m. Sitten 4 min löysempi veto ja toinen setti. Tuntui jo pahemmalta, vaikkei eka ollut helppo sekään. Mietin, että tonnin veto olisi ollut parempi juttu. No ei se mitään, jatketaan. Taas 200m ja tauko. Viimeinen kun lähti, niin huomasin, että perhana on hikoamista tapahtunut taas huolella. Viimeinen oli todella työläs ja tuli se raastaminen ensimmäistä kertaa tänä syksynä todella esille. Viimeinen kilsa oli sellainen, että vedin sen tahdonvoimalla. Se tuntui hirveältä. Siihen päälle sitten 200m, jonka vedin kiihtyvänä lähes urku auki. Loppunopeus oli lähellä 3 min/km. Sen jälkeen kevyttä juoksua vielä vähän ja 15km taitettuani päätin venytellä vähän ja lähteä menee.

Olin syönyt päivällä kevyesti soppaa ja yhden banaanin iltapäivällä. Kun core oli peruttu, niin tein äkkiä 6-7min coreohjelman, mikä ei pitäisi olla niin raju. Silti väänsi vähän vatsaa juostessa. Ei ollut vaan mukana mitään syötävää tai palautumisjuomaa. Menin saunaan ja siellä oli pari tyyppiä, joiden kanssa juttelin, joten olin liian kauan. Alkoi olla vähän huono olo. Ei se mitään, ei kuitenkaan mikään todella heikko fiilis, joten pois sieltä ja suihkun kautta pukemaan. Ei tosiaan ollut mitään naposteltavaa, mutta olin hankkinut huomisen vapaapäivän kunniaksi puolen litran Keisari Münchener -oluen. Join sen ulkona ja sitten lähdin lumisateessa fillaroimaan himaan. Vatsaa väänsi vähän. Kun pääsin kotiin niin oli heti kuin ripuli ja pöntölle. Sitten kusetti vähän, mutta tuli vain punaista. Se oli ilmeisesti verta. Kroppa oli varmaan aika kuiva. En ollut juonut muuta kuin vähän vettä ja sitten tuon oluen, enkä syönyt mitään.

Ulkoilmamatsi oli kesken. En tiennyt, että se tulee telkkarista, joten näin vain lopun. Valitettavasti jatkoajalla hävittiin, mutta toisaalta kiva, että päästiin edes tasoihin. Söin ja siinäkin tapahtui haaveri. Ensinnäkin otin quesadillan heti ja se toi vähän energiaa, mutta kun lämmitin uunissa sitä pulled porkia, jota oli sunnuntaina, niin onnistuin kippaamaan sen kipon kädelleni ja tulikuuma rasvainen neste tuli kämmenelleni ja sormilleni. Se vielä puuttui, että sai alkaa jääpussin kanssa pelaamaan.

Söin ja join. Sen jälkeen katsoin itsenäisyyspäivän jotain etko-ohjelmaa ja UCL-matsin tämän jälkeen. Sitten otin vielä oluen tuossa. Nyt on aika hyvä olo tai ei ainakaan pahoinvoiva, mutta ehkä sisäelimissä tuntuu vähän – ainakin tuolla kyljessä. Se on merkillistä, että kun tulin kotiin jo joskus 20.45 ja silloin tuli muutama tippa sitä punaista nestettä, eikä sen jälkeen ole kusettanut yhtään. Olen juonut aika monta lasillista, eikä se ole vaikuttanut mitään. Ei ole jano, muttei kusetakaan. Kertonee jotain treenin ja yltiöpäisen saunomisen intensiteetistä.

Kuten näette kuvasta, niin en minä treenin jälkeen ennen saunaa ihan kuitti ollut. Se meni sit myöhemmin kai limitille – varsinkin kun en syönyt mitään tai juonutkaan muuta kuin sen yhden oluen. Olisi pitänyt toimia toisin. Toisaalta kuten Urheilu-Suomen ykkösosassa todettiin: pitää kolkutella siellä limitillä, jotta kehittyisi. Tänään oli sellainen päivä. Ehkä tällainen treeni voisi olla hyödyllinen heillekin, jotka esim. Aktiaan menevät, mutta kun huomenna on jo keskiviikko ja kisa lauantaina, niin älkää vetäkö tällä viikolla enää tätä treeniä. Joku toinen kerta sitten. Jos kusee verta, ei palaudu kisaan heti.

Mainokset