Miten Nike Pegasus kestää? 500km raportti

DSC_0162Aloin tehdä viime vuonna kestotestejä, koska minua harmitti se, että ihmiset puhuvat tossujen kestämisestä jonkun 50 km tai 50 mailin käytön perusteella. Itse olen juossut oikeastaan kaikilla kengillä sen tuhat kilometriä ja eri kengillä on ollut eri hyvät ja eri huonot puolensa. Nike Air Zoom Pegasus 34 valikoitui yhdeksi testikengäksi monesta syystä. Ensinnäkin se on legendaarinen malli, jota on ollut eri versioina markkinoilla jotain 35 vuotta. Toiseksi itse en ollut silti ikinä ko. mallisella kengällä juossut. Kolmanneksi halusin tietää, miten neutraalikenkä kuluu ja kestää, kun on vähän ylipronaatiota (aikoinaan minulla oli raju ylipronaatio, mutta se on jalkojen vahvistumisen myötä vähentynyt ja aika monet viimeiset kenkäni ovat olleet täysin neutraaleja). Neljänneksi ko. mallia on niin hyvin saatavilla, joten jos se on hyvä, niin ihmisten on helppo hankkia tossunsa.

DSC_0163

Tossu olikin yllättävän hyvä. Todellinen all-rounder, työhevonen, jolla voi juosta oikeastaan mitä vauhteja tahansa. Varsinkin aloitteleville, joilla on kenties vain yksi tossupari, tämä on hyvä valinta. Kokeneempi juoksija saattaa rotaatiossaan käyttää Pegasuksia peruslenkeille, palauttaviin ja pitkiksiin. Itse olen juossut näillä kengillä kahdesti pitkiksen, kerran vetoja ja sen lisäksi kaikenlaisia peruslenkkejä ja palauttavia. Kaikki kilsat ovat tulleet juoksumatolle, joten se pitää ottaa huomioon arviossa. Sekä vaimennus että pohja olisivat eri tilanteessa, jos olisin juossut 500 km joko kovalla Areenan radalla Espoossa tai ulkona. Tämän lisäksi olen käyttänyt ko. paria kolmessa eri tyyppisessä ryhmäliikunnassa eli Body Attackissa, coressa ja Circuit Trainingissä.

dsc_0164.jpg

Joku aika sitten huomasin tossujen vähän likaantuneen. Yleensä tossut eivät minulla ole sillä tavalla sisäliikunnassa likaantuneet, mutta tämä pintamateriaali on vähän sellainen, että lika tarttuu. Taakse on tullut hieman likaa, kun olen ottanut tossut pois jaloistani ja edessä päällä puolestaan likaa on tainnut tulla ryhmäliikuntatunneilla. Ne parkettilattiat eivät taida olla aina ihan puhtaita. Pohjat ovat kuluneet aika vähän. Toki jossain addun Continentalin-pohjissa on voinut olla tilanne, ettei tässä vaiheessa ole mitään kulumaa. Nyt päkiän kohdalta nappulat ovat menneet sileiksi, mutta eihän sillä ole mitään väliä. Vaikea sitten sanoa, kuinka kuluisivat ulkona assulla. Samoin vaimennus on säilynyt hyvänä, mikä olisi kanssa mahdollisesti eri tilanne assulla juostessa. Tänään huomasin sitten ensimmäisen kerran sellaisen asian, että kyllä se jalkojeni jonkin sortin ylipronaatio on saanut tossut vähän linttaan. Ei sitä sillai huomaa, mutta nyt kun nostin tossut jalustalle ja otin kuvat niistä, niin huomasin samalla, ettei se tossujen muoto ole enää sama kuin laatikosta otettuna. Varsinkin oikea tossu on edestä lintassa. Hyvä huomio Janilta, joka kertoi minulle, että lievä tekniikkavirhe. Olin huomannut tilanteen kanssa itse heti, kun katselin kännykästäni ottamiani kuvia. Eiköhän se pronaatio laita tossua sellaiselle rasitukselle, että noin käy. Ei se oikeasti millään tavalla ole haitannut ainakaan vielä. Saa nähdä jatkossa.

DSC_0167

Ryhmäliikunnoista täytyy sanoa vielä se, että Body Attackiin tuo kenkä on mielestäni vähän liian korkea/vaimennettu, jolloin sivuttaispidon/vakauden kanssa on vähän ongelmia. Viimeksi siellä vetäjä, joka lienee Suomen pääkouluttaja, sanoi niin, että kannattaa käyttää juoksukenkiä. Ihan ohuilla kengillä vammariski kasvaa. Hän on tietysti oikeassa. Hypyt tuntuvat kovalla lattialla tehtyinä, jos ei ole vaimennusta, mutta tämä voi olla siihen lajiin silti vähän liikaa. Olen tykännyt enemmän Bostonista ja Zoom Elite 9:stä siinä lajissa. Ehkäpä Niken Zoom Elite 9 on mieli attack-kenkäni. Päkiävaimennusta löytyy jollain tavalla, mutta se on kevyempi ja matalampi, sitä kautta hieman ”turvallisempi” valinta kuin Pegasus. Yksi tasapainoliike siellä on, johon addun Boston Boostit olisivat paremmat, mutta toisaalta minusta niissä ei ole yhtä paljon vaimennusta. Muutenhan molempien Nike-tossujen pohja sopii hyvin ryhmäliikuntaan, sillä se pitää hyvin parketilla. Iso merkitys esim. punnerruksissa, lankuissa jne. liikkeissä, joissa on todella inhottavaa, jos tossu luistaa alta pois.

DSC_0165

Tänään siis tuli 500 km täyteen, tarkalleen ottaen 508 km on mittarissa ja on aika antaa ns. puolimatkan krouvin raportti. Sanoisin, että aika hyvin nämä kengät ovat kestäneet. Ainoastaan tuo linttaanmeneminen on asia, jota tulee seurata jatkossa. Paheneeko se ja kuinka paljon. Muutenhan kengät kestävät helposti vaikka kuinka pitkään, sillä mitään varsinaista pahaa kulumaa ei ole, eivätkä kengät ole rikki mistään. Hyvä tossu siis.

Mainokset

One Reply to “Miten Nike Pegasus kestää? 500km raportti”

Kommentointi on suljettu.