Saucony x Dunkin’ Donuts

sauconyy

2000 parin Limited edition, joka aiheutti myrskyn vesilasissa. Mistäkö on kysymys? Pysykää mukana, niin asia selviää.

Bostonin maratoniin on aikaa n. 3 viikkoa. Adidas on siellä perinteisesti ollut virallinen sponsori ja julkaisee nykyisellään jo todella laajan malliston vaatteita kisan logoilla, mutta sen lisäksi myös tyylikkäät uudet Boston Boost 7:t. Lähes kaikki muutkin tossumerkit haluavat saada huomiota ja tulevat esiin omilla editioillaan. Asicsiltahan tuli ne Nimbukset, jotka eivät poikkea eri kisojen suhteen muuten toisistaan kuin että teksti on eri. Bostonin maratonista heilläkin on versionsa. Brooksilla puolestaan on viime vuosina ollut tapana julkaista malli, jossa on hummereita kuvattuna. Kaikki muutkin merkit tekevät jotain.

S20418-18_1

Saucony toimi nyt erilailla. Siinä missä heillä oli viime vuonna hyvin perinteinen itsenäisyysteema, kun he lanseerasivat Freedom ISO:sta itsenäisyyshenkisen erikoismallin, niin tänä vuonna he tekivät jotain paljon uskaliaampaa ja paljon kekseliäämpää. He yhdistivät voimansa toisen bostonilaisen yrityksen eli Dunkin’ Donuts -donitsiketjun kanssa ja tekivät yhteistyömallin Kinvara 9:stä Bostonin maratonille. Tämä nosti valtavan myrskyn. Forbes, USA Today, Sneakernews, Highsnobiety, Elite Daily, Hypebeast ja monet muut suuremmat ja pienemmät lehdet kirjoittivat tuosta mallista. Se sai valtavasti huomiota heti samana päivänä. Boston.com kirjoitti: These Saucony/Dunkin’ collaboration shoes give a whole new meaning to “America runs on Dunkin’” eli tämä yhteistyö antaa ihan uuden tarkoituksen sanonnalla: Amerikka käy donitseilla.

S10418-18_8

Donitseja eivät syö vain poliisit, vaan kyllä niitä liikuntaa harrastavatkin tykkäävät napostella. Itsekin olen joskus pysähtynyt pitkiksellä kauppaan ja ostanut pienen cokiksen lisäksi jonkun donitsin tai munkin. Lehdistö ja markkinoinnin ammattilaiset kiittivät tätä yhteistyötä. Se oli loistavasti toteutettu viimeistä piirtoa myöten. Sauconyn logo on kuin kahvinpapu ja muuten kengässä on hyvin yksityiskohtaisesti donitsiin liittyviä aspekteja, jopa pinnalla olevaa värikästä sokeria. Kenkälaatikko on kuin Dunkin’ Donuts -donitsilaatikko. Kerrassaan mainio juttu.

S10418-18_6

Monet juoksijat inhosivat tätä kenkää välittömästi. Se on kumma juttu, että kenkämalli saa olla vaikka kuinka ruma, niin se ei häiritse ketään, mutta sitten kun se on värikäs ja kyseessä on kaupallinen yhteistyö, niin se on monelle ongelma. Se nosti todella suuren älämölön. Yhdessä suuressa keskusteluryhmässä kenkä teilattiin heti. Mukamas ruma ja sanottiin, että kukaan ei sitä osta, vaan se päätyy aleen. Olin täysin eri mieltä. Käytin varmaan tunnin aikaani siihen, että perustelin, miksi tällainen yhteistyö on Sauconylle hyvä, sillä vaikka heillä on ollut jo pitkään hyvät tuotteet ja asiallinen teknologia kuten EVERUN, niin heillä on mennyt myynnin ja tuloksen osalta viime vuosina vähän huonosti. Kinvarakin on menettänyt asemiaan. Niken markkinointibudjettia vastaan on vaikea kilpailla, joten jotain pitää keksiä. No kuinkas he reagoivatkaan. Minun kuvastani tehtiin meemi. Joku otti minun Facebook-sivultani kuvani ja liitti siihen tekstin blaa, blaa, blaa ja alkoi levittää sitä kuvaa internetissä. Olin erittäin hämmästynyt, kun huomasin tämän tapahtuneen. Vastasin siihen kuvaan kertomalla, että sori vaan, mutta 2000 parin Limited edition näyttää olevan päivän jälkeen jo monessa koossa loppuunmyyty. Laitoin toki siihen kanssa meemiksi hänen kuvansa, johon olin liittänyt turkishatun ja asiaankuuluvan tekstin alalaitaan. Kaikista huvittavinta oli se, että tuo tyyppi esiintyy kuvissa juoksemalla siellä sun täällä ilman paitaa ja ylävartalo ja kädet hänellä on töherretty täyteen jotain sotkua. Siis superepäsiisti kaveri huolestuu kenkien ulkonäöstä ja kun toinen ottaa esille business-aspektin, niin hän tekee tästä henkilöstä eli minusta meemin ja lähtee suorastaan aggressiiviseen hyökkäykseen.

S20418-18_3

Ei se minua hetkauttanut. Sanon vain, että olen erittäin iloinen Sauconyn ja Dunkin’ Donutsin puolesta. On se kuka vain, joka keksi tuon yhteistyön, niin hyvin tehty. En pidä oikein Kinvara 9:n siluetista, monissa väreissä se ei näytä hyvältä kokonaisuudelta. Tämä näyttää. Kenkä on uskalias, kun siinä yhdistyy tuon donitsiketjun tunnusvärit oranssi ja pinkki sekä tietysti itse sen donitsin myötä kengän takaosassa, mutta se on todella viimeisen päälle hyvin tehty yksityiskohdiltaan. Jos minulla olisi tuollaiset kengät, niin hypistelisin niitä tuntikausia ja tutkisin jokaista millimetriä yrittäen löytää jonkun kohdan, jota muut eivät ole hoksanneet.

S10418-18_7

Boston.com sanoi, että kengät ovat ’sweet’ eli makeat. Damn right ne ovat makeat. Katsokaapa sitä tuon donitsiketjun slogania, mikä on siellä kengän takaosassakin America Runs on Dunkin’. Eivät voisi paremmin sopia yhteen – varsinkin kun kumpikin on bostonilainen brändi.

S10418-18_4

Tollaiset kengät olisivat todella imagoa salilla! ”Nyt se donitsijätkä tulee taas juoksumatolle” 🙂

Mainokset