Kuinka pitkiksen jälkeen levätään?

PSX_20171210_235159Loppupäivä pitkiksen jälkeen on syytä ottaa rennosti. Jos on todella kova pitkis joko vauhdiltaan tai muuten (ylipitkä tai energiat loppuneet kuumuuden tms. takia) niin loppupäivänä voi olla huono olo. Silloin ei oikein välttämättä jaksa tehdä mitään. Tällöin se päivä kannattaa käyttää lepoon. Lounaan jälkeen mahdollisesti päikkärit ja muutenkin hyvin kevyttä oleskelua. Monesti pää on erityisesti jumissa, ei jaksa ajatella juurikaan mitään. Parasta on siis vain levätä ja katsoa esim. televisiota.

Jopa silloin, kun on juossut kevyemmän pitkiksen kuten vaikkapa itse eilen, vaikuttaa se silti. Juoksin 26,3km melko kevyesti, jonka jälkeen kävin suihkussa ja söin. Olin koko loppupäivän tavallaan aika väsynyt, mutten ihan uupunut. Tuolloinkaan ei jaksa tehdä mitään todella vaativia ajatustöitä. Silloin voi tehdä kaikkea huoltavaa juttua. Joskus silitän vaatteita. Eilen en sitä jaksanut tehdä, mutta pesin kyllä pyykkiä.

HarmankardonIllalla ei tuntunut tulevan telkkarista oikein mitään erikoista, mutten jaksanut siitäkään stressata. Laitoin Spotifysta jonkun soittolistan soimaan Harman/Kardonin bluetooth-kovaäänisen kautta ja makasin sohvalla. Otin esiin. kirjastossa bongaamani kirjan, joka on sopivan kevyttä lukemista. Sellaista luppoaikaan sopivaa sisältöä, jota lukiessa ei tarvitse liikaa ajatella. Jalat ja mieli saivat samaan aikaan lepoa. Myöhemmin söin vielä toisen kerran vähän.

 

Kirja

Pahin tai oikeastaan ainoa virhe, mitä voi tehdä, on se, että lähtee jonnekin viilettämään. Kun valmiiksi väsyttää, niin ei silloin kannata mennä pää kolmantena jalkana jossakin. Kroppa tarvitsee sitä lepoa. Tämä kannattaa tiedostaa ja parisuhteessa olevien juoksijoiden kannattaa informoida lepäämisen merkityksestä myös kumppanilleen, jotta tämä osaisi kunnioittaa juoksijan lepoaikaa.

Eli kannattaa oikeasti harkita sitä, että kaivaa jonkun kirjan esiin ja lueskelee rennosti tai katsoo vaihtoehtoisesti vaikkapa elokuvan.

Mainokset